Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av getor, lørdag 27. desember 2014, klokken 01:00

« forrige - neste »

Tuxedo

#15
Du kan få ettermontert tredjepart hengerfeste på Model S for å frakte akkurat sykkel.  Det er til og med lovlig.  Mange som har gjort dette i statene. Man kan selvsagt også bruke samme feste til å trekke henger, men det er ikke lovlig (selv om Model X, bygget over samme lest som S, kommer med hengerfeste).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sense

Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Jeg bruker ikke båthenger kun 2 ganger i året. Vi drar på sommerferie med båten bak 2 uker i strekk, på gutteturer, og dagsturer. I tillegg kjører jeg både avfall, møbler, byggeartikler til både hytta og boligen på varehengeren ca. 10 ganger i året.
Det ville være ulønnsomt og upraktisk for meg å leie både båthenger og varehenger alle disse gangene. Årsaken til at det er sånn i Norge, er kanskje at det er kostbart å få noen til å ta de oppdragene.

Så ja, vi må på død og liv ha tilhengerfeste :).

samotholt

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:36
Du kan få ettermontert tredjepart hengerfeste på Model S for å frakte akkurat sykkel.  Det er til og med lovlig. 

Er det? Hva slags merking skal slike ha? Sykkelen veier 30 kg og man trenger også lys osv. bakenfor sykkelen - for at det skal være lovlig. Mener å ha sett noe om enkelte av biltema sine som ikke kan brukes.

Uansett, jeg/vi trenger også hengerfeste for å kjøre med henger. Vil tippe jeg har kjørt ca. 30 hengerlass siste året...
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Car-El

Tilhengerfeste - hvem trenger vel det?

Dem som vil henge en tilhenger på bilen! (Dumt spørsmål.)
Det e så slitsomt å holde tilhengeren igjennom vindu i førerdøra.
;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Det finnes faktisk en russisk youtube-video av en bil som kjører sakte foran kameraet med tilhenger bak. Bakluken står åpen og en mann står på huk i bagasjerommet og etter beste evne holder tilhengeren med bare hendene;). Hva skal man med tilhengerfeste da?

Tror videoen finnes under kategorien: "Can only be seen in Russia"!



samotholt

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: samotholt på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:12
Sykkelen veier 30 kg og man trenger også lys osv. bakenfor sykkelen - for at det skal være lovlig.
Du trenger bare lys osv.:
"Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/ eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.   Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks."
- Skjuler den ikke, trenger du ikke.

Nå skal det vel godt gjøres om en sykkel på hengerfeste ikke skjuler både skilt og lys (ikke totalt men delvis - som jeg antar er nok til at det ikke er lovlig. Det er selvsagt mulig å strekke kabler for å kunne få til en lysbjelke bak sykkelen, men det blir jo rimelig hack når det ikke er opplegg for dette i bilen). Men spørsmålet mitt er om de hengerfestene som finnes for Tesla faktisk er lovlige å bruke i det hele tatt? Jeg antar at det må være en form for merking/standard som skal støttes?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

RSR911

Jeg har en hobby som medfører at jeg til ofte (flere ganger i uka) trekker på en varetilhenger, og jeg  ville trolig brukt elbilen ca dobbelt så mye hvis den hadde tilhengerfeste.  Tilhengerfeste ville helt klart økt bruks- og markedsverdien av Model S i Norge.

Problemer med tilhengerfeste:
1. Drivenmodulen i Model S kan se ut til å ha noen svakheter som muligens vil eskalere med tilhenger
2. Reduserte kjøreegenskaper med tilhenger, kombinert med stor motorkraft kan føre til ulykker
3. Tillat totalvekt med henger kommer fort over 3500kg, dvs man trenger "E" i førerkortet

Forslag til Tesla: Godkjenn et tilhengerfeste og innfør samtidig en elektronisk hastighetsbegrensning (80 eller 90 km/t slik som på lastebiler) når tilhenger er tilkoblet.

Tuxedo

Amerikanske Model S eiere som trenger å frakte sykkel med bilen er glad i denne:

http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/ecohitch_tesla_model_s.php

Fraktet selv mye sykkel på hengerfestet med fossilen, og brydde meg aldri om ekstra opplegg med egne skilter og lys.  Det var aldri problemer med å se hverken lys eller skilt gjennom sykkelen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cato76

Jeg har en kompis som har både henger og en gammel Passat (hans bil nr 2). Jeg låner bilen ofte til søppeldyngen eller OBS Bygg, men takker han med å fylle på tanken med et par hundrelapper slik at han går i pluss! Mye billigere enn å leie både bil og henger  ;)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

thilo

I Tyskland er det et par stykk som prøver å få denne tilhengerfeste godkjent til å trekke tilhenger (hos TÜV). Er skeptisk om dem få dette til, men skal gjerne fortelle om det, hvis dem skulle få det til.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Chlangum

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: samotholt på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:12
Sykkelen veier 30 kg og man trenger også lys osv. bakenfor sykkelen - for at det skal være lovlig.
Du trenger bare lys osv.:
"Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/ eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.   Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks."
- Skjuler den ikke, trenger du ikke.

Men hvordan skal man få strøm til lysbjelken?
Jeg går ut i fra at denne "Trailer Hitch" saken ikke inkluderer kontakt?

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

nortrahof

#27
Det som er det største problem med å tillate hengerfeste på TMS, er at ESP og ABS er avstemt for kjøring uten henger. Derfor er det egen "computer" på CAN-bussen i biler med ESP/ABS som legger inn en ny reguleringsalgoritme for kjøring med henger. Samtidig kobles ryggelys og ryggesensorer ut.
Det er tvilsomt at TMS har en slik mulighet mht. tilkobling da fabrikken ikke selv lager hengerfeste. Muligens en slik  passende"hengercomputer" lages i forbindelse med TMX?

Man må i så fall få enten en tillatelse fra Tesla dersom hengerfeste skal monteres uten slik "computer".

Det er ingenting i veien for at et 3.partsfirma kan lage hengerfeste til TMS. Dette kan prøves etter EU-standarder av firmaet og deklareres av f.eks. TÜV. Dette bør Biltilsynet godta (men de kan kreve bekreftet oversettelse av event. tyske dokumenter). Dersom denne OEM-produsenten vil, kan man foreta tester uten en slik "hengercomputer". Tilfredsstiller bilen fortsatt kravene, overtar OEM-produsenten ansvaret når bilen kjører med henger.

Dette er helt parallelt  til fjæringsforsterkninger på bobiler som jeg har satt på flere biler jeg har hatt og som chassisprodusenten ikke ville sertifisere/godkjenne.
Jeg har også ettermontert et OEM-hengerfeste på en Mercedes - og da måtte jeg kjøpe original "hengercomputer" originalt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA