Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første el-bil evt hybrid. Moss -Nydalen (Oslo)

Startet av e-h, søndag 05. april 2015, klokken 15:21

« forrige - neste »

e-h

Har spurt om lading hjemme før, men har nå fått godkjent søknad om å oppgradere fra 3-fas 230V 50A til 80A. Det vil koste oss minimum 10k, men ender nok på ca 15 vil jeg tro. Så blir det vel ca 15 for en 32A type 2 boks montert. Sitter med følelsen av at vi "må" ta oppgraderingen siden det er uvanlig å få ja til så mye. Vi tenker også å bygge ekstra bad og bygge ut med tiden. Har selvsagt lyst, men blir jo kostbart. Med 16A til elbil må vi passe litt på om vinteren hva som drar strøm.
Hva mener folket? Noen grunn til ikke å kjøre på?

Ebe

Kjørt 15k km på ett år. Har aldri hatt behov for å lade på annet enn 10a vanlig stikkkontakt. Har 5 mil tur/retur jobb/byen, så klarer to turer pluss litt ekstra på én lading. (Leaf)

Hadde jeg ikke klart to turer, så hadde jeg måtte oppgradert laderen hjemme. Eller tatt dieseldyret.

Poenget: det er nesten umulig for andre å vite hva du har behov for. Du må selv se behovet ut i fra hva du forventer å kjøre. Sett opp en oversikt over hvor langt du kjører og hvor tett turene kommer. Så regner du hvor raskt du lader og dinner ut hva du har behov for.

Har du 15.000kr liggende som du ikke finner noe å bruke på, så er det bare å kjøre på for å få full pupp på bilen. Men for meg er 15.000kr for mye for en hendig mulighet jeg kanskje muligens får bruk for noen ganger i året.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Gliderman

Kjører 25k+ i året og stort sett 170 km hver dag. Har 32A ladestasjon hjemme og den øker bruksverdien på bilen betydelig. Kommer hjem med alt fra 15-35% og etter middag og kaffe er bilen klar for nye eventyr. Har ikke angret en dag. Dette er min erfaring og dekker mitt behov.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

weld77

Har du kortrekkevidde elbil og er avhengig av fleks i hverdagen trenger du kanskje hurtig(ere) lading hjemme, skal du ha Tesla har du høyst sannsynlig null behov for det med mindre du kjører svært mye daglig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA