Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du profesjonell bilpleie behandling av bilen din?

Startet av Thor2014, onsdag 28. januar 2015, klokken 12:22

« forrige - neste »

Thor2014

Er dette noe man bør hoppe på. Finansiering gjennom Tesla eller DNB?

http://www.teslamotors.com/no_NO/financing/faq

timingbeltkiller

Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Davidsv

#2
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. januar 2015, klokken 20:13
Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!
Tilrådelig økonomisk er det nok ikke (kan diskuteres dette også, mange tjener mye på å unngå bompenger og bensin), men det gjelder jo alle fornøyeligheter. Hvis man først skal kjøpe er det vel greit å undersøke hvilke finansieringsalternativer som er best!
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Thor2014

Jeg tenker at dersom man benytter dette er man garantert en verdi på bilen etter tre år. Dersom man betaler kontant er man derimot ikke det...

Elbil fundamentalist

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. januar 2015, klokken 20:13
Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!
Flott og fin leveregel om man kan cashe en Tesla, men jeg synes det er fullt ut tilrådelig å betale litt renter og avdrag for de samme pengene som man ellers hadde kastet rett ut av sidevinduet til bompenger og drivstoff. Så det synes jeg absolutt Trådstarter har et legitimt spørsmål som er relevant for mange Teslakjøpere, spesielt nå etter prisstigningen.

Det er mulig at det kommer flere prisstigninger om ikke lenge. Både pga av fallende kronekurs, men også moms. Nytt fenomen som vil holde bruktprisen opp er etterspørsel av brukte Teslaer fra Europa. Lease Plan sine anslag og Tesla sin restverdigaranti tror jeg derfor blir altfor pessimistiske.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

D.O

#5
Restgarantien gir deg under halv pris etter 3år. Det er jo over 100k i tap hvert år. Noe som er litt høyt med de utsiktene som er. Jeg må vurdere litt finansiering, i allefall hvis jeg beholder begge bilene. Er det noen bedre enn skandiabanken?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Diravi

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. januar 2015, klokken 20:13
Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!

Hva er det begrunnet i? Fram til siste tids rentenedgang har det ikke vært mer enn et drøyt prosentpoeng i forskjell på boliglånsrente og beste billån (Skandiabanken). Verditapet er det samme på en ny bil enten du låner penger til den eller ikke, og er en langt større kostnad. Jeg kan heller ikke se at risikoen ved å delfinansiere en bil med lån er så stor heller, ellers hadde bankene satt renten tilsvarende høyt.

Til selve tråden: Både Tesla og Leaseplan setter sine verdiberegninger ut fra at de skal ha svært liten risiko for å tape penger - altså ganske konservativt. Altså på samme måte som fastrentelån vil være dyrere enn flytende rente fordi du betaler for ekstra sikkerhet i en avtale hvor banken sikrer seg at den ikke kommer dårlig ut.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

mogu

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. januar 2015, klokken 20:13
Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!

Jeg burde nok ha rådført meg litt med deg før jeg reserverte bil skjønner jeg. Jeg er 24 år og omtrent akkurat gått ut fra universitetet, og har ikke egenkapital til å betale bilen kontakt, og har heller ikke en pappa som kan gjøre det. Allikevel, med mine drivstoff og bompenge utgifter så sparer jeg penger hver måned på å ha en 85D i forhold til en bmw 318D 2010 mod. Samtidig må jeg si at det føles bedre å betale penger tilbake til egen lomme istedet for å kaste de avgårde på drivstoff. Samtidig er jeg klar over at de ekstra pengene jeg betaler går bort i større verditap på bilen.

Når det kommer til det trådstarter spør om så har jeg også sett på det samme alternativet som du gjør, men har funnet ut at det ikke er avgjørende for hvilket lån jeg velger. Jeg ser heller på det som en halvgod backup hvis bruktbilprisene av en eller annen grunn skulle kollapse innen 3 år, noe jeg ser på som svært usannsynlig. Per dags dato har jeg finansiering i skandiabanken på 4,81%nom, 5% eff rente, for at DnB skal kunne matche det med sine gebyrer må de ha en rente på ca 4%nom. Jeg har tilgode å finne noe billån som er rimeligere enn skandiabanken, og for oss nyutdannede er det en positiv ting at de ikke krever mer en 25% egenandel, så kan man spare de pengene man har til egenkapital til f.eks. Boligkjøp.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Tai

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. januar 2015, klokken 20:13
Studier og bolig er det eneste det er tilrådelig å lånefinansiere.
Alt annet bør kun kjøpes kontant.
Har du ikke nok kontanter, ikke kjøp!

Sludder og vås!

Det er klart at det beste er å spare opp penger for å kjøpe bil, faktisk det samme gjelder hus. Da slipper man å betale på rentene som utgjør ganske mange kroner over 10-20-30 år.

Faktum er at de aller aller færreste har 600 000 stående på bok for å kjøpe seg bil. De færreste har mer enn et par titalls tusen stående på en sparekonto for bruk hvis behovet er der.

De aller aller fleste låner store deler av kjøpebeløpet på en bil. Selv så refinansierte vi huset og tok opp et lite lån på siden. Den måndentlige summen av de to lånene utgjorde omtrent det samme som vi hadde i driftsutgifter per måned på vår 2003 Saab 9-3, medregnet vedlikehold og reparasjoner.

Faktum er at hvordan du finansierer en bil, hus, båt eller lignende er helt og holdent avhengig av din økonomi. For oss var det en no brainer og jeg angrer ikke et sekund. Ja, det beste hadde vært å ha 600k i kontant men det var ikke et alternativ. økonomien vår var forsvarlig nok til å låne opp mesteparten av bilen så vi gjorde det.

Regn på det selv, det som gjelder for andre gjelder ikke nødvendigvis deg.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

TommyA

Selvfølgelig kan man låne til bil. Det viktige imidlertid er at du nedbetaler lånet i takt med verdifallet på bilen. Til de som refinansierer nye biler inn i eksisterende boliglån, så husk å øke det månedlige terminbeløpet tilsvarende verdifallet på bilen. Gjør man IKKE det, å skifter bil o refinansierer på samme måte f.eks hvert tredje år, ja da sitter man å betaler på gamle biler man har solgt for mange år siden. Til slutt må vel alle være enig om at investering i bil, uansett merke, er noe av de dårligste investeringene man kan gjøre!

D.O

Dårlig invistering? Er Skjeldent jeg har mere morro for pengene og det er aldri noe tema hva det koster å reise. Har vi lyst så kjører vi bare :) blir vel ferie nedover Europa til sommeren.   :)
Har 8år service og tar det på den nye også. Etter 8år beregner jeg bilen som teoretisk 0 i verdi og selvfølgelig nedbetalt. Null bekymringer, bare tut å kjør.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jejl

Når vi trekker fra skattefradrag og inflasjon blir realrenten på et vanlig boliglån ca 0%.
Det er derfor ikke dyrt å låne penger for tiden, med mindre du får en dårlig rente.

Thor2014

Nå var vel egentlig tråden om å sikre restverdi, men som jeg skjønner er ingen bekymret for at det faller under verdien Tesla garanterer, så da er det vel ikke aktuelt.

mogu

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 10. januar 2015, klokken 11:11
Nå var vel egentlig tråden om å sikre restverdi, men som jeg skjønner er ingen bekymret for at det faller under verdien Tesla garanterer, så da er det vel ikke aktuelt.

Slik jeg ser det er det en fin sikkerhet å ha i det tilfelle at det skjer at prisene dropper mer over 3 år, men jeg ser på det som usannsynlig, derfor har jeg valgt å ikke vektlegge det, og velger dermed heller ikke et dyrere lån kun for å ha denne sikkerheten.

Skulle det mot formodning allikevel skje er vel alternativet å beholde bilen til lån er nedbetalt og evt. selge bilen da, noe jeg ser for meg at jeg gjør uansett, om jeg ikke beholder den enda lenger.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA