Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Saxo starter/lader ikke

Startet av sn0le, onsdag 17. desember 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:12
Bruker alltid scheduled charging på Teslaen slik at den _nesten_ er ferdig å lade til jeg skal kjøre og får dermed en bonus i og med at det er varme i batteriet ved avreise og dermed mindre behov for å bruke batterivarmeren. Griselader for full pupp på dagtid kun om det er spesifikt behov for det.  Har også tidsur på varmtvannsberederen. Den får kun forskyne seg mellom 0100 - 0600 og 1200-1400. Har i tillegg klippet lasken slik at effekten er halvert fra 3 til 1,5kw. Det holder i rikt mon til vår familie.

Så ikke noe varmtvann om man trenger en dusj på kveldstid etter å ha vært på trening eller jobbet med noe fysisk? Det virker litt drastisk på meg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Golfen

En varmtvannsbereder er godt isolert, og holder lenge på varmen. Man har gjerne 70 grader på vannet i berederen når den er tilkoblet strøm, og så synker temperaturen sakte uten strøm. For å få vann til en varm dusj blandes vannet med kaldtvann til man har typisk 40 graders vann. En vanlig aktiv familie med normalt stor varmtvannstank kan fint sette tidsur på berederen uten å merke noen forskjell. Det er faktisk en meget god måte å spare strøm på fordi man hver natt øker temperaturen slik at legionella bakteriene dør, og på dagtid tillater lavere temperatur som gir mindre varmetap. I tillegg gjør man kraftselskapet en tjeneste, da de slipper like store belastningstopper på morgenen. Hadde vi alle gjort det, ville det vært mer kapasitet i nettet til elbil lading.

jkirkebo

Sitat fra: Golfen på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:24
En varmtvannsbereder er godt isolert, og holder lenge på varmen. Man har gjerne 70 grader på vannet i berederen når den er tilkoblet strøm, og så synker temperaturen sakte uten strøm. For å få vann til en varm dusj blandes vannet med kaldtvann til man har typisk 40 graders vann. En vanlig aktiv familie med normalt stor varmtvannstank kan fint sette tidsur på berederen uten å merke noen forskjell. Det er faktisk en meget god måte å spare strøm på fordi man hver natt øker temperaturen slik at legionella bakteriene dør, og på dagtid tillater lavere temperatur som gir mindre varmetap. I tillegg gjør man kraftselskapet en tjeneste, da de slipper like store belastningstopper på morgenen. Hadde vi alle gjort det, ville det vært mer kapasitet i nettet til elbil lading.

Jeg er vel sikkert farget av at vi lager vann med varmepumpe, maks 55 grader (bortsett fra legionella-kjøring til 65 grader hver 14.dag) har tankvolum på 165 liter og sirkulerende varmtvannssløyfe. Så her starter vv-kjøring minst en gang hver 3.time på sommeren og hver 2.time på vinteren. Til gjengjeld går det ganske lite strøm til å lage varmtvann da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Golfen

Nye smarte AMS strømmålere som priser strømmen fra time til time blir fremtiden for alle norske husholdninger i løpet av 5 år. Skal man planlegge for kjøp og lading av el. bil bør man beregne lading hjemme på natta mellom midnatt og 0600. Kommer man hjem fra jobb 1600, sparer man penger ved å vente til etter midnatt med ladingen. Om 5 år tipper jeg at de fleste lader elbilene sine hovedsaklig på natten, og at de fleste nye biler står plugget hver natt med innebygget timer. (elbil,plug in hybrid, plug in hydrogen). Styring av strøm i hus blir også tema, da alle kommer til å se at strømprisen svinger døgnet rundt. En god elbil blir en bil med et batteri som dekker dagsbehovet, og en lader som topper batteriet på under 6 timer. Elbilen blir nok bil nummer to for de fleste, og en plugin overtar for rene fossilbiler, da med større batterikapasitet. Selv Oslo kommer etterhvert til å få frisk luft. Det blir bare bussene og lastebilene som forurenser.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Golfen på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:05
Nye smarte AMS strømmålere som priser strømmen fra time til time blir fremtiden for alle norske husholdninger i løpet av 5 år. Skal man planlegge for kjøp og lading av el. bil bør man beregne lading hjemme på natta mellom midnatt og 0600. Kommer man hjem fra jobb 1600, sparer man penger ved å vente til etter midnatt med ladingen. Om 5 år tipper jeg at de fleste lader elbilene sine hovedsaklig på natten, og at de fleste nye biler står plugget hver natt med innebygget timer. (elbil,plug in hybrid, plug in hydrogen). Styring av strøm i hus blir også tema, da alle kommer til å se at strømprisen svinger døgnet rundt. En god elbil blir en bil med et batteri som dekker dagsbehovet, og en lader som topper batteriet på under 6 timer. Elbilen blir nok bil nummer to for de fleste, og en plugin overtar for rene fossilbiler, da med større batterikapasitet. Selv Oslo kommer etterhvert til å få frisk luft. Det blir bare bussene og lastebilene som forurenser.

Strømprisen kommer ikke til å variere over døgnet, verken nå eller i fremtiden. Norden har et felles strømmarked (Nord Pool) der en ser at det er minimal variasjon av prisen over døgnet i Norge, Sverige og Finland mens prisen varierer en del i Danmark. De tre første landene domineres av vannkraft og atomkraft og har ingen problem med å produsere strøm (og små kostnader) som følger etterspørselen.

Kristian O

Belastning på nettet er vel også en faktor? Unngår / reduserer man topper kan man ha eit rimligere nett.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Golfen

http://www.nve.no/ams

Linken fører til NVE som forteller litt om de nye målerene med toveis kommunikasjon og avlesning hver time.  Det er nok ingen som pålegger kraftselskapene å prise fra time til time, men med stadig flere kabler til europa, og AMS målere, kan man jo absolutt mistenke at det kan bli høyere nettleie i rushtiden en gang etter 2019, fordi kraft kan selges til europa til god pris. På natta kan man kjøpe tilbake til fordelaktig pris. Europa ønsker tilgang til vannkraft fordi vannkraften er hurtig å regulere for å ta unna korte topper i belastningen. Skal man skuffe kull inn i et kullkraftverk når europa våkner, så nytter det ikke å begynne når folk står opp. Man må begynne mye før, og da kan vi nordmenn motta kraften som ellers ingen trenger, og heller hjelpe til med å ta unna toppen når den kommer. Det gir dessuten en god miljøgevinst, og derfor tror jeg at slike målere skal brukes for å få nordmenn til å bruke strømmen smartere, dvs. utenom toppene på ting som kan utsettes. Varmtvannsbereder og lading av elbil er to ting som kan forsynes på natta når strømmen kommer fra europa. Jeg tenker at det er jo merkelig å pålegge alle kraftselskapene å montere slike målere, dersom man bare skal fortsette som før. Prisen svinger kanskje ikke veldig fra time til time nå, men det er veldig mange penger å hente for kraftleverandørene om de får kundene til å bruke strøm utenom rushtiden


Ketill Jacobsen

Sitat fra: KjellG på torsdag 18. desember 2014, klokken 22:18
Ikke hvert år at vi er netto eksportør av strøm:

http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nokkeltall-1974-2012/

Hvorvidt vi har overskudd eller underskudd på kraft i Norge har nesten ingenting med de svære mengder (som fort blir større med nye kabler) som vi utveksler med for eksempel Danmark og Tyskland. Når det blåser friskt over flere dager importerer vi strøm og bruker lite av våre bassenger og omvendt når det er stille (og tilsvarende sol/ikke sol i Tyskland). Installert effekt i Norge er ca det doble av det vi behøver slik at vi har stor kapasitet til å forsyne både Norge og utlandet i perioder (unntatt en del kalde dager i januar og februar).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Kristian O på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:47
Belastning på nettet er vel også en faktor? Unngår / reduserer man topper kan man ha eit rimligere nett.

Man kan ha et rimeligere nett dersom en fyrer med ved de sprengkalde dagene i januar og februar. Det er disse dagene som bestemmer nødvendig kapasitet på nettet. Enhver annen dag er nettet uten problemer med unntak av lokale nett som ikke bygges ut i takt med belastningen (nye boliger, ny industri, en ny plattform etc).

Kombinasjonen av et kaldt klima og stor grad av elektrisk oppvarming gjør Norge unikt i verden. Varmepumper har motvirket noe av det ekstreme ved Norges situasjon.

Muffinman

#25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. desember 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:12
Bruker alltid scheduled charging på Teslaen slik at den _nesten_ er ferdig å lade til jeg skal kjøre og får dermed en bonus i og med at det er varme i batteriet ved avreise og dermed mindre behov for å bruke batterivarmeren. Griselader for full pupp på dagtid kun om det er spesifikt behov for det.  Har også tidsur på varmtvannsberederen. Den får kun forskyne seg mellom 0100 - 0600 og 1200-1400. Har i tillegg klippet lasken slik at effekten er halvert fra 3 til 1,5kw. Det holder i rikt mon til vår familie.
Så ikke noe varmtvann om man trenger en dusj på kveldstid etter å ha vært på trening eller jobbet med noe fysisk? Det virker litt drastisk på meg...
Årsaken til at jeg skriver dette:
SitatDet holder i rikt mon til vår familie.
...er at dette er tilstrekkelig til at vannet er glovarmt hele tiden. Har man ikke 300 liters tank som oss ville det vel kunne bli problematisk. Når det gjelder trening summerer vel antall økter i familien til omtrent 18 i uka eks gymtimer på skole, hvorav bortimot halvparten på meg. Men det dusjes selvfølgelig ikke bare hjemme.

Vel, var ikke dette bra offtopic så vet ikke jeg...

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:25
Sitat fra: Golfen på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:24
En varmtvannsbereder er godt isolert, og holder lenge på varmen. Man har gjerne 70 grader på vannet i berederen når den er tilkoblet strøm, og så synker temperaturen sakte uten strøm. For å få vann til en varm dusj blandes vannet med kaldtvann til man har typisk 40 graders vann. En vanlig aktiv familie med normalt stor varmtvannstank kan fint sette tidsur på berederen uten å merke noen forskjell. Det er faktisk en meget god måte å spare strøm på fordi man hver natt øker temperaturen slik at legionella bakteriene dør, og på dagtid tillater lavere temperatur som gir mindre varmetap. I tillegg gjør man kraftselskapet en tjeneste, da de slipper like store belastningstopper på morgenen. Hadde vi alle gjort det, ville det vært mer kapasitet i nettet til elbil lading.

Jeg er vel sikkert farget av at vi lager vann med varmepumpe, maks 55 grader (bortsett fra legionella-kjøring til 65 grader hver 14.dag) har tankvolum på 165 liter og sirkulerende varmtvannssløyfe. Så her starter vv-kjøring minst en gang hver 3.time på sommeren og hver 2.time på vinteren. Til gjengjeld går det ganske lite strøm til å lage varmtvann da ;)
Har bortimot samme system bortsett fra 200L tankvolum og Legionellakjøring hver fredag til 80c.
Varmepumpen kjører opp vannetempen til 47c og så tar varmelementet seg av resten opp til 55c.
Bruker så lite strøm at det nesten er flaut ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA