Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:29
Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:20
Helt sikkert et miljøaspekt som taler til fordel for den "norske modellen", men per i dag, ser jeg absolutt poenget med å tillate extenders slik BMW bla gjør. Det betyr at en del mennesker kan velge en elbil som fremkomstmiddel istedenfor ren fossilbil i tilfeller hvor normal elbilrekkevidde ville gi utfordringer for ofte.

Det finnes jo en eller noen gamle varebiler (Renault?) om har klart å få elskilt med fabrikkmontert fossilaggregat. Må ha vært et svakt øyeblikk hos biltilsynet. Ellers burde det bli et mye klarere avgiftsskille på elbiler med rekkeviddeforlenger (f.eks i3) og pluginhybridbiler som Outlander, Prius, Volt o.l. som også bruker/kan bruke fossilmotoren til direkte fremdrift og de rene hybridbilene som knapt har batteripakke.

Se der ja, kunne kjøre og lade samtidig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elect%27road

Holtemann

Testa med OBDii og LeafSPY nå, og den sier SOC 92,2%. Antar at dette betyr at batteriet har nesten 10% effekttap?

Smiling when sailing

Nei, du skal heller se på antall gids når den er full ladet. Jeg mener å huske at 274 Gids skal tilsvare en ny batteri i 2012 LEAF. Det siste året har min Leaf vært hele tiden rundt 270 Gids og SOC rundt 92%. Så je tror egentlig batteriet ditt har det ganske bra. Det eneste kan være at noen av cellene er mye dårligere enn resten. Da vil du se stor spredning mellom celler ved veldig lave SOC.
Blå Leaf, Tromsø

emil

Perfekt batteri skal være rundt 280GIDs, men for å få GIDs verdiene opp må man over på betalutgaven av LeafSpy.

Min bil med ca 10% tap lader ikke lengre enn til rundt 92% SOC og avhengig av vær, ladefart, %SOC ved oppstart o.l. varierer det mellom 240 og 250 GIDs ved fulladet.

AHr ligger normalt sett på 60 hos meg, SOH og Hx rundt 90%.


Rio

Ta en kikk her:

http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Battery_Application#Screen_1

Der står det noe om hvor mange Ah det er igjen i batteriet, og %andelen av det man antar er originalen (66,2 Ah).

Les gjerne oppover og nedover. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

haider

Er det noen som vet hva man kan gjøre for å øke AHr og Hx?
Kjøre i D?
Lade til 100?
Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

Rio

Sitat fra: haider på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:08
Er det noen som vet hva man kan gjøre for å øke AHr og Hx?
Kjøre i D?
Lade til 100?

Man må skille mellom hva BMS (Battery Management System) ***tror*** SOC og Ah er, og hva det faktisk er.

La oss si at å lade til 100% faktisk økte antall Ah som vises - betyr det at batteriet virkelig har flere Ah (og bilen går lengre), eller betyr det at BMS nå har justert antall Ah, slik at det er mer korrekt?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:20
Helt sikkert et miljøaspekt som taler til fordel for den "norske modellen", men per i dag, ser jeg absolutt poenget med å tillate extenders slik BMW bla gjør. Det betyr at en del mennesker kan velge en elbil som fremkomstmiddel istedenfor ren fossilbil i tilfeller hvor normal elbilrekkevidde ville gi utfordringer for ofte.
Og så har vi elbiler med større batteripakker slik at +7mil om vinteren går fint selv om man kjører med "romtemperatur". Fra Soul, kommende MB B-klasse til Tesla 60 og 85 er det alternativer med priser lavere  enn Leaf og opp til til dobbel pris - men med over 3x rekkevidde.
Så lenge det finnes flere rene batterialternativer kan vi faktisk beholde den norske modellen.

Den største utfordringen er at enkelte forhandlere og importører skryter opp rekkevidden og forventningene for mye, gjelder spesielt Nissan med Leaf.
For min egen del vet jeg at jeg må bruke rattvarme og setevarme og minimalt med varme for å klare over 8mil med Leaf'en på de værste dagene. Hadde jeg kjøpt ny elbil i dag ville jeg ikke vurdert Leaf'en engang pga for kort rekkevidde etter vårt behov. (Vet at andre klarer seg utmerket med både Leaf og trillinger)

HHF

Større batteripakker og litt hyggeligere priser på disse ville definitivt vært å foretrekke ja. Enig i det. Soul og MB-B er ikke så verst på dette, men MB har droppet hurtiglading og derved diskvalifisert seg i mine øyne. Tesla blir en helt egen klasse. Når jeg nå denne gangen velger å bytte fra Leaf til en i3, er det med en liten "murring" i bakhodet for rekkevidden som ikke er helt som jeg kunne ønsket meg. Samtidig er dette den bilen jeg nå ser er morsomst å kjøre og innenfor oppnåelig budsjettrammer. Jeg setter min lit til at stadig utbygging av hurtigladernettverket vil kompensere litt og akkurat her er i3 fin - liten batteripakke og hurtiglading er en god kombinasjon. Et godt utbygget nettverk av ladestasjoner er jo noe som tvinger seg på og forhåpentlig flere ser nytten av å tilby som virksomhet også (feks bensinstasjoner som ønsker å selge mer pølser og butikkvarer).

Når det er sagt - jeg har fremdeles ikke hatt behov for hurtiglading av min Leaf på snart 3 år, så det er jo først og fremst i nødstilfelle dette vil bli aktuelt - når jeg vet jeg må kjøre lengre enn rekkevidden tillater, tar jeg fossilbilen som for det meste står i garasjen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA