Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 18.12.14 prisjustering

Startet av Svein el-freak, torsdag 18. desember 2014, klokken 14:44

« forrige - neste »

Svein el-freak

Siden høsten 2013 har andelen elbil ligget på 11-13% stabilt. Dette igjen betyr at vi må slite med de 89-87% fossilbilene til begynnelsen av 2030 årene. Ikke bra.
Mere forskning/testing av batterier nå er avgjørene for utfasingen av fossilbilen.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Espen Hugaas Andersen

#1
Sitat fra: Svein Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 06:21
Siden høsten 2013 har andelen elbil ligget på 11-13% stabilt. Dette igjen betyr at vi må slite med de 89-87% fossilbilene til begynnelsen av 2030 årene. Ikke bra.
Mere forskning/testing av batterier nå er avgjørene for utfasingen av fossilbilen.
Jeg tenker dette vil øke i de neste månedene. Kanskje vi klarer 20% i desember, faktisk. Det har kommet flere nye biler på markedet i de siste månedene, blant annet e-Golf og Soul Electric (årets bil, forresten). Jeg tenker at det som gjør at disse ikke har tatt helt av, er at det er lange ventelister, og for e-Golf har det jo vært problemer med å få varmepumpe. Dette ordner seg nok utover de neste månedene, og med mindre ventetid vil salget ta av.

Så klart, det er mulig at vi må vente til 2016/2017 før vi ser at fossilbilselgerne begynner å slite. Tesla Model 3 og neste utgave av Nissan Leaf har til sammen potensiale til å doble salget av elbiler. Og på toppen av dette kommer det en rekke andre elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Så lenge virkelighetene for potensielle elbil-kjøpere er 6-9mnd ventetid og politikerene vurderer å endre insitamentene stimulerer ikke det salget.

Men dette er egentlig en god ting -hvis salget stagnerer blir politikerene tvunget til handling.
Nå er det også snart duket for den årlige "forurensningen i byene er så alvorlig at vi må vurdere kjøreforbud"-matineen. Kanskje politikerene blir tvunget til å gjøre noe i år? Hvem vet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:13
Så lenge virkelighetene for potensielle elbil-kjøpere er 6-9mnd ventetid og politikerene vurderer å endre insitamentene stimulerer ikke det salget.

Spørs om heller kjøpergruppen er begrenset i forhold til el-bilenes begrensinger:

-Kort rekkevidde, mangel på hurtigladere, mangel på lading hjemme og jobb gjør nok at de fleste trenger enn normal fossilbil fortsatt.

-Lang rekkevidde og dyre elbiler begrenser også denne kjøpegruppen.

Dersom politikerne virkelig mener at 0-utslippsbiler er fremtiden så må de også jobbe for at større grupper av befolkningen ser mulighetene istedenfor begrensingene. I tillegg må man LYTTE til dagens "nerdegruppe" av elbileiere som ber om flere hurtigladeplasser.

TRUSLER og USIKKERHET om framtidige incentiver øker også faren for at folk ikke gidder å satse mer på elbiler.

TorAtle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. desember 2014, klokken 07:29
Det har kommet flere nye biler på markedet i de siste månedene, blant annet e-Golf og Soul Electric (årets bil, forresten).
Ikke glem at vi også venter på Golf GTE. Hybrider bør bli populære.
2014 BMW i3

flux


Sitat fra: Svein Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 06:21
Siden høsten 2013 har andelen elbil ligget på 11-13% stabilt. Dette igjen betyr at vi må slite med de 89-87% fossilbilene til begynnelsen av 2030 årene. Ikke bra.
Mere forskning/testing av batterier nå er avgjørene for utfasingen av fossilbilen.
Det er VW og Tesla sin feil, hadde VW og Tesla klart å levere ut bilene de har solgt, tror jeg statistikkene ville vist kontinuerlig vekst.

Spessiellt eGolf med varmepumpe, mer enn 1.000 kunder venter på leveranser som skulle ha skjedd i høst. Tesla fikk og en dip i høst pga. prod stans i sommer og nå ny modell.

Tipper at 2015 Q1,Q2 viser ny elbil vekst og at i Q3,Q4 vil plugin hybrider for alvor starte å ta andeler.

Spår minst 20% andel ladbare biler i snitt 2015.


bno

Sitat fra: TorAtle på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. desember 2014, klokken 07:29
Det har kommet flere nye biler på markedet i de siste månedene, blant annet e-Golf og Soul Electric (årets bil, forresten).
Ikke glem at vi også venter på Golf GTE. Hybrider bør bli populære.

Hybrid som dette er et blindspor. Det er et slags forsøk på å sukre miljøpillen og samtidig opprettholder og utvider produsenter og alle i bil infrastrukturen kapitaliseringen. Politikerne biter på og sikrer bilen en subsidiert ekstra (les mer ballast) el. drivlinje (skal også produseres og vedlikeholdes)  til glede for produsent og verksteder. Regningen får de som biter på og med all gratis markedsføring om 0,15 liter på snitt er det tydeligvis mange. På den positive siden så bidrar konseptet til å å opprettholde arbeidsplasser i søkk og kav (politisk veldig spiselig). For hele næringen er dette et kolumbiegg for miljø, samfunn og enkeltindivid et håpløst foretak.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

TorAtle

Sitat fra: bno på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:45
Hybrid som dette er et blindspor.
Nei, det er det ikke. Man får ekstra ytelse, lavere drivstoff-forbruk og mulighet for å kjøre på ren el (lite støy/enkelhet) samtidig som man slipper rekkeviddeangst. Et fornuftig valg for alle som ikke er entusiaster og lar det gå sport i å kjøre el.
2014 BMW i3

Leaf_2014

Hvis du er bekymret for vedlikehold på hybrider så sjekk ut feilstatistikken til Prius og Auris hybrid. På TMC er den mest aktive tråden nå Teslaeiere som nærmer seg garantiutløp og som begynner å forstå at bilen er veeeldig dyr å vedlikeholde (dyre deler) samtidig som Tesla har monopol slik at man ikke kan gå til et konkurrerende verksted.

http://www.teslamotorsclub.com/forumdisplay.php/73-Model-S
Leaf 2014

flux

#9
Sitat fra: bno på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:45
Sitat fra: TorAtle på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. desember 2014, klokken 07:29
Det har kommet flere nye biler på markedet i de siste månedene, blant annet e-Golf og Soul Electric (årets bil, forresten).
Ikke glem at vi også venter på Golf GTE. Hybrider bør bli populære.

Hybrid som dette er et blindspor. Det er et slags forsøk på å sukre miljøpillen og samtidig opprettholder og utvider produsenter og alle i bil infrastrukturen kapitaliseringen. Politikerne biter på og sikrer bilen en subsidiert ekstra (les mer ballast) el. drivlinje (skal også produseres og vedlikeholdes)  til glede for produsent og verksteder. Regningen får de som biter på og med all gratis markedsføring om 0,15 liter på snitt er det tydeligvis mange. På den positive siden så bidrar konseptet til å å opprettholde arbeidsplasser i søkk og kav (politisk veldig spiselig). For hele næringen er dette et kolumbiegg for miljø, samfunn og enkeltindivid et håpløst foretak.
Jeg er uenig i at plugin hybrider er et blindspor, det er en bro løsning, og spesielt i land der energiforbruk på enkelte turer er høyt pga. høy fart er plugin hybrider en ok  løsning. Det bør stilles krav til feks min 50 - 100km rekkevidde i ren elmodus for å oppnå fordeler.

Om en leser her inne på Outlander phev sitt forum, ser en at for mange reduseres bensinforbruket pr mnd med en faktor på 10:1, og det er langt fra noe blindspor. Det vil få enorm betydning når det nå rulles ut nye insentiver i Tyskland for phev og ev.

Birger

Sitat fra: flux på fredag 05. desember 2014, klokken 17:41
Jeg er uenig i at plugin hybrider er et blindspor, det er en bro løsning, og spessiellt i land der energiforbruk på enkelte turer er høyt pga. høy fart er plugin hybrider en ok  løsning. Det bør stilles krav til feks min 50 - 100km rekkevidde i ren elmodus for å oppnå fordeler.

Om en leser her inne på Outlander phev sitt forum, ser en at for mange reduseres bensinforbruket pr mnd med en faktor på 10:1, og det er langt fra noe blindspor. Det vil få enorm betydning når det nå rulles ut nye insentiver i Tyskland for phev og ev.

Veldig enig i dette. Vi må ikke kalle alt annet en el for blindspor. Det er viktig å se det at ikke alle kan kjøre el. Behovene her i verden er forskjellige.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Espen Hugaas Andersen

Hvis man ser 50 år frem i tid er hybrider et blindspor. Men i de neste par tiårene vil de være et viktig middel for å elektrifisert bilparken.

Her er forresten en relevant artikkel for tråden:
http://www.dagbladet.no/2014/12/05/tema/aller/dinside/bil/motor/36580704/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

#12
Bil nyansere dette, men inntil videre vær veldig oppmerksom på den potensering som har funnrt/finner sted på batterifronten. Det er det dom vil gi et kvantesprang allerede om 12 til 18 månedet og det er det som bil vare en gamechanger.

Carlos Ghosn, Nissan boss, has told an interviewer on Tokyo's Business News that the next generation of electric cars from Nissan – the new LEAF is due in 2016 – will come with a range of 250 miles, at least double the theoretical range of the current LEAF EV."

Her fra en link i Leaf forum her

dailykanban.com/2014/12/battery-breakthrough-nissan-poised-take-range-off-table/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

dagbre

Hybrid er en overgangsteknologi. Den gir de etablerte bilprodusentene adgang til å fase ut sine produksjonslinjer for fossilmotorer over en lengre periode. Videre gis forbrukerne adgang til gradvis å venne seg til et elektrisk bilhold.

Ideelt burde hybridene hatt lenger el-rekkevidde, men det kommer, og ren el er uansett fremtiden. Golfen jeg har bestilt vil sikkert trenge nytt batteri i 2020-2025. Det vil koste noen lapper, men selve bilen vil rulle og gå til jeg er under torva. Det gamle batteriet flytter inn i fyrrommet og blir effektbuffer for boligen. Så vil nettselskapet gi meg rabatt for aldri å kreve mer enn et par kilowatt inn til huset.

Dette er noe av det virkelig spennende med elbil-revolusjonen vi lever midt oppi. Transport og bygningsmasse smelter sammen i samme energisystem. Det vil gi veldig mange spennende muligheter.

Hydrogen er derimot et blindspor slik vi kjenner teknologien i dag, men det hører til i en annen tråd.
E-Golf 2015, Pacific Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA