Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan E-NV200 Evalia

Startet av Mippen, torsdag 25. september 2014, klokken 00:01

« forrige - neste »

Mippen

I følge denne artikkelen blir EU-kontrollen utvidet for elbiler fra 1.1-15
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Det er vel fire år fra førstegangsregistering at man skal utføre EU kontroll for første gang, så det er vel i disse dager at de første moderne elbilene med li-ion skal inn til EU kontroll. Da er det vel ikke unaturlig å legge til noen kontrollpunkter.

Jeg jobber med testing av høyteknologiske produkter og kontrollpunktene virker veldig greie for min del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Og punktene som sjekkes er stort sett det samme som sjekkes på service, men for en helt annen pris.

Utnyttes dette ved å først ta en EU kontroll, og deretter service minus de punktene EU kontrollen allerede har sjekket ut bør prisen på servicen bli betydelig rimeligere.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. september 2014, klokken 19:22
Og punktene som sjekkes er stort sett det samme som sjekkes på service, men for en helt annen pris.

Utnyttes dette ved å først ta en EU kontroll, og deretter service minus de punktene EU kontrollen allerede har sjekket ut bør prisen på servicen bli betydelig rimeligere.  ;)

For Leaf står man vel da igjen med bytte av pollenfilter og bremsevæske pluss den litt omdiskuterte bremseoppsmøringen.

Ellers sjekket vi det meste av punktene nevnt da jeg hadde bilen inne til "service" før sommeren, men kanskje mest fordi mekainkeren var nysgjerrig.

K S

Det står også noe om verditap. Jeg selger nå diesel SUVen vår, snart fem år og ett verditap på 200.000, elbilen koster 250.000, og verditapet på samme periode blir neppe større....så verditapet gir nå jeg balla i! Bilen er det syv års garanti på, og er verdien tilnærmet null, ja da kjører jeg bilen videre, så enkelt faktisk..... Hadde jeg kjøpt trilling til 250.000, så hadde jeg ikke solgt den nå for under 100.000, da er det bedre å kjøre den noen år til, hvis en ikke har mye penger da....

Mippen

#5
Verditapet på elbiler regner man er større pga. teknologien er i stadig utvikling og det kommer hele tiden nye modellen på markedet.  Mye har skjedd med elbilene siden Think for eksempel. Bare siden trillingene kom for 3-4 år siden (som var starten på den nye generasjonen elbiler) har det skjedd mye. Derfor har trillingene falt kraftig i pris. Når det eventuelt kommer en ny elbil som gir vesentlig bedre rekkevidde enn dagens vanlige "Billige" elbiler, og som kanskje gir det lille ekstra på andre områder vil man sannsynligvis se den samme kurven på de eksisterende bilene. Tror imidlertid ikke at teknologien utvikler seg så mye at de vil synke så dramatisk. Hvis man ser på de klassiske elbilene som Think og  andre fra den perioden ligger mange av de på omtrent samme prisnivå som biler av tilsvarende størrelse bare med fossilmotor. Bare det slår hull i myten om at elbiler ikke vil være verdt noe etter noen år. Mye tyder også på at dagens elbiler vil holde minst like lenge som en fossilbil og med nye og bedre batteri som vil bli mulig å oppgradere til gjør ikke det saken dårligere for dagens elbiler.

Tesla er vel den bilen som vil falle mest i pris. Det har ikke noe å gjøre med at det er en elbil. Det er bare slik at dyrere biler faller mest i pris. For eksempel en Mercedes S-klasse fra tidlig 2000-tallet som kostet 1,5mill ny får du i dag ned i rundt 100.000kr. En godt utstyrt Mazda 6 som kostet i underkant av 300.000kr fra samme perioden ligger på rundt 50-60.000kr

Trillingene er en småbil, så at den kostet over 250.000kr ny var alt for mye. Får en ganske bra utstyrt vanlig småbil til samme prisen. Til og med en grei stasjonsvogn og faktisk et par billige SUV. Ikke rart prisene har gått ned. Leaf har også gått litt ned i pris, men ikke så mye til tross for hardere konkurranse. Man må også huske at det var dyrere å produsere bilene i starten fordi man ikke viste noe om volumet man ville selge. Etter hvert som salgene har tatt seg opp har det blitt billigere å produsere. Noe som også er med på å redusere prisene noe. Men forhandlerene har alltid litt marginer å gå på også. Batterier har også blitt billigere. Når Leaf var helt ny fikk jeg opplyst av selger at batteriet til bilen lå på rundt 100.000kr. Nytt nå koster 40.000, eller 30.000 med innbytte av gammelt. Bare det er med på å redusere prisen litt.


Tilbake til topic. Det er vel egentlig å forvente at man kontrollerer elbilene på de punktene som er beskrevet i artikkelen. Det er ikke bedre med et lekk batteri for eksempel enn det er med en lekk bensintank eller pakning i motoren. Får håpe det gir billigere service også hvis man kombinerer =)
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Skal mye til for å slå imiev i prosentvis verdifall.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Think City er vel en god kandidat. Samme 240-260 000 kr nypris og nå knapt værd 60 000 kr..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gordon Retriever

Sitat fra: K S på tirsdag 09. september 2014, klokken 20:11
Det står også noe om verditap.

Ja, det gjør det. LeasePlan er ute og snakker om det store verdifallet på elbiler. Igjen. LeasePlan omtales ofte som Norges største bileier, men eier få elbiler siden leasing av elbiler ikke har momsfritak.

Mippen

Leasingfirma tat også litt i for å være sikker på å tjene penger når de selger bilen videre etter leasingperioden.
Fremtiden er elektrisk.

Blip

Litt aldrende tråd dette, men i.flg. e24.no skal ladekabel kontrolleres... Hva betyr dette i praksis? Er det krav om å alltid ha liggende "kladd" i bilen? Kommer de hjem for å kontrollere fastmonterte ladestasjoner?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

petersv

Sitat fra: Blip på torsdag 25. desember 2014, klokken 21:00
Litt aldrende tråd dette, men i.flg. e24.no skal ladekabel kontrolleres... Hva betyr dette i praksis? Er det krav om å alltid ha liggende "kladd" i bilen? Kommer de hjem for å kontrollere fastmonterte ladestasjoner?

Sikkert nok å ta med type-2-kabelen?

Mippen

Jeg vet ikke, men jeg tenker de kanskje ser på kabelen om den ser hel og fin ut og kanskje de måler den for å se om det er noe feil. Vet ikke om de sier noe på uoriginale kabler...
Fremtiden er elektrisk.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA