Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av begiljen, onsdag 28. januar 2015, klokken 20:29

« forrige - neste »

begiljen

Jeg har fått problemer med å lade Leaf'en min i fellesgarasjen jeg bruker. Problemet er som følger:

-Like etter at jeg plugger bilen til strøm piper bilen 2 ganger (slik den gjør ved første plug-in).
-De blå ladelysene skrur seg av og på
-Det kommer klikkelyd fra ladekladden
-Det røde og grønne lyset på ladekladden skrur seg helt av og på igjen.
-Dette gjentar seg om og om igjen.

Dette skjer kun ved lading i garasjen, dersom jeg kjører til huset mitt og lader derifra er det ingen problem. Jeg har heller ikke hatt dette problemet noe annet sted.

Det virker som om problemet oppstår når det er kaldt (mindre enn -5-6 grader).

Det er forøvrig ikke ett problem med lade-timeren. Jeg har forsøkt å skru den helt av, samt overstyre den, og jeg bruker samme instillinger på ladetimer når jeg lader f.eks. utenfor huset og alt fungerer som det skal der.

Jeg har forøvrig testet samme ladepunkt med 2 ladekladder og 2 Leaf'er, samme feil på begge.

Jeg har researchet endel og det kan virke som dette er ett kjent problem med nyeste ladekladd på Euroleaf (jeg har en 2013 2. gen Leaf). At den er "overfølsom" på ett vis, og at jeg kan løse problemet med å kjøpe en uorginal ladekabel.

Er det noen som har hatt dette problemet og løst det uten å kjøpe ny ladekabel?

I tilfelle jeg må kjøpe ny ladekabel, hvilke ladekabel anbefales?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

e-h

Nå skyter jeg fra hofta, men er den overfølsom kan man sikkert få problemer med RC-støy fra lysstoffrør e.l.

emil

Er vel fare for en (mindre) jordfeil i garasjen. En generasjon med kladder er ekstra følsom for det. På forespørsel vil sansynligvis forhandleren din bytte til nyere eller eldre utgave av kladd uten kostnad.


X-Trail

Er det noe i fellesgarasjen som slår seg på ved ca 5 minusgrader?? Isåfall er nok det synderen angående jordfeilen. Nyere kladd kan du nok få hvis dette er norsk bil.
Stolt eier av ELise♡

emil

Men uavhengig av løsning på kladd og garasje problemet, lader du mye andre steder enn hjemme anbefaler jeg og mange andre Charge-Amps kladdløse justerbare ladekabel. Lader du mest hjemme bør du investere i en fast ladestasjon.

Flere som pusher Charge-Amps på tilbud nå for tiden her på forumet, men du må fortsatt ut med noe rundt 5000kr

begiljen

X-Trail, såvidt jeg vet er det ikke noe som slår seg på automatisk når det blir kaldt, men garasjeanlegget er delt inn i 4 deler, og jeg har kun tilgang til 1 av de, så det er begrenset hva jeg har fått sjekket.

Emil, jeg testet en relativt ny norsk leaf (3-4 måneder gammel) med tilsvarende ny ladekladd, denne hadde også samme problemet. Det virker derfor ikke som om jeg får løst problemet med å bytte min ladekladd til en nyere en. Den jeg har er forøvrig en spansk import, ca 1.5 år gammel.

Ser ikke ut som jeg kan låse Charge-amps med låseknappen på min 2.gen leaf, stemmer det? Er det noen av disse uorginale ladekablene som har denne muligheten?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

emil

Sitat fra: begiljen på lørdag 10. januar 2015, klokken 09:48
Emil, jeg testet en relativt ny norsk leaf (3-4 måneder gammel) med tilsvarende ny ladekladd, denne hadde også samme problemet. Det virker derfor ikke som om jeg får løst problemet med å bytte min ladekladd til en nyere en. Den jeg har er forøvrig en spansk import, ca 1.5 år gammel.

Ser ikke ut som jeg kan låse Charge-amps med låseknappen på min 2.gen leaf, stemmer det? Er det noen av disse uorginale ladekablene som har denne muligheten?

Med importbil kan kladdbytte blir litt mer komplisert ja. De nyeste utgaven av Charge-Amps kan låses på samme måte som originalkladd. Ekstra hengelås rundt kabel og låseøyet til ladeluken er uansett anbefalt ved lading på offentlige plasser

Med min 1.gen bil har jeg ladet problemfrit med jordfeil der ene fasen lå mot jord (fra et eller annet sted i nabolaget, mitt sikringsskap er helt nytt med jordfeilautomater). Både min kladd og Charge-Amps ladet fint med det. Etter et drøyt år uten å bruke originalkladden solgte jeg den før jul.

X-Trail

Sitat fra: begiljen på lørdag 10. januar 2015, klokken 09:48
X-Trail, såvidt jeg vet er det ikke noe som slår seg på automatisk når det blir kaldt, men garasjeanlegget er delt inn i 4 deler, og jeg har kun tilgang til 1 av de, så det er begrenset hva jeg har fått sjekket.

Emil, jeg testet en relativt ny norsk leaf (3-4 måneder gammel) med tilsvarende ny ladekladd, denne hadde også samme problemet. Det virker derfor ikke som om jeg får løst problemet med å bytte min ladekladd til en nyere en. Den jeg har er forøvrig en spansk import, ca 1.5 år gammel.

Ser ikke ut som jeg kan låse Charge-amps med låseknappen på min 2.gen leaf, stemmer det? Er det noen av disse uorginale ladekablene som har denne muligheten?
Det finnes en kladd med mindre følsomhet for jordfeil, kun utlevert ved kundeklager. Men hvis bilen er importert av andre enn nissan nordic så tviler jeg på ett bytte for deg.
Stolt eier av ELise♡

Marius Engel


Sitat fra: begiljen på fredag 09. januar 2015, klokken 17:59
Jeg har fått problemer med å lade Leaf'en min i fellesgarasjen jeg bruker. Problemet er som følger:

-Like etter at jeg plugger bilen til strøm piper bilen 2 ganger (slik den gjør ved første plug-in).
-De blå ladelysene skrur seg av og på
-Det kommer klikkelyd fra ladekladden
-Det røde og grønne lyset på ladekladden skrur seg helt av og på igjen.
-Dette gjentar seg om og om igjen.

Dette skjer kun ved lading i garasjen, dersom jeg kjører til huset mitt og lader derifra er det ingen problem. Jeg har heller ikke hatt dette problemet noe annet sted.

Det virker som om problemet oppstår når det er kaldt (mindre enn -5-6 grader).

Det er forøvrig ikke ett problem med lade-timeren. Jeg har forsøkt å skru den helt av, samt overstyre den, og jeg bruker samme instillinger på ladetimer når jeg lader f.eks. utenfor huset og alt fungerer som det skal der.

Jeg har forøvrig testet samme ladepunkt med 2 ladekladder og 2 Leaf'er, samme feil på begge.

Jeg har researchet endel og det kan virke som dette er ett kjent problem med nyeste ladekladd på Euroleaf (jeg har en 2013 2. gen Leaf). At den er "overfølsom" på ett vis, og at jeg kan løse problemet med å kjøpe en uorginal ladekabel.

Er det noen som har hatt dette problemet og løst det uten å kjøpe ny ladekabel?

I tilfelle jeg må kjøpe ny ladekabel, hvilke ladekabel anbefales?

Hei.

Har du tilgang på ett multimeter/voltmeter?

Mål spenningen mellom fasene og jord npr ting virker, og når ting ikke virker. Kladden har sannsynligvis jordsensing, som slår ut. Enda bedre om du har tilgang til en installasjonstester.

Jordfeilvernet i kladden virker kun nedstrøms, ikke oppstrøms.

Dette betyr at ved en jorfeil i garsjen vil kladden lade helt fint på TN-nett og sannsynligvis TT-nett. På IT-nett kan jordsensingen avdekke problemer ved jordfeil på trafokretsen.

Det kan også skyldes dårlig jordelektrode/-potensial. Hvis jordelektroden ligger i fuktig område, og det blir frost, kan overgangsmotstanden til jord øke, dermed kan potensialet i beskyttelsesleder forandres. Jordsensingen kan slå ut pga. dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA