Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri lampe, som ikke slukner ved oppstart !

Startet av Mippen, fredag 23. januar 2015, klokken 22:20

« forrige - neste »

Mippen

Så en leaf med dette ladeutstyret i dag. Hva er det?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Nærbilder av den sorte boksen kunne kanskje gitt litt mer info. Noe system for å måle/logge effektforbruk/spenning/støy/jordfeil/andreting?

erikf

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

emil

Sitat fra: erikf på mandag 05. januar 2015, klokken 22:36
Det ser for meg ut som en omformer fra 110V til 220V. USA-importert leaf?
http://www.avshop.no/OEM-Step-Down-220V-110V-konverter-3000W/cat-p/c100449/p10520850

Laderen til USA Leaf kjører veldig fint på 230V, så da er det eventuellt kladden som er problemet.

Men å lade på ~8-10A på 110V gir ikke mye effekt inn å batteriet. Tror også at en vanlig 230V ladekladd hadde kostet mindre enn omformeren.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

kaiat

Det ser ut til at det er en omformer fra 220V til 110V, ja. Etter litt zooming virker støpslet på ladekladden til å være av USA-typen. Og bilen er en USA-import etter å ha sjekket reg.nr./VIN.

pwb

he he, tenkte å skrive at det der må jo være dustete å dra med seg en svær klump for å kunne lade, men kom så til å tenke på at det er jo en annen bil som man drar med seg ei hel bøtte for å kunne lade så det ble ikke så artig alikevel. Må jo ha vært en "dyktig" selger som har klart å selge med en slik boks istedenfor en ny kabel.

Ferry

Hvor mye trekker Leaf på 110 V? Er det "kun" 16 ampere elns? Den trekker vel ikke dobbel strøm selv om spenninga er halvparten? Så da blir det kun halv ladeeffekt på 110 V i forhold til 230 V? Dvs. 1,5 - 2 kW? Er det denne? http://www.ebay.com/itm/1000-Watt-USA-Spannung-Wandler-230V-110-V-Converter-/160798806190?pt=DE_Computing_Netzkabel_Verlängerungskabel&hash=item25705b10ae

Må ha god tid da..

emil

Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. januar 2015, klokken 10:08
Hvor mye trekker Leaf på 110 V?

Har naturlig nok ikke ladet min USA bil på 110V, men jeg har tidsestimater for fullading på 110V og 230V i displayet. Har jeg ladet med 10A på 230V er 110V estimatet det dobbelte, så jeg tipper 10A som standard på 110V.

Lader jeg derimot med 16A vil tidsestimatet på 110V være mer enn 3x det som står på 230V.

Husker ikke det høyeste jeg har hatt av verdier der, men tror jeg har vært tett opp mot 20t på 110V estimatet. Da har det gjerne tatt ca 6t for å fullade med 16A 230V.

Griffel

Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:22
he he, tenkte å skrive at det der må jo være dustete å dra med seg en svær klump for å kunne lade, men kom så til å tenke på at det er jo en annen bil som man drar med seg ei hel bøtte for å kunne lade så det ble ikke så artig alikevel. Må jo ha vært en "dyktig" selger som har klart å selge med en slik boks istedenfor en ny kabel.
I den andre bilen som krever bøtte, er det desverre en nødvendighet. I dette tilfelle er det bare en høyst unødvendig ulempe som ikke gir noen fordeler. I begreps forvirringen Type 1, Type 2, mode 1,2,3,4 har en i USA i tillegg også level 1 og level 2.

level 1 er lading med lav effekt på 120V. level 2 minst dobbel effekt på 240V.
Siden bilens lader kan håndtere både Level 1 og 2.

Er en stepdown transformator for å kunne lade med 1/2effekt på 120V er i dette tilfellet ikke er spesielt smart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA