Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok et problem .....

Startet av toppi, torsdag 18. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Min erfaring: Om bilen har stått ei hel natt i -10 C så vil du ved å forvarme 30 min uten range mode få ca 15 regen, om du i tillegg har ladet (13A) får du gjerne opp mot 30 da lading i seg selv gir litt regen siden batteriet ikke kan lades når det er under 0 C og alt over 0 C gir regen, ganske logisk ;)

Når man forvarmer med range mode på så vil batteriet på 2-3 regen selv om du forvarmer i 30 min, men ikke mer, lader du i tillegg (13A) får du rundt 10 regen.

Mitt beste tips, om man har på range mode og det er kaldt ute, lad batteriet, da får du regen og effektbegrensninga blir mindre\redusert. Om du ikke lader, dropp range mode når du forvarmer, skru på range mode når du kjører :) Et godt kompromiss mellom levetid for batteriet, mindre strømtrekk, men og litt regen som potensielt kan veie opp for rekkeviddetapet ved å varme opp batteriet på forhånd, spesielt om du skal ned fra fjellet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

toppi

At batteri liker å oppbevares kjølig, det vet vi..

Men hvor kjølig er bra. Er det bra og stå dagesvis i - 20 grader også.
Og ikke minst hvor bra er det å kjøre avgårde i -20 uten å ha forvarmet batteriet, eller i det misnte gi det litt ekstra varme fra batterivarmeren med en gang man starter?

Det kommer effektbegrensninger fordi batteriet må beskyttes, men endel effekt må man få uansett.
Kan vi stole på at dette er godt nok, eller er det faktisk bedre med varme på batteriet før start, eller i det misnte full varme fra start.

Jeg har egentlig alltid tenkt det er best å varme opp batteriet, nettopp fordi Range mode PÅ er det eneste som slår batterievarmeren av.

Tesla tenker elbil skal være enkelt, og vil at folk skal bruke denne bilen, som de brukte eksosbilen.

Man må aktivt gjøre noe for å lade til 100%, og man må aktivt gjøre noe for å helt skru av batterivarmeren.
Jeg tenkter derfor at for batteriet sin levetid er det best å varme batteriet.
Man ser jo at det det bare varmes sakte og forsiktig opp også...
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Nuvolari

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 10:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. desember 2014, klokken 10:13

Med Visible Tesla kan man lett se om batterivarmeren slår inn. Kupevarmen er på ca 6kW, og batterivarmeren ca 6kW. Er belastningen på batteriet oppunder 12kW vet du at begge deler er i gang. Alternativt om bilens strømtilførsel er kraftig nok vil du se at alt trekkes fra den.
Men jeg tror det skal være noen minus før batterivarmeren trekker full effekt. Husker jeg sjekket dette forrige vinter, men har dessverre glemt resultatene.

Aha. Så da er spm mitt om det lar seg gjøre å KUN slå på batterivarmeren ? Det var det jeg trodde jeg kjøpte muligheten til da jeg lot meg overtale til å betale for vinter-pakken..

Skru på forvarming og deretter slå av varmen fysisk i bilen. Da har du kun varming av batteriet. Ettersom jeg ikke har prøvd dette selv er det en viss risiko for at dette også slår av forvarmingen av batteriet igjen. Så for å være sikker kan du skru temp ned til 16c og vifte på 1. Da bruker bilen uansett bortimot null strøm på kupevarming.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Birger

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:20
Om man bryr seg om miljøet er ikke alternativet til Model S en 1700kg fossilbil. Det er å endre bosted, pendlevei/arbeidsplass, ferievaner etc. slik at det passer med noe helt annet enn Tesla :)
Svært så generell og bombastisk du er da. Selvsagt gjør jeg det for å bedre forurensingsavtrykket mitt. Både på kort sikt, men også på lang sikt. Dvs. dess flere 0 utslippskjøretøy dess bedre verden får vi fremover. Lokalmiljø og globalt.

Og nei, selvsagt er det ikke bedre å flytte inn i en overbefolket by som Oslo....

Når det gjelder ferievaner så er vel det beste å booke seg inn på en reise til Second Life  ::)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Øggen

Hva er den mest optimale  batteri temperaturen?  Og hva er normal drifts temperatur? ? ¥

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA