Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan fikse mangelen på app

Startet av ialvik, søndag 18. januar 2015, klokken 19:40

« forrige - neste »

sølv-pilen

Spør min venn for type 3 kabel så gir den ett korrekt svar selv om den heter mode 3 ( egentlig hva jeg fikk av navn fra nissan leverandør). Greit nokk så skrev jeg feil og beklager for det, men jeg fikk frem mitt poeng og min venn Google ville også gitt ett fullgodt svar til spørsmålet selv om det ikke var helt skrivebok korrekt ord. Skulle dog sett det samme med alle disse akronymer som blir slengt vegg i mellom på dette forumet. At misforståelser oppstår her er egentlig ganske forståelig med tanke på for nye brukere er man heldig om man forstår 60% av hva som skrives av disse brukerne som slenger disse ufullstendige ordene vegg i mellom.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 20:37
Sitat fra: emil på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:59
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:44
Type 3 (type 2 til type1) kabel passer på ladere med type 2 utak. Har brukt dette på Combo hurtiglader (VW)stolper hvor de også har type 2 utak, da får du 22 kW og lading på 6,6 lader dersom du har den montert.

Hva er  det du egentlig prøver å si her?

Det er ingenting som heter "Type 3". Vi har "Mode 3" som er at laderegulatoren (kladden) er plassert i stolpen og man kun trenger en passiv kabel mellom denne og bil. Standarden vi har i Europa sier Type 2 kontakt på stolpen og så kan du ha Type 1 eller Type 2 på bilen.

En Leaf kan aldri lade fra en CCS/Combo hurtiglader. Men er det en eller annen sak med både DC hurtiglading og Type 2 kontakt (ikke fast Type 2 kabel) vil man kunne lade Leaf på Type 2 kontakten, men da begrenset til hva den kan gi av effekt på enfase 230V og hva bilen kan ta i mot (så da enten 3.3kW eler 6.6kW). Det er ikke mulig å lade en Leaf med mer enn 6.6kW fra noen som helst AC kontakt.
Beklager om jeg brukte feil ord type istedet for mode. Tydeligvis skjønte du tross dette utmerket godt hva jeg mente. Hva kabler, som henger på en ladestasjon,og jeg ikke kan bruke er egentlig knekkende likegyldig for meg. På skilter står det hurtiglading og i displayet står det 22 kW for meg holder det i lange baner å se at min kabel passer og at jeg får ladet min bil der. Uansett er poenget med mitt innlegg tydeligvis forstått.

Du får ladet din bil der men du får ikke 22kW nei. 3,3 eller 6,6kW er maks for Leaf på AC uansett hva det står på ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Stasjonen leverer 400 V, 32A fortsatt får jeg kun antall kW som laderen i bilen kan ta i mot. Dette er ingen informasjon man finner åpenlyst ved bruk av hurtigladeren (ja, den er skiltet som hurtiglader ikke noe jeg finner på).Burde sikkert stå 3,5 kW - 22 kW slik at ingen kom til El bil forum med annen informasjon, Desverre for oss som ikke har tilbrakt mange nokk timer foran strømstolper er vi bare dumme nokk til å bruke de tallene vi får oppgitt der..  skal heretter kun henvise til bilens lade effekt dersom jeg må nevne hurtiglader i dette fora igjen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Griffel

#18
På tide med en liten gjentagelse ser det ut til:
Det finnes nyttige og mindre nyttige begreper, lademodus hører til de mindre nyttige:
(Kontakt type forteller mye, modus mye mindre.)

Ladestasjonen er ingen lader, men mange (dessverre også leverandører) bruker feilbetegnelsene hjemmelader, reiselader, mod 2 lader, semiportabel lader, type 2 lader, mode 3 lader, osv. Så rett gjerne overskriften til Type 2 ladestasjon.

En ladestasjon med Type 2 kontakt kan benyttes av alle dersom de har en kabel med Type 2 plugg i ene enden, og en plugg som passer i bilen i andre enden.
Da er det bedre å si Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, og Type 2 til Type 2 for Golf + nødvendig strømstyrke enn å snakke om mod 3 kabel som kan være så meget.

Og uansett lademodus 1,2 og 3 dette er AC = Vekselstrøm, som benytter bilens lader. Maksimal ladehastighet er da begrenset av både bilens lader og ladestasjonens (eller kladdens) pilotfunksjon. (bilens lader trekker strøm fra nettet, men får beskjed vial pilot ledning om å ikke tekke mer enn hva stasjonen kan levere.)

Ekstern lader (Lademodus 4): Leverer DC til bilen fra en ekstern lader og er dermed ikke begrenset av bilens lader, men av den eksterne laderens kapasitet. Kontroll av ladeforløpet styres av bilens kontrollsystem, så av hensyn til batteriet er det langt fra sikkert at laderens kapasitet blir helt utnyttet.

AC ladestasjoner (enten det er modus 2 eller 3) kan enten ha en stikkontakt (i så fall er det Type 2) egnet til offentlige stasjoner. Eller en fastmontert kabel med plugg for tilkobling til bil (Type 2 eller Type 1) egnet til private garasjer tilpasset din bil. Eller en Type2 kabel med plugg over 32A på offentlige stasjoner som da ikke kan benyttes av f.eks Leaf.

DC Ladere (mode 4) er enten CHAdeMO eller CCS (Combo). DC ladere har alltid fastmontert kabel.

Kontakt i bil:
AC: Japan/USA benytter Type 1 kontakt (J1772). Alltid enfas og maksimal 32A. (Tesla USA har sin egen design)
Europa benytter Type 2 kontakt enfas eller trefas avhengig av bilen lader og maksimalt 63A. (Tesla Europa en Type 2 kompatibel variant)

DC:
For biler tilpasset CHAdeMo standard er det en separat kontakt.
For biler tilpasset CCS i Europa en kombinasjon med Type 2, USA en kombinasjon med J1772.
(Tesla benytter ingen av disse og bruker sine egne både for AC og DC).

M.a.o. Ganske enkel, dersom folk sluttet å bruke begrepet lader om det som bør hete ladepunkt/ladestasjon/ladekontroller(eller til nød laderegulator).

For spesielt interesserte:
Lademodus:
Lademodus 1:  Tilkobling av elbil til AC nett via standard stikkontakt og jordet kabel, maks 16A. (Helt forbudt i enkelte land, og forøvrig kun aktuelt for «klassiske elbiler».

Lademodus 2:  Tilkobling av elbil til AC nett, via standard stikkontakt og jordet kabel og en kontrolboks (kladd – ICCB In Cable Control Boks) som inneholder pilotfunksjon og jordfeilbeskyttelse. Maks 32A. (Den mer omfattende definisjonen dekker også portable «kladder» med type 2 stikkontakt. Lokale regler i noen land om utførelse av jordfeilbeskyttelse er noe som resulterer i at enkelte «kladder» virker dårlig i Norge)

Lademodus 3:  Tilkobling av elbil til AC nett, via en ladestasjon som inneholder pilotfunksjonen og er fast tilkoblet nettet.

Lademodus 4:  Tilkobling av elbil til AC nett, ved bruk av en ekstern lader. (Som da leverer DC til bilen, utenom bilens lader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

e-h

Er det noen praktisk mulighet til å få satt opp en ladestadjon hjemme for bruk med mode 3 kabelen til Leaf? Dvs være kompatibel også med flere type 2 biler uten å måtte installere enda mer utstyr? Vi har foreløpig kun schuco stikk i garasjen på 16A kurs.

emil

Finnes flere ladestasjoner med Type2 kontakt og ikke fast kabel. Hakket mer styr når du skal lade din Leaf (og ikke har din Type2-Type1 kabel hengene der fast) , men mye mer praktisk hvis du en dag skal bytte til en bil med Type2 kontakt eller får f.eks en eGolf på besøk som trenger litt strøm.

Sjekk f.eks: http://www.nofuel.no



e-h

Skjønner tror jeg. Takk for tipset!

m55ikael

Sitat fra: Griffel på torsdag 01. januar 2015, klokken 13:07
På tide med en liten gjentagelse ser det ut til:
Det finnes nyttige og mindre nyttige begreper, lademodus hører til de mindre nyttige:
(Kontakt type forteller mye, modus mye mindre.)

Ladestasjonen er ingen lader, men mange (dessverre også leverandører) bruker feilbetegnelsene hjemmelader, reiselader, mod 2 lader, semiportabel lader, type 2 lader, mode 3 lader, osv. Så rett gjerne overskriften til Type 2 ladestasjon.

En ladestasjon med Type 2 kontakt kan benyttes av alle dersom de har en kabel med Type 2 plugg i ene enden, og en plugg som passer i bilen i andre enden.
Da er det bedre å si Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, og Type 2 til Type 2 for Golf + nødvendig strømstyrke enn å snakke om mod 3 kabel som kan være så meget.

Og uansett lademodus 1,2 og 3 dette er AC = Vekselstrøm, som benytter bilens lader. Maksimal ladehastighet er da begrenset av både bilens lader og ladestasjonens (eller kladdens) pilotfunksjon. (bilens lader trekker strøm fra nettet, men får beskjed vial pilot ledning om å ikke tekke mer enn hva stasjonen kan levere.)

Ekstern lader (Lademodus 4): Leverer DC til bilen fra en ekstern lader og er dermed ikke begrenset av bilens lader, men av den eksterne laderens kapasitet. Kontroll av ladeforløpet styres av bilens kontrollsystem, så av hensyn til batteriet er det langt fra sikkert at laderens kapasitet blir helt utnyttet.

AC ladestasjoner (enten det er modus 2 eller 3) kan enten ha en stikkontakt (i så fall er det Type 2) egnet til offentlige stasjoner. Eller en fastmontert kabel med plugg for tilkobling til bil (Type 2 eller Type 1) egnet til private garasjer tilpasset din bil. Eller en Type2 kabel med plugg over 32A på offentlige stasjoner som da ikke kan benyttes av f.eks Leaf.

DC Ladere (mode 4) er enten CHAdeMO eller CCS (Combo). DC ladere har alltid fastmontert kabel.

Kontakt i bil:
AC: Japan/USA benytter Type 1 kontakt (J1772). Alltid enfas og maksimal 32A. (Tesla USA har sin egen design)
Europa benytter Type 2 kontakt enfas eller trefas avhengig av bilen lader og maksimalt 63A. (Tesla Europa en Type 2 kompatibel variant)

DC:
For biler tilpasset CHAdeMo standard er det en separat kontakt.
For biler tilpasset CCS i Europa en kombinasjon med Type 2, USA en kombinasjon med J1772.
(Tesla benytter ingen av disse og bruker sine egne både for AC og DC).

M.a.o. Ganske enkel, dersom folk sluttet å bruke begrepet lader om det som bør hete ladepunkt/ladestasjon/ladekontroller(eller til nød laderegulator).

For spesielt interesserte:
Lademodus:
Lademodus 1:  Tilkobling av elbil til AC nett via standard stikkontakt og jordet kabel, maks 16A. (Helt forbudt i enkelte land, og forøvrig kun aktuelt for «klassiske elbiler».

Lademodus 2:  Tilkobling av elbil til AC nett, via standard stikkontakt og jordet kabel og en kontrolboks (kladd – ICCB In Cable Control Boks) som inneholder pilotfunksjon og jordfeilbeskyttelse. Maks 32A. (Den mer omfattende definisjonen dekker også portable «kladder» med type 2 stikkontakt. Lokale regler i noen land om utførelse av jordfeilbeskyttelse er noe som resulterer i at enkelte «kladder» virker dårlig i Norge)

Lademodus 3:  Tilkobling av elbil til AC nett, via en ladestasjon som inneholder pilotfunksjonen og er fast tilkoblet nettet.

Lademodus 4:  Tilkobling av elbil til AC nett, ved bruk av en ekstern lader. (Som da leverer DC til bilen, utenom bilens lader)

Bra innlegg. Eneste jeg ikke hang med å var at du skriver at type 2 plugg med mer enn 32 A ikke kan brukes av Leaf. Er det ikke mulig å plugge i en type 1 han til type 2 hun kabel og trekke 32 A?

jkirkebo

Sitat fra: m55ikael på onsdag 07. januar 2015, klokken 19:02
Bra innlegg. Eneste jeg ikke hang med å var at du skriver at type 2 plugg med mer enn 32 A ikke kan brukes av Leaf. Er det ikke mulig å plugge i en type 1 han til type 2 hun kabel og trekke 32 A?

Nei. Type 2 stasjoner med mer enn 32A har fast kabel. Du kan ikke skjøte denne med en annen kabel da det er motstander i kablene for koding av kapasitet. Ved skjøting blir disse parallellkoblet og man får en feil verdi som antageligvis faller utenfor lovlig range og som vil føre til feilmelding.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA