Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av Griffel, onsdag 18. april 2012, klokken 21:47

« forrige - neste »

Griffel

CO2 avgift på offentlige ladeplasser ca.0,5 øre per kJ

Kommunene har av miljøverndepartementet blitt pålagt å kreve inn CO2 avgift på offentlige ladeplasser fra 1.4.2012.
Av praktiske grunner har kommunene fått 2 måneder på seg til å innføre ordningen. Det er antatt at dette kan gjøres raskere da det de fleste steder kun er snakk om et ekstra menyvalg på nærmeste parkeringsautomat. Avgiften skal samles inn som en parkeringsavgift på elbilier som står på plass med mulighet for lading, uavhengig av om ladekabel er tilkoblet.

Bakgrunnen for dette noe overraskende tiltaket er Statens behov for kjøp av klimakvoter. Penger til kjøp av kvoter er i stor grad skaffet gjennom salg av opphavsbevis for fornybarkraft gjennom Statnett. Takket være stort salg av slike bevis er nå snart 80% av Norsk strømmiks av ukjent opphav.
Satanisk Sentralbyrå har videre regnet ut at på grunn av privatkjøp av fornybar kraft og avtalen mellom Elbilforeningen og Polarkaft om at hjemmelading av elbiler er CO2 fri, er strømmen som er tilbake i offentlige nett sterkt forurenset (ca 142% kullkraft).

Juristene i miljøverndepartementet har funnet at avtalen om fornybar kraft til elbiler kun gjelder lading fra husholdningsavtaler og ikke det som lades fra offentlige nett, og finner det derfor riktig å innføre en avgift.

Finansdepartementet ble bedt om å ta ta saken, noe de gjorde med glede.

Siden elbilister har så mange fordeler allerede finner finansdepartementet at avgiften ikke trenger å beregnes særlig rettferdig. En sjablongmetode er derfor valgt. Istedet for en kostbart måler har en bestemt at CO2 avgiften settes til 1kr minuttet, for innkreving via stort sett eksisterende prarkeringsautomater beregnet på vanlige biler.

For de som lader med 16 A blir ikke dettet mer enn snaut 0,5 øre pr kJ sier Sigbjørn Johnsen noe elbileiere har god råd til, alle andre fordeler tatt i betraktning. På hurtigladestasjoner settes avgiften til 0,1 øre/kJ og legges til prisen for strøm.

For at kommunene skal støtte dette skal inntektene gå til kommunen og øremerkes kollektivtrafikk.

I neste omgang om et år skal arbeidsgivere og kjøpesentere bli pålagt å kreve inn avgift på samme måte. Inntektene fra dette skal brukes til sponsing av månedskort og sykler til de ansatte. På den måten kan en i følge miljøverndepartementet få en dobbelt effekt ved at elbilister går tilbake til kollektiv transport.

Gudleik Knotten, formann i Fremtiden for våre føtter og aktiv fotgjenger er rosende til tiltaket og sier at: "dette har vi jobbet for ganske lenge".
Reduseres antall elbiler i kollektivfeltet som følge av dette, reduseres også risikoen for å kjøre over fotgjengere som krysser veien ved bussholdeplassen. Som Knotten sier: «å bli overkjørt av en Buddy er teit».

Se mer her:
http://www.cicero.uio.no/klima/subscribe.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

EL gringo


Joachim

Du hadde meg i første setningen - helt til jeg leste den om igjen.
Bra forsøk :)

Lunde

Vel, er ikke to?  øre av hver kWh allerede en CO2 avgift da? Dog er nok påminnelsen relatert til dagen i dag ja  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

#4
Dette var selvfølgelig et innlegg i anledning dagen.
Jeg håper virkelig ikke denne ideen blir fanget opp av avgiftsmyndighetene.

Siden en del av de som er aktive her har hatt sertifikat i mindre enn 20-30 år. vil jeg bare nevne at Gudleik Knotten, fotgjenger, er en av Aukrust figurene fra flåklypa tidene. Han hadde det med å bli overkjørt, og ga da gjerne kommentarer om understellet til de bilmodellene som han ble overkjørt av.

Sitat fra: Lunde på søndag 01. april 2012, klokken 08:40
Vel, er ikke to?  øre av hver kWh allerede en CO2 avgift da? Dog er nok påminnelsen relatert til dagen i dag ja  :D

Selv om "finansministeren" syntes prisen var lav 0,5øre for en kJ, tilsvarer det 18 kr/kWh, så avgiften ville blitt ganske saftig selv om strømmen som sådan var gratis.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: El rayo på søndag 01. april 2012, klokken 20:58
Sitat fra: Griffel på søndag 01. april 2012, klokken 18:55
Gudleik Knotten, fotgjenger, er en av Aukrust figurene fra flåklypa tidene. Han hadde det med å bli overkjørt, og ga da gjerne kommentarer om understellet til de bilmodellene som han ble overkjørt av.
Sendte deg en elektrisk post om det, men adressen din her på forumet sendte den i retur:
Ja der lå en veldig gammel addresse, den trodde jeg jeg hadde endret for lenge siden, beklager.
Nå skulle det være iorden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA