Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vurderer Trilling - hva må jeg passe på?

Startet av Svenn78, søndag 24. august 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg er veldig spent på om det er noen som har hatt Ford Focus Electric som kan si noe om hvordan batterikapasiteten oppleves på vinteren. Vi er i den heldige situasjonen at vi IKKE har fått bygge garasje ennå, og den kommer nok ikke før tidligst neste sommer (med mindre de ringer fra Hamar).... Blir det veldig begrenset kjørelengde? Hvordan lader bilen når det er kaldt?

Og til sist et spørsmål om lading: Når bilen står ute - og trenger strøm og det regner? Er ladegreiene ok vanntett? Dette er informasjon som jeg gjerne skulle hatt da jeg kjøpte bilen - men det var ikke så mye å hente hos forhandleren av denne type informasjon, så jeg spør her.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

emil

Sitat fra: Svenn78 på søndag 10. august 2014, klokken 14:30
Jeg er veldig spent på om det er noen som har hatt Ford Focus Electric som kan si noe om hvordan batterikapasiteten oppleves på vinteren. Vi er i den heldige situasjonen at vi IKKE har fått bygge garasje ennå, og den kommer nok ikke før tidligst neste sommer (med mindre de ringer fra Hamar).... Blir det veldig begrenset kjørelengde? Hvordan lader bilen når det er kaldt?

Nå kjenner jeg ikke veldig til Focusen, men vil tippe at på de værste vinterdagene så har du ca halve rekkevidden av en god sommerdag. Har du mulighet for timerstyrt lading kan det være en fordel å sette opp dette til rett før avgang siden lading av batteriet genererer litt varme og varmere batteri gir bedre rekkevidde.

Sitat
Og til sist et spørsmål om lading: Når bilen står ute - og trenger strøm og det regner? Er ladegreiene ok vanntett? Dette er informasjon som jeg gjerne skulle hatt da jeg kjøpte bilen - men det var ikke så mye å hente hos forhandleren av denne type informasjon, så jeg spør her.

Har ladet min Leaf utendørs (kommunale ladeplasser) i snart et år uten problemer. Både storm, snø, is og regn. Når ladekontakten er kobelt til bilen er det vantett nok for regn og vind. Litt avhengig av hvordan andre enden er koblet til husveggen, men er det en ordentlig utekontakt skal det ikke være noe problem.

Focus

Jeg har kjørt 1 vinter med focus og hadde ikke noen reduksjon i rekkevidde å snakke om ble egentlig litt skuffa over at jeg ikke fikk vesentlig mer på sommers tid. Jeg har skrevet litt om rekkevidde tester i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9494.15.html. til sammenligning er samme turen kjørt i denne tråden men da på sommer tid.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15214.0.html

Jeg vet ikke hvordan rekkevidden blir med vesentlig lavere temperatur.
Her i Stavanger er det skjeldent temperaturer under 0 °C.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

emil

Sitat fra: Focus på søndag 10. august 2014, klokken 18:40
Jeg har kjørt 1 vinter med focus og hadde ikke noen reduksjon i rekkevidde å snakke om ble egentlig litt skuffa over at jeg ikke fikk vesentlig mer på sommers tid. Jeg har skrevet litt om rekkevidde tester i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9494.15.html. til sammenligning er samme turen kjørt i denne tråden men da på sommer tid.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15214.0.html

Jeg vet ikke hvordan rekkevidden blir med vesentlig lavere temperatur.
Her i Stavanger er det skjeldent temperaturer under 0 °C.

Utifra de postingene er basisen din sommerdekk, +5 og tørr vei og det er jo nesten sommerføre...


Focus

Sitat fra: emil på søndag 10. august 2014, klokken 19:15
Sitat fra: Focus på søndag 10. august 2014, klokken 18:40
Jeg har kjørt 1 vinter med focus og hadde ikke noen reduksjon i rekkevidde å snakke om ble egentlig litt skuffa over at jeg ikke fikk vesentlig mer på sommers tid. Jeg har skrevet litt om rekkevidde tester i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9494.15.html. til sammenligning er samme turen kjørt i denne tråden men da på sommer tid.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15214.0.html

Jeg vet ikke hvordan rekkevidden blir med vesentlig lavere temperatur.
Her i Stavanger er det skjeldent temperaturer under 0 °C.

Utifra de postingene er basisen din sommerdekk, +5 og tørr vei og det er jo nesten sommerføre...

Du har rett i at det er med sommerdekk, men det er vel drøyt å kalle det sommerføre.
Jeg vet ikke hvilke temperaturer det er vinterstid der trådstarter bor eller der du bor. Jeg kan ikke beskrive en tur i en temperatur som ikke er her jeg bor.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

LA3UX

Har kjørt min Focus Electric i vinter i Trondheimsområdet. Med varmeapparat på fast 23+ så blir kjørelengden ved start estimert til noe under 100 km, men jeg kjører bare ca 30 km hver dag til fra jobb og har fortsatt masse kjørelengde igjen. Jeg har greid 3 x 30 km på en dag og fortsatt en god del å gå på. Ytelsen fra bilen er helt uberørt av hva som er igjen i batteriet (dvs det er "sportsbilfølelse" på motorveien. Veldig bra fornøyd, og jeg lader hjemme i garasjen på kvelden. Det tar normalt 3 timer før bilen er fulladet etter en jobbtur på 30 km T/R. Godt fornøyd med vinteregenskapene, alt er som på en vanlig bil.
Ladeinntaket er konstruert så det tåler regn, men det bør ikke utsettes for direkte vannsprut fra slange eller noe sånt. Men laderen har sikring så den vil kople ut om det skulle skje noe.

Esp1K

 

Jeg har hatt min Focus i snart et år og tilbakelagt 14.000 problemfrie kilometer. Kjører man pent, unngår voldsomme akselerasjoner og planlegger litt kjøring så kommer man seg enkelt 15-16 mil om sommeren. Rekkevidden synker jevnt utover høsten og er nede på 8-9 mil når det er -10 ute. Jeg kjører strekningen Vestby - Oslo hver eneste dag. Det er 48 km en vei, så om vinteren lader jeg både hjemme og på jobb. Resten av året lader jeg kun på jobb. Flyr en del og kjører lett opp til Gardermoen så lenge det er over 0 grader. Bilen er kvikk og kjører "skjorta" av Leaf og Golf.

Det at Focus ikke har hurtiglader har aldri vært et problem for meg. Bilen er helt topp og jeg fatter ikke at den ikke er solgt i flere eksemplarer. Kommentarer som at dette kun er en compliance-bil fra Ford osv er egentlig irrelevante, bilen er bra. Den har topp kjøreegenskaper, bedre lydisolert og bedre seter enn en Tesla jeg har brukt litt uten sammenligning forøvrig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA