Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av Spruck, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:11

« forrige - neste »

Spruck

Pendler daglig fra Finnøy til Stavanger. På strekket er det 3 undersjøiske tuneller. Nesten daglig, på både tur og retur, får jeg problemer med regenerering/holde farten ned tunellen. Men bare den første tunellen hver vei..  :o

Følgende skjer: Jeg kommer kjørende i fartsgrense med CC på og i B modus i det jeg kjører inn i tunellen. Holder farten i alt fra 10-60% av bakken nedover før regenereringen stopper, og farten da begynner å øke. Faller til 2 grønne regenereringsprikker. Må da bremse manuelt for å holde fartsgrensen, men uansett hvor mye eller lite jeg bremser er det kun 2 regenereringsprikker. På de to neste tunellene skjer dette ikke, da holdes fartsgrensen hele veiene nedover.

Noen som har opplevd det samme, eller vet hva dette går i?
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

muggost

Ja det skal være normalt hvis batteriet er fulladet eller nesten fulladet (over 80%). Regenereringen dytter ganske mye strøm inn i batteriet, og det er ikke i stand til å ta imot så mye når det er nesten fulladet eller når det er kaldt. Du kan også se på de runde ringene i displayet hvor mye du potensiellt kan få regenerert til enhver tid. Er det en dobbel ring kan du regenerere, er det enkel ring kan du ikke. Tror jeg må ta et bilde for å forklare det bedre :)

Kommer du over 90% får du ikke regenerert mer enn èn prikk uansett .

Det står noe om dette i bilens instruksjonsbok men jeg husker ikke hvor...


lxm

Dette er også vanlig når det er kaldt i været. Selv om jeg starter dagen med bare 60% lading, er det ikke mulig å regenerere mer enn 2 prikker når det er flere minusgrader og batteriet er kaldt.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

Thomas Parsli

"Prikkene" viser hvor mye energi som går inn i batteriet.
Når det er kaldt er den interne motstanden i batteriet høyere og man får færre prikker.

Løsningen er å lade opp for kjøring, da er batteriet varmere.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

DeadLock

Hei.

Regenerering skaper endel varme, og når jeg kjører i Rennfast så stopper regenerering ett stykke ned i Byfjordtunellen.

Dette skjer selv med nesten tomt batteri (skilpadde).

Godt nytt år.

Mvh,
Thomas.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA