Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere fra P85 til P85D, er det verdt det?

Startet av Gordon Retriever, mandag 02. februar 2015, klokken 08:25

« forrige - neste »

moonbuggy

SitatDen daglige lederen tror hybridbiler har en lysere framtid enn elbilen fordi han mener en bruktbilkjøper vil være mest opptatt av hvor lenge batteripakken varer.

Vel, personlig er skeptisk til de nye ladbare hybridene. Her er svært mye av "alt". En mellomstor batteripakke, en svær fossilmotor, en middelstor el-motor, en svært komplisert gearkasse hvor kreftene kobles sammen. Jeg vurderte nye audi e-tron, men med dyre serviceintervaller hvert år, et motorrom så pakket at man nærmest må demontere bilen for komme til noe som helst, fikk meg bort fra tanken.

En ladbar hybrid har svært mye som kan svikte, langt mer enn en enkel el-bil. Med noen år på baken blir disse bilene et utgiftssluk i reparasjoner, garantert. Det verste som kan skje en el-bil er at batteriet mister noe kapasitet over tid. Da har man etablert et marked for erstatningsbatteri. Ser man på Leaf, idag, så leveres erstatningsbatteri i USA til en pris av USD 5000. Så da blir det en vurdering, kjøre rundt med batterikapasitet på 70% etter 10-12 år, eller få langt mer kapasitet i batteriet for 35-40000 kroner ?

En ladbar hybrid har samme problemet med batteriet, pluss alt annet som har krevd svært dyrt vedlikehold i samme perioden.  Jeg er ikke i tvil om hva kommer best ut.

NegativeElectrode

Man kan trekke mange mulige grunner til at forhandlere av eksosbiler er skeptiske til elbiler. Som @moonbuggy er inne på er jo hybridene også elbiler så det kan ikke være selve el-teknologien som skremmer dem. Derimot vil hybridene være en større inntekstskilde på service og reparasjoner enn de vanlige eksosbilene.

Etterhvert som elbilene modnes vil det muligens bli mindre behov for forhandlere, særlig om garantitiden på elbilene blir mye lengre enn eksosbilene. De forhandlerne som også har verksted kan forvente mye mindre omsetning på den delen av virksomheten, da det hovedsakelig vil være skifte av bremser mm som gjenstår som slitedeler. Når registerreimer, gearkasser, kjøleveske, dynamoer og alskens leamikk er ute av bildet blir det mindre som slites ut og må skiftes med jevne mellomrom.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA