Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solceller!

Startet av Helge, onsdag 28. august 2013, klokken 14:22

« forrige - neste »

Helge

Foretok vannservice i kveld på familiens 106 Electric ved kilometerstand 123.000 etter 4000 km siden forrige vannservice.

16,5 liter på dunken før fylling
5,5 liter "overløp" samlet til sammen på de 4 kretsene

= "kun" ca 5 liter forbruk på 4000 km

Er ikke det relativt lite? Vi har hatt omtrent tilsvarende lavt forbruk også tidligere. Så lenge vi har hatt bilen (3 år) har batteri-temperaturen har alltid vært mellom 25 og 30 grader ved fulladet batteri før fylling. Batteripakken består av 20 blokker som alle var nye/ubrukte og ble byttet samtidig (komplett pakke) i 2009.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Ser selv utrolige variasjoner i vannforbruk.

Alt fra 1500 km til 10000 km på 10 liter vann. Ser ellers ikke ut til å bety noe for tilstanden på batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. august 2013, klokken 06:28
Ser selv utrolige variasjoner i vannforbruk.

Alt fra 1500 km til 10000 km på 10 liter vann. Ser ellers ikke ut til å bety noe for tilstanden på batteriet.
Så da kan jeg vel konkludere med at 5 liter på 4000 km (som tilsvarer 10 liter på 8000 km) er innenfor "normalen" og samtidig på den laveste halvdelen av forbruksskalaen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

UPDATE: Husstandens P106E bruker fortsatt lite vann. Alle de 3 siste vannfyllingene har blitt foretatt på omtrent 4000 km etter den forrige: Nå i dag var det 4200 km siden sist. Likevel gikk det på bare ca 4,7 liter.

Det ser altså ikke ut til å være noe særlig variasjon i forbruket - jevnt over lavt vannforbruk. Med kun 4,7 liter på 4200 km tilsvarer det vel godt over 8000 km før en når 9 liter... som jeg mener å ha lest for noen år siden er i nærheten av kritisk mht vannstand. Kanskje jeg like gjerne kan gå opp til 5000 km på dette PSA eksemplaret? Er det noen "vedtatt sannhet" på hvor mye mye manglende vann som begynner å bli kritisk? 8 liter? 9 Liter? 10 liter?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:49
Er det noen "vedtatt sannhet" på hvor mye mye manglende vann som begynner å bli kritisk? 8 liter? 9 Liter? 10 liter?
0,4 liter pr blokk, altså 8 liter (hvis forbruket er helt jevnt fordelt, men det er det sjelden).

Bare å være happy med lavt vannforbruk. Men så lenge du gjør vannfyllingen selv så er det vel ingen grunn til å øke frekvensen ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Vi har 2-3 kundebiler som bruker så lite vann at eier får beskjed om å følge bilens egen serviceindikator.

Kritisk mengde vannmangel er rundt 4 dl/blokk målt av Hens for mange år siden. Det har vi brukt som en regel. Husk at enkeltblokker kan ha høyere forbruk enn snittet i pakken. Ved reversering forbrukes store mengder vann, så de som kjører uten batteriovervåkning, eller gir blaffen i alarmer risikerer tørrkjøring og eksplosjon, men selv dette kan ta overraskende lang tid. En kunde kjørte nesten 1 år med alarm før det smalt på "den teite" bilen sin.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:26
0,4 liter pr blokk, altså 8 liter (hvis forbruket er helt jevnt fordelt, men det er det sjelden).
OK, takk - ser at dette bekreftes også her av Electrolux.

Sitat fra: Elmo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:26
Bare å være happy med lavt vannforbruk.
Jada... jeg ser ingen ulemper med dette

Sitat fra: Elmo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:26
Men så lenge du gjør vannfyllingen selv så er det vel ingen grunn til å øke frekvensen ?
Nei ikke øke... nå vurderer jo heller jeg å senke fyllefrekvensen ved å ta den sjeldnere - eksempelvis hver 5000 km i stedet for hver 4000 som jeg har gjort til nå. Det medfører ikke så mye forskjell, men det tar jo litt tid da (skaffe vann, følge med bilen litt på slutten av ladesyklusen, koble til Lexia/PP2000 og nullstille....) så det vil vel ikke føles som noen ulempe i alle fall ;D  så lenge man kan være noenlunde trygg på at man har grei sikkerhetsmargin opp til 8 liter.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. januar 2015, klokken 07:44
En kunde kjørte nesten 1 år med alarm før det smalt på "den teite" bilen sin.
Aha... men da var det jo kunden... og ikke bilen som var "teit"  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Sitat fra: Helge på fredag 02. januar 2015, klokken 11:22
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. januar 2015, klokken 07:44
En kunde kjørte nesten 1 år med alarm før det smalt på "den teite" bilen sin.
Aha... men da var det jo kunden... og ikke bilen som var "teit"  ;D

Ikke i følge kunden. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Artig nok kjøpte en sambygding denne bilen og fikk oss til å sette sin batteripakke over i den.

Han hadde nemlig en stygg og dårlig bil med god batteripakke, mens damen hadde en strøken bil hun kjørte i stykker pakken på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Helge på fredag 02. januar 2015, klokken 11:21
Sitat fra: Elmo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:26
Men så lenge du gjør vannfyllingen selv så er det vel ingen grunn til å øke frekvensen ?
Nei ikke øke... nå vurderer jo heller jeg å senke fyllefrekvensen ved å ta den sjeldnere - eksempelvis hver 5000 km i stedet for hver 4000 som jeg har gjort til nå.

Det var det jeg mente da :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA