Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range extender

Startet av blomsterbilen, mandag 09. august 2010, klokken 20:33

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.

Om det er en trøst holdt en pakke bestående av 14 bly blokker i SAM'en min kun 200 km, før 2 blokker sviktet totalt. Takket være spesialbygget batteriovervåkning ble jeg klar over at jeg hadde et problem før jeg ødela alle blokkene, og kunne parkere bilen, til jeg fikk byttet til Litium celler i stedet. Disse har individuell celleovervåkning og ballansering, og vil derfor ha mye større tjangs til å holde lenge

Alternativ energi i Arendal tilbød ombygging av Reva til Litium, men bilene blir ikke godkjent for bruk på offentlig vei etterpå, så det beste er kanskje å satse på en bil med NiCd batteri......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. juni 2011, klokken 16:22
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.


Vel elektrolux, dette gjelder i all hovedsak AGM batterier og ikke "våte " batterier som sitter i Reva.
Våte traksjonære blybatterier er den type av blybatterer som KAN gi best kost/nytte forhold. MEN da må laderegime og  BMS være profesjonelt utført.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 23. juni 2011, klokken 08:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. juni 2011, klokken 16:22
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.

Vel elektrolux, dette gjelder i all hovedsak AGM batterier og ikke "våte " batterier som sitter i Reva.
Våte traksjonære blybatterier er den type av blybatterer som KAN gi best kost/nytte forhold. MEN da må laderegime og  BMS være profesjonelt utført.

Det stemmer nok, jeg bruker våte "blokker" på hytta, 4V/1900Ah og 3 i serie. De er etter 3 år fortsatt tilnærmet 100% identiske i spenning. Spenningen stiger jo ikke ukontrollert på slike batterier, de begynner bare å gasse. Med rekombinasjonstopper er ikke det noe stort problem, jeg fyller vann kun annethvert år. Eneste problemet med de er at de trives ikke med å levere mye strøm og veier praktisk talt et halvt tonn...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

På elektriske trucker har jeg fra tid til annen opplevd levetider på 12-15år på slike batterier.
Dersom en følger et minimum av "leveregler" så kan våte blybatterier vare enda lengre. Men det gjelder en viktig regel her som ellers i livet: Jo mer kunnskap en tilegner seg om saken, dess bedre.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA