Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av Marius Engel, lørdag 03. januar 2015, klokken 20:32

« forrige - neste »

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på torsdag 18. desember 2014, klokken 11:58
Sitat fra: smaug01 på torsdag 18. desember 2014, klokken 07:18
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 23:35
Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Det er det motsatte de sier som skjer. Når de slår av AC så øker forbruket. Da høres det ut som om denne knappen skrur av varmepumpen, som logisk nok kalles AC da det er samme enhet.
Hvis det er sånn at AC er varmepumpen, skulle det ikke da logisk sett også komme varme ut når bare AC er på(og ikke heat). Om AC er varmepumpen, kan vel aldri luften tørkes dersom den også skal produsere varme da kondenseren er på utsiden av bilen, med andre ord kan ikke varmepumpen både tørke luften og varme luften siden den bare kan gjøre en ting om gangen?
Hvis det ikke er slik at AC fungerer som varmepumpe, må Nissan ha 2 uavhengige AC i bilen. En for kjøling og en for varme, det tviler jeg sterkt på.

Sannsynligheten for at det er feil i beskrivelsen i brukermanualen tror jeg er større enn at det er 2 separate AC anlegg i bilen. (AC tørker bare luften når det kjøler, ikke når det varmer inneluften). Med 2 separate anlegg vil det i så fall være dobbelt opp med påfylling for kuldemedium, jeg antar det er r410 som benyttes i AC på Leaf. Burde være lett å finne når en åpner panseret. Jeg har gamlemodellen så jeg kan ikke sjekke, men det er mange her på forumet som kan åpne panseret og se etter.

Kan det være slik at AC bare fungerer som varmepumpe dersom både AC og Heat er påskrudd samtidig? Jeg holder uansett et stikk på at det er oversettingfeil i brukermanualen, det finnes det flere eksempler på allerede.

Jeg tror heller det fungerer slik hvis det er slik at ikke varmepumpen kan kjøle og varme på en gang.

Ac og heat av:
Kun vifte

Ac på:
Varmepumpen kjøler (tørker) luften.

Heat på:
Varmepumpen varmer luften.

Ac og heat på:
Varmepumpen tørker (kjøler) luften først, det elektriske varmeelementet varmer så opp den tørkede (kjølige) luften.

Dette virker mest logisk for meg.

Marius Engel

#32
Sitat fra: elmer71 på torsdag 18. desember 2014, klokken 08:22
Har prøvd dette nå på to korte turer. En tur med a/c på og 21 grader, og i dag med a/c av og 19 grader. Første turen hadde et forbruk på 26,7 kwh/100km og turen i dag 17,7.

Hva hvis du har temperaturen stilt inn likt? Altså 19 grader alle dager, men ac og heat en dag, og bare heat en annen dag med ganske likt klima?

I dag var det 6 grader har hos meg, i går var det 0-3 grader. (Stor forskjell fra dag til dag).
I dag kom jeg ned på 14,9 kwh/100km, med 19 grader i bilen, heat og auto (forvarmet bil). Da var det våte veier, 25 km med tett trafikk, og ett raskt stopp i barnehagen. Meget bra synes jeg.

reptil

Det er jo merkelige greier dette uansett hva som er hva...

En erfaring ved oppstart av bilen (etter forhåndsprogrammert starttid i "konsollet, dvs bilen er varm og god) er at ved både heat og A/C på så fyrer viften rundt så det synger (auto), men ved bare heat så bruker den lang tid til å finne ut av om den vil sette i gang eller ei....

Erfaringen min er ihvertfall at ved forvarming så tjener jeg et par prosent, A/C på el av betyr lite i forbruket. Auto tar mye......

Jaja, snart jul :)
Svart Leaf Acenta

Marius Engel


Sitat fra: reptil på fredag 19. desember 2014, klokken 10:25
Det er jo merkelige greier dette uansett hva som er hva...

En erfaring ved oppstart av bilen (etter forhåndsprogrammert starttid i "konsollet, dvs bilen er varm og god) er at ved både heat og A/C på så fyrer viften rundt så det synger (auto), men ved bare heat så bruker den lang tid til å finne ut av om den vil sette i gang eller ei....

Erfaringen min er ihvertfall at ved forvarming så tjener jeg et par prosent, A/C på el av betyr lite i forbruket. Auto tar mye......

Jaja, snart jul :)

Når du slår på auto knappen, så slår den av ac.

Får ikke det du beskriver helt til å stemme.

X-Trail

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:29

Sitat fra: BE på torsdag 18. desember 2014, klokken 11:58
Sitat fra: smaug01 på torsdag 18. desember 2014, klokken 07:18
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 23:35
Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Det er det motsatte de sier som skjer. Når de slår av AC så øker forbruket. Da høres det ut som om denne knappen skrur av varmepumpen, som logisk nok kalles AC da det er samme enhet.
Hvis det er sånn at AC er varmepumpen, skulle det ikke da logisk sett også komme varme ut når bare AC er på(og ikke heat). Om AC er varmepumpen, kan vel aldri luften tørkes dersom den også skal produsere varme da kondenseren er på utsiden av bilen, med andre ord kan ikke varmepumpen både tørke luften og varme luften siden den bare kan gjøre en ting om gangen?
Hvis det ikke er slik at AC fungerer som varmepumpe, må Nissan ha 2 uavhengige AC i bilen. En for kjøling og en for varme, det tviler jeg sterkt på.

Sannsynligheten for at det er feil i beskrivelsen i brukermanualen tror jeg er større enn at det er 2 separate AC anlegg i bilen. (AC tørker bare luften når det kjøler, ikke når det varmer inneluften). Med 2 separate anlegg vil det i så fall være dobbelt opp med påfylling for kuldemedium, jeg antar det er r410 som benyttes i AC på Leaf. Burde være lett å finne når en åpner panseret. Jeg har gamlemodellen så jeg kan ikke sjekke, men det er mange her på forumet som kan åpne panseret og se etter.

Kan det være slik at AC bare fungerer som varmepumpe dersom både AC og Heat er påskrudd samtidig? Jeg holder uansett et stikk på at det er oversettingfeil i brukermanualen, det finnes det flere eksempler på allerede.

Jeg tror heller det fungerer slik hvis det er slik at ikke varmepumpen kan kjøle og varme på en gang.

Ac og heat av:
Kun vifte

Ac på:
Varmepumpen kjøler (tørker) luften.

Heat på:
Varmepumpen varmer luften.

Ac og heat på:
Varmepumpen tørker (kjøler) luften først, det elektriske varmeelementet varmer så opp den tørkede (kjølige) luften.

Dette virker mest logisk for meg.
Helt riktig beskrivelse
Stolt eier av ELise♡

Marius Engel

#36
Da har jeg forsøkt dette en del ved utetemperaturer fra 0-5 grader.

Kort fortalt har jeg funnet ut at det er mest økonomisk å bruke kun heat. Ihvertfall i den temperaturen jeg kjører i. Bruksanvisning har rett ser det ut til.

Når jeg slår over til heat og ac, eller i begynnelsen når klima trekker mye blir jeg lurt fordi forbruk synker når jeg slår på ac. Etter en stund stabiliserer dette seg, og ac bruker litt mer strøm enn kun heat alene. Jeg har prøvd mye, og fulgt med over tid. Men forskjellen er ikke veldig stor.

Samtidig har jeg klima på auto, og skifter mode til vindu og føtter om det blir dugg (vifte henger da igjen i auto), evt. defrosterfunksjon ett minutt om nødvendig. Føler dette fungerer bra, og klima bruker rundt 500-750 w ved varm bil innstilt på 19-20 grader.

Jeg har også en liten mistanke om at bilen gir raskere/mer varme når ac er slått av, basert på subjektiv følelse på luften fra ventilene. Men dette har jeg ikke noen målinger på, eller kan si sikkert.

reptil

Føler også at det er "mer varme" når AC er av. Litt indre forbruk og etterhvert.
Spm er vel hvordan forbruket fordeler seg over tid med litt på og av for A/C når det blir dårlig sikt på innsiden av rutene........?
Svart Leaf Acenta

Marius Engel

Holder det ikke hvis du slår klima på auto, så velger mode på vindu eller vidu og føtter? Evt. i tillegg til å kjøre opp viften litt når det dugger?

Jeg klarer å holde det duggfritt uten ac, men jeg har skikkelige skålmatter, og sitter stort sett alene i bilen.

Jeg fikk beskjed av nissan selger å slå på defroster eller ac ved dugg, og så slå av igjen etterpå. Men han var altså bare en selger, som ikke haddde Leaf selv.

Men, som du sier, kanskje det trekker mer strøm å koble inn og ut ac hele veien enn å bare ha på ac? Vet ikke selv...

kjbu

De siste minuttene av turen, åpne vinduene så mye du orker. Det vil lufte ut fuktigheten av bilen og du blir kvitt mye av dugg-problemet til neste tur.

Dess varmere du hadde det i kupen og kaldere/tørrere utevær det er, dess mer fukt får du fjernet fra luften inni bilen.

Jeg gjør dette så mye som mulig, til konas frustrasjon. Jenter tåler lite kulde har jeg funnet ut.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Fallskjerm

Jeg har også fundert litt på dette med varmepumpe og ac i Leafen.

For meg virker det slik at varmedelen ikke virker veldig bra rundt 0 grader og denne slutter å virke og kun varme element virker (hører ikke kompressorlyd eller kjølevifte lyder). Bruker over 1.5 Kw på varme.

Det virker for meg at varmepumpen slitter litt med å levere varme i overgangen mellom pluss grader og minusgrader.

Så jeg tok kontakt med lokalt Nissan forhandler og fikk noen pdf filer fra verksted håndboken (fikk for MY13 og MY14).

Så hvis det er noen som ønsker en kopi så send meg en PM
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

X-Trail

Sitat fra: reptil på onsdag 07. januar 2015, klokken 13:54
Føler også at det er "mer varme" når AC er av. Litt indre forbruk og etterhvert.
Spm er vel hvordan forbruket fordeler seg over tid med litt på og av for A/C når det blir dårlig sikt på innsiden av rutene........?
Ac av så går både varmepumpe og varmeelement i starten for rask oppvarming ;)
Stolt eier av ELise♡

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA