Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring E-up

Startet av Svein Evensen, torsdag 25. februar 2016, klokken 22:57

« forrige - neste »

Svein Evensen

Har ikke lagt merke til dette før nå. Vedlikeholdsladeren lader med ca 8,6A, men etter at ca 95% av batterikapasiteten er oppnådd så synker Ampere styrken til 4-3-2, osv. Er det kulden som gjør dette? Eller er det noe feil?

kVArh

Jeg antar at du mener Type 2 , Mode 2  med støpsle til vanlig Shuko kontakt. Denne vil også ha en "kladd" på ledningen som gir signaler til bilen om hvor mye bilen får lov til å trekke ved lading.
Dette er den kabelen som alltid følger med bilen slik jeg forstår det.
Men erfaring er akkurat de samme som du har.
Alle sier dette er en "10 A" kabel, men min har aldri tillatt større effekt enn ca 1850 W, det stemmer bra med dine 8,5 A.  Jeg har også observert at effekten går ned mot slutten av ladingen.
Jeg får denne effekten hver gang uansett temperatur. Temperaturen har vært i området 0 grader ned til -10 grader. Bilen/batteriet har dog alltid vært "varm" når ladingen har startet fordi jeg normalt plugger den i når jeg kommer hjem.
Virker fornuftig at maks strøm er satt til 8,5 A siden den skal kunne plugges i en stikkontakt på en 10 A kurs.
Jeg har forsøkt å få svar på om dette er en villet konfigurering. Jeg spurte min selger om så var tillfellet, altså at maks effekt var satt til ca 1,8 kw  og svaret var "Yes sir".  På spørsmålet om hvorfor det sto 10 A bak på kladden var svaret "Det er en 10 A kladd".
Jeg fikk altså ingen entydig bekreftelse på at "kladden" var konfigurert til 8,5 A.
Det virket som han sa ja fordi jeg argumenterte for at det var slik den framstod  og at jeg også synes det var fornuftig, ikke fordi han visste dette.
Jeg startet nemlig det hele med å spørre hvordan kabelen var konfigurert og da fikk jeg til svar at det var en 10A kabel. Altså visste han det ikke.

Mine og dine observasjoner er derfor:
Standard kabel levert fra KIA  er konfiguret til maks 8,5 A, og på slutten av ladingen går effekten ned.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

jim_smyth


cirys1

Når kapasiteten på batteriet øker (når man lader) så stiger spenningen, men når spenningen nærmer seg maks ca 4,2V per celle så reduseres strømmen. Dette gjelder alle typer batterier i alle forskjellige "settinger", derfor tar det også uhorvelig lang tid å lade ifra 80-100% kontra 40-60% f.eks. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA