Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Mippen, søndag 16. november 2014, klokken 03:42

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: kjølholdt på søndag 09. november 2014, klokken 21:29
15 km en vei altså 3 mil pr dag på sykkel. Men orker ikke trå med blodsmak i kjeften for å komme opp på 30 min og bruke 40-45 min hjem etter jobb. Derfor el sykkel mulig å komme frem uten å slite livet av meg, samtidig som det er uendelig mer trim i el sykkel enn bil !

Jeg bor på Askøy rett utenfor Bergen. Har 18km hver vei. Har en lovlig elsykkel og har syklet på 30 minutter blank til jobb og 35 minutter hjem. Trenger ikke å ha en ulovlig elsykkel ;)
Fremtiden er elektrisk.

kjølholdt

fra askøy og inn er det jo flatt nesten danmark ;-) i tillegg blir den ikke ulovlig den registreres som moped
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sigurd

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 07. november 2014, klokken 23:02
Jeg bor på landet og jobber på landet, så jeg kommer derfor ikke opp i de samme problemene som de som skal på jobb i byene. Men jeg har ofte lurt litt på hvorfor folk ikke reiser med buss eller tog når man står og stamper i kø hver dag. Men jeg har hatt en ide om hva det skyltes, og ved å lese i denne tråden fikk jeg bekreftet d.

Det tar alt for lang tid fordi man må bytte opptil flere ganger, stå og vente flere minnutter, vente til neste buss fordi man mister den første, kommer for sent på jobb fordi tiden med buss ikke passer, bruker av tiden med familien fordi det tar dobbelt så lang tid med buss/tog.

Jeg tror dette kunne vært en løsning veldig mange steder. Men vanlige folk vet ikke at det finnes, og politikerne tør ikke satse på "ukjent" teknologi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_rapid_transit
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Mippen

Må bare legge til at sykkel er genialt til og fra jobb men det er kaldt enkelte dager. Spesielt om vinteren.
Fremtiden er elektrisk.

Zero-talent

Venter spent på hva politikerne i Horten finner ut om ny trase for dobbelspor. Høgskolen, hvor jeg jobber, er et alternativ. Hvis det vinner kan jeg sitte på toget og jobbe, være kortere tid på jobb og ha en drøy time å reise (bruker en time i bilen i dag). Men foreløpig er kollektiv uaktuelt. Halvannen time til Tønsberg, vente på buss og så buss 25 minutter til jobb.

Blir uansett noen år å vente. Horten kommune skal etter 20 års debatt fortsatt bruke to år på å bestemme seg, og utbygging er neppe klart før nærmere 2025.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Mippen

Sitat fra: kjølholdt på mandag 10. november 2014, klokken 08:22
fra askøy og inn er det jo flatt nesten danmark ;-) i tillegg blir den ikke ulovlig den registreres som moped

Nja, ikke akkuratt flatt hvis du skal sykle på sykkelveien. Er en del stigning via Strusshamn og over øvre kleppe. Er også stigning for å komme over broen fra strusshamn og fra kleppestø, og stigning når man svinger av broen mot kjøkkelvik. Bor også selv på toppen av et "fjell" så har litt ekstra stigning. Via vestkanten og laksevåg er det ganske ok. Kan være litt seig den lange stigningen opp loddefjord dalen andre veien men sildaberget har også litt stigning men er ikke så langt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#51
Har en ny reiseskildring å komme med. Skulle på julebord på fredag men måtte jobbe helt til julebordet startet. Tenkte å være smart å reise kollektivt til jobb også bare dusjet jeg og gjorde meg klar på jobben. Slapp jeg å styre med å hente bil på lørdagen. Først tok jeg bussen til terminalen og skulle bytte buss der. Når jeg gikk av bussen begynte det å plask regne og det viste seg at bussen som skulle gå videre ikke kom, eller hadde kjørt for tidlig. Vi ventet der masse folk på samme bussen. Sjekket bussruten og så at neste buss ikke gikk før om 30 minutter. Fikk etter hvert dårlig tid og tenkte at jeg kunne bare ta hurtigbåten i stedet. Går til sentrum begge to men båten bruker halve tiden.

Gikk til båten og ventet. Først kom det en liten gutt bort å sa at den ikke gikk. Rett etter han kom det faktisk en journalist og sa det samme. Tok også bilde av meg. Morro :P Måtte  fint vente på bussen når båten ikke gikk, og klokken 14 kom det endelig en buss. Kjørte så til byen 30 min forsinket. Bussen var naturligvis full i skoleungdom som ikke orket å gå en liten km, så vi måtte stoppe flere ganger, og folk måtte gå ut for å slippe ut folk som skulle av. Det tok derfor sin tid. Ytterlige 15 min forsinket ankom vi sentrum. Løp til bybanen for å unngå å komme mer for sent. Hadde ikke før kommet inn på bybanen før vi måtte gå ut igjen. "Banen går dessverre ikke" sa de på høytaleren. Våt som en kråken løp jeg til hotell Norge og tok den første taxien jeg så.

Jeg og kollektivtransport fungerer ikke... Sendt taxi regningen til busselskapet. Får se hva de svarer.
Fremtiden er elektrisk.

edyrli

Kollektiv transport fungerer for noen men for mange blir det for dyrt, tregt og tungvindt.
Er det noen som har erfaring med jobbkjøring med Scooter? Utifra mine anslag er det mye å spare å ha en scooter i tillegg. Da vil jeg ha elbil, dieselbil og scooter.
Stort sett bruker fruen elbilen og jeg tar den de dagene den er ledig. Når ikke elbilen er ledig vil dieselbilen da kun bli brukt de dagene det er veldig kaldt eller fare for glatte veier.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Thomas Parsli

Sitat fra: edyrli på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:01
Er det noen som har erfaring med jobbkjøring med Scooter? Utifra mine anslag er det mye å spare å ha en scooter i tillegg. Da vil jeg ha elbil, dieselbil og scooter.

Scooter er billig, men forurensener noe utrolig.
I tillegg synes jeg man sitter for utsatt til, litt for fort gjort å bli krøpling av noe som ville vært udramatisk i en bil.

Men jeg har sett på (el)scooter flere ganger ja... :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Jeg har hat scooter til og fra jobb. Fungerte greit da jeg ikke måtte kjøre så store omveier for å unngå motorvei. Minuset er at man sitter utsatt til for vær og skade hvis noe skjer. Fordelen er at en moderne scooter ikke bruker mer en ned mot 0,20 liter på milen og man kan lovlig kjøre forbi stillestående kø og i kollektivfeltet. Grunnen til at jeg valgte scooter var pga kø og pga manglende parkeringsplass på jobb. Men scooterene jeg har eid har tålt dårlig å bli brukt i all slags vær så nå bruker jeg i stedet el sykkel og elbil noen dager.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fikk svar fra skyss nå. De refunderer utgiftene mine men fikk ikke så mye som en kommentar eller beklagelse på klagen min.

SitatHei.

Viser til krav om refusjon av drosjeregning fra 5.12.2014.

Når det gjelder kravet ditt vil vi i dette tilfellet
dekke drosjeregningen med kr. 371,-.

Pengene blir sendt til kontoen din i løpet av uke 50 / 51.

Vennlig hilsen

*************
Kundebehandler


Er glad for å få pengene igjen men syns de i det minste kunne skrive beklager eller noe også. Eller er det bare jeg som er kravstor?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA