Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading og strømforbruk

Startet av bosonic, mandag 15. januar 2007, klokken 10:12

« forrige - neste »

elektrolux

Hei hei.

Mopedbilen min står akkurat der du så den sist. ser ut som om du vinner klart veddemålet vårt.

Gleder meg til å se bilen din. ;)

JDM'er i 45 km/t mens de tråler seg gjennom trafikken er et artig syn. Spesielt bakfra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

karamurat

hi.endelig fikk jeg teste bilen men med litt lav hastighet ca 30 km/h.det var spennende.nesten lydløs,null utslipp,kjørte med god samvittighet...akselarasjon og bakkeklaring er helt supert.kjørte til jobben og tilbake ca 10 km.batteriene ser lovende ut.12 volt konvertøren virker ok.kontrolleren er også greit sammen med perm 132.det eneste jeg kan gjøre er skifte reimhjul med tannhjul.jeg ser at mye friksjon med reim.og litt størrre tannhjul på motoren og litt mindre på girkasse slik jeg får opp hastigheten til ca 50...
lurte på bilder kan settes på forumet??tenkte vise bilder av el mopedbilen min og hvordan jeg gikk fram ved problemer ...
snakkes

bosonic

Kjempespennende karamurat, bilder går bra å legge ut, ser det er flere som har gjordt det.
:)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Hallo Karamurat

Gleder meg til å se og prøve bilen din. Godt jobba. Har du montert batteriequalizers. Det har jeg på EVT scooteren, og de jobber som bare det med å synkronisere batteriene.

Anbefales sterkt på blybatterier nå når jeg ser hvor mye de faktisk jobber.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Hva er batteri equalisers? Hvem lage dem. Flytter de strøm til svake blokker eller virker de at de tar mindre strøm fra svake batterier?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Battery equalizers kobles mellom 2 stk  12V Bly blokker, og tar strøm fra det med høyest spenning, og sender det til det med lavest spenning.

En trenger samme antall equializers som batterier - 1

De jeg har jobber kontinuerlig, og holder pakken synkron enten jeg kjører lader eller hviler. Dermed er det OK med max 2A utlignings strøm.

Vedlagt er bilde av monteringen min på scooteren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#21
Fikk forresten besøk av Karamurat, og fikk se og prøve mopedbilen hans.

Til tross for at Karamurat betegner seg selv som "ikke ekspert" på dette, har han i alle fall fått bilen sin på veien, med 48V bly, og Perm Motor.

Se bilder vedlagt. Dette må være et skoleeksempel på at "alle" kan bygge Elbil. Bare se hvor enkle løsninger som er valgt angående motor og overføring. Overføringen går inn på den originale girkassen med 1 gir fram og 1 gir revers samt differential.

Genialt enkelt. Styrebox er forøvrig løftet rett ut av en gammel Kewet.

Gaspotmeter er selvbygget.

Dette gav mersmak. Dette er tross alt løsningen min for å slippe Taxi til og fra flyplassen, da en slik mopedbil parkerer gratis. Må se å få gjort noe med egen mopedbil, og det snarest. :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

karamurat

hi igjen.ja mye ting som står ennå.det handler mye om lomme bok.selv har jeg gjørt små enkle løsninger men det var begynnelsen liksom første tappetrinn.
batteri equalizer står første i kø på min kjøpeliste.det er lurt med disse etter hva vi har målt og erfart og sett sammen med elektrolux.for  å få mest ut av batteriene hvis de står i serie.batteriene lades en og en med ctek lader (lånt av elektrolux  ;D)for synkronisering.
hastighet(25-30kmh) og slark problemene må jeg jobbe litt med.som dere ser på bildene fra elektrolux ,overføring er vanlig og enkel viftereim og reimhjul(et spor).planen min er å bytte til kjede eller flerspor reim.eller tannreim og litt hjelp fra elektrolux.  :)  ::)
hvor får jeg tak i batteri equalizer?jeg trenger 3 stk.
hilsen

bosonic

Hei karamurat, et lite spørsmål til deg;

Er det variomatic gear eller "vanlig" gearkasse på denne mopedbilen din?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

karamurat

hei.det var variator men ble skiftet med vanlig reimhjul et spor på 13mm bredde.men det var slark og var ikke fornøyd med den.etterpå brukte jeg kjede/kjetting  med 2/3 forhold(topp hastighet 36km/h med 48 volt)
planlegger å bruke 60 volt da har jeg ca 45-50km/h fart...:)greit nok for meg.
det er lite friksjon med kjetting men litt lyd må mann  akseptere.
legger ved noen bilder...
mvh

andreash

Hei..

Jeg har en bunke med batteriequalizere liggende.. Litt svidd, men funker fint..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA