Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av e-Golfer, onsdag 21. januar 2015, klokken 14:41

« forrige - neste »

e-Golfer

Hei.

Fikk melding av bilen min i forrige uke at det var lite luft i venstre fordekk, og ble bedt om å kontrollere dekktrykket. Kjørte til nærmeste bensinstasjon, og sjekket trykket som var 2.0 bar. Sjekket de andre dekkene, og de viste 2.1 bar. Dekkene ble satt på og trykk-kontrollert hos Dekkmann der jeg har dekkhotell.

På b-stolpen, når man lukker opp førerdøren, så står det et klistremerke som viser anbefalt dekktrykk. Her står det anbefalt 2.8 bar. Jeg fulgte denne anvisningen og fylte alle dekkene til 2.8 bar, og resatte dekktrykket i kjørecomputeren.

Da jeg har lest at rekkevidde påvirkes stort av dekktrykk har jeg sammenlignet data fra før jeg økte trykket til etterpå. Resultatet er tidligere ca 22kWh/100km mot 17.5 etter at jeg endret trykk. Dette er på sammenlignbare strekninger over 60 km og noenlunde lik løypeprofil og snittfart.

Flere som har merket dette? Synes det var veldig stor forskjell. Hvilket trykk kjører dere på?

For ordens skyld, kjører jeg på Conti VikingContact6 (piggfrie) i dim 205/50-16
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Nickelilltroll

Var inom møller og spurte om detsamme når jeg fant ut at de orginale, samme dekk som dine hade 3,4 bar :o Vi tjekkade på demobilen de hade med vinterdekk. Stod på 3.0. Så nå kjører jeg på 2.8 med varsling på dette :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Råde

3.4 bar er egentlig ikke noe problem, og forbruket vil være litt bedre med det kontra 2.8. Problemet vil være økt dekkstøy. Kanskje ikke så stort på bløte vinterdekk, men større på sommerdekk.

Vi har alle sett tegninger av dekk med for mye og for lite luft i på kjøreskolen, men dekk de senere årene (også dekk som ikke er runflat) holder formen selv med ekstra trykk. For lite trykk påvirker derimot negativt.
e-Golf | X75D

Cowboystrekk

Det vil alltid være en fordel å ha litt ekstra luft kontra litt for lite. Jeg hadde fyllt 3.5 om jeg hadfe hatt egolf. Komfort over ujevnheter og fartsdumper samt støy lider litt, men forbruk og kvassere styrefølelse veier opp etter min mening :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA