Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: golf som hoved bil.

Startet av Birger, onsdag 21. januar 2015, klokken 11:36

« forrige - neste »

Birger

Veldig artig konsept, men trenger vi en robotladearm?
Flott for handikappede. Og kanskje også glimrende i kriminelt belastede områder?

http://www.tek.no/artikler/i-fremtiden-vil-tesla-bilene-kunne-lade-seg-selv/166606
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Amoss

Den beste nytten av dette tror jeg vi vil se på framtidige versjoner av superladerne. Etter som batteriene blir større og/eller ladetiden blir redusert (eller i det minste ikke øket) så vil man måtte overføre mer effekt over kabelen til bilen. Dette vil medføre tykkere og mindre håndterlige kabler. Ved ett punkt vil kabelen bli for tykk og uhåndterlig til at man kan forvente at en normal bilist vil kunne håndtere den på egen hånd. Da vil en slik robot-kabel være nyttig.

At de i tillegg kan få dekket inn noe av utviklingskostnadene ved å selge dette til privatpersoner eller bedrifter som ønsker det er bare ett pluss.

På litt lengre sikt blir dette en naturlig del av en "selv parkering" funksjon, der bilen kan parkere og starte lading på egen hånd, og vil tillate parkerings-/lade-plasser uten rom for ut-/inn-stiging av bilen, og derved utnytte parkerings-/lade-plasser bedre enn det er mulig i dag, f.eks. i forbindelse med parkeringsautomater som flytter bilen til rett parkeringsplass på egen hånd.

Alternativet måtte være induktiv lading, som vil begrense ladehastigheten og sløse med energien da man uansett vil ha ett vist ekstra tap i den overføringen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Birger

Godt poeng at med selvkjørende biler i fremtiden så er det bra å ha robotlading på plass og uttestet så hurtig som mulig.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Dennis

Er vel kanskje mer myntet på bilene med autopilot slik at de kan kjøre å sette seg på lading selv skulle man tro.

sigurdi

Jepp, ingenting er vel bedre med Model X (S), gå ut av bilen forran garasjen, ta med varer og utstyr, trykke på fjernkontrollen og bilen kjører inn i garasjen, plugger i ladekabelen og lukker døren etter seg.
Når en skal ut og kjøre senere kommer bilen ut, snur nesa i riktig retning og det er bare å sette seg inn.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA