Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Griffel, søndag 22. februar 2009, klokken 14:42

« forrige - neste »

PerBear

#15
Med ca 30kW tilgjengelig via hovedkabel er det i mine øyne fremtidsikkert. Da er infrastruktur på plass til å håndtere kommende hurtigladingsystemer. Med intelligent fordeling av "ledig" strøm vil det være mulig å støtte eksisterende 10/16A ladere og kommende høyeffektladere fra samme ladestasjon. Men jeg er redd det vil følge en betalingsordning med på kjøpet når en  intelligent ladestandard blir implementert på kommunale og private ladepunkt.

EnergyBus (www.energybus.info) er en mulig standard for intelligent ladesystem, men er primært beregnet for kommunikasjon mellom batteristyring (BMS) og lader. Finnes det andre?

I retrospekt: Jeg fant dette dokumentet som er meget omfattende. Der beskrives mulige ladestandarder: http://etecmc10.vub.ac.be/publications/DPRmasterV2BP.pdf

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: PerBear på mandag 16. februar 2009, klokken 19:18
Med ca 30kW tilgjengelig via hovedkabel er det i mine øyne fremtidsikkert. Da er infrastruktur på plass til å håndtere kommende hurtigladingsystemer.

Etter denne ukens oppslag ser det ut til at de største bilprodusentene i verden har standardisert på felles kontakt. Den har 3 faser 400V og skal kunne levere inntil 63A. Da er det fornuftig å alltid bruke jordkabel dimensjonert for dette.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA