Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Toyota: 'No One Wants Us To Build Electric Cars'

Startet av E6, fredag 23. januar 2015, klokken 21:34

« forrige - neste »

E6

Er helt ny innen elbil, men har trua. Pendler Stange-Lillestrøm hver dag, sammen med 3 andre. Vurderer elbil, da det begynner å bli dyrt i bomring og med drivstoff.
Kjører 9 mil på 4 felt motorvei med 100 sone, og 5 km på småveier en vei. Har mulighet til lading på jobb.
Har mest lyst på en Golf, men usikker på om dette vil gå vinterstid.
Er det noen som har erfaring som kan sammenlignes?
Det blir jo endel vekt i bilen, 100 sone spiser vel også endel strøm?

grorudklovnen

#1
Dersom du kan senke farten til 80-90km/t, redusere varmen til et minimum og kjøre veldig pent med gassen så tror jeg det kan gå hvis temperaturen er over -5'c.

E6

Dette høres ikke lovende ut..
Syns jeg bør holde fartsgrensen på 100, 20 grader inni bilen er vel også greit føler jeg.
Skal ha en Golf på prøve på onsdag, så da får vi se, men mistet litt trua nå.
Hvordan er det med rekkevidde i plussgrader da, utgjør det mye?

emil

Sitat fra: E6 på mandag 05. januar 2015, klokken 21:41
Dette høres ikke lovende ut..
Syns jeg bør holde fartsgrensen på 100, 20 grader inni bilen er vel også greit føler jeg.
Skal ha en Golf på prøve på onsdag, så da får vi se, men mistet litt trua nå.
Hvordan er det med rekkevidde i plussgrader da, utgjør det mye?

Våt vs tør vei har mer å si enn -5 til +5 grader. I hvertfall er det min erfaring etter 30.000+ km i Leaf.

Mye heller tørre veier og -5 enn våte i +5 (eller +10).

Uansett. Til den pendingen der tror jeg nok at Tesla (f.eks S60) er eneste alternativ, ihvertfall når 3 andre også er avhengig av at du kommmer fram.


eHaakon

Jeg kjører 55km på motorvei + 15 km 60-80 sone på vei til jobb (også jeg med 4 personer i bilen), og nå på vinteren tapper jeg da 65% av batteriet på en Leaf.  90km i 100 sone kunne nok gått, men jeg ville nok fått litt angst. 

Du må også tenke på ladetiden på jobb; med en vanlig stikkkontakt og 10A lader bruker jeg nesten hele dagen på å lade fra 40 - 100%.  Dersom du kommer frem nesten helt tom er det ikke sikkert du rekker å fylle batteriet før du skal hjem igjen. 

Men det er mulig Golfen er hakket mer effektiv; du bør nok rett og slett teste.
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Råde

Det holder, tror jeg, basert på erfaringene som er delt i e-Golf forumet. Prøv å lese litt her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15293.msg294965.html#msg294965

Mercedes B klasse electric drive (kronglete navn) eller selvfølgelig tesla er nok biler som er mer tilbøyelig til å klare det uten angst. Mulig man ville få det i førstnevnte (ingen har erfaring) men i hvert fall ikke i sistnevnte.
e-Golf | X75D

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA