Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Leif Leaf, søndag 01. februar 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

Leif Leaf

Er det noen som har erfaring med bruk av MICRO START? Et likte lithium-ion batteri for start av biler med dødt batteri? Vil dette fungere på en Leaf?

Her er link:
http://shop.antigravitybatteries.com/micro-start-xp-3/
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

BE

Det er ikke noen grunn til at dette ikek skal fungerer utmerket på en Leaf. Faktisk vil jeg tro det fungerer enda bedre på Leaf enn konvensjonelle biler, Leaf har nemlig ikke behov for masse startstrøm slik vanlige biler har. Dette er nok en elegant redning dersom du står med en Leaf uten fres i 12V batteriet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Den gir rimelig mye startstrøm den der. Skal jo kunne dra i gang en V8'er. Tror den er perfekt å ha på lur til feks en Leaf.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Leif Leaf

Ja, jeg tror også det. Må være ideelt å ha den liggende som backup i bilen. Den koster 1300 kroner i en butikk her  i Kirkenes, men har sett den til 80 dollar på ebay for den som liker sånt.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Thomas Parsli

Er ikke dette bare ganske et vanlig 8000mAh batteri med elektronikk som skal tåle en del belastning?

Men hvorfor ikke betalte det samme for 70% større batteri?
http://www.amazon.com/Bolt-Power®-13600mAh-Portable-Starter/dp/B00MALQTMK

Kvaliteten på slike batterier varierer mye, tviler på at de leverer i nærheten av oppgitt kapasitet -eller klarer å V8 med flatt batteri. Men de klarer sikkert å lade telefonen -eller få start på Leafen ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Poenget med disse "nødladerne" er ikke å kunne starte store motorer dersom batteriet er tomt. De fungerer slik at en lader det eksisterende 12V-batteriet i noen minutter, og så er det 12V batteriet som da er kapabelt til å dra rundt startmotorene på fossilbilene. Alle disse nødladerne skal være tilkoblet noen minutter før en prøver å starte fossiltraktorer.

På Leaf er det ikke behov for slike store strømmengder fra 12V batteriet, hvilket også er grunnen til at det er installert et såpass lite og uskyldigt batteri. For oss nordboere har dette vist seg da å være en svakhet. Men på våre biler kunne sikkert denne laderen alene klart å "starte" opp bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA