Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjerringa mot strømmen: nedgradert fra P85D til S85

Startet av phingoc, onsdag 29. april 2015, klokken 18:58

« forrige - neste »

phingoc

Har ett lite spørsmål ang mode 3 ladere.

Hvis man har en mode 3 ladestasjon med type 2 stikk, så kan man putte inn type 2 til type 2 eller type 1 kabel og lade både japser og tyskere.

Hvis man har en mode 3 type ladestasjon med fast type 1 kabel, kan man da demontere type 1 stikket og montere type 2 stikk istedenfor?

Vil det gå mtp komunikasjon mellom bil og ladestasjon?
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Griffel

#1
Sitat fra: phingoc på lørdag 04. april 2015, klokken 18:29
Hvis man har en mode 3 ladestasjon med type 2 stikk, så kan man putte inn type 2 til type 2 eller type 1 kabel og lade både japser og tyskere.
Ja.

Sitat fra: phingoc på lørdag 04. april 2015, klokken 18:29
Hvis man har en mode 3 type ladestasjon med fast type 1 kabel, kan man da demontere type 1 stikket og montere type 2 stikk istedenfor?
Det skal kunne gå med riktig koding av kabel-plugg, men kan være avhengig av fabrikat siden en med fast kabel jo kan lage spesialiteter uten at det er kjent. (Kablepluggen har motstandskoding som skal stemme med kablens strømstyrke)

Sitat fra: phingoc på lørdag 04. april 2015, klokken 18:29
Vil det gå mtp komunikasjon mellom bil og ladestasjon?
Kommunikasjonen er harmoniset mellom de to standarder, så det vil gå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

phingoc

#2
SitatDet skal kunne gå med riktig koding av kabel-plugg, men kan være avhengig av fabrikat siden en med fast kabel jo kan lage spesialiteter uten at det er kjent. (Kablepluggen har motstandskoding som skal stemme med kablens strømstyrke)

Å få riktig kabel på riktig pinne i den nye kontakten er ikke noe problem.

SitatKablepluggen har motstandskoding som skal stemme med kablens strømstyrke
Dette er angitt av IEC standarden.
Ref: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=IEC_62196&redirect=no#Signal_pins
PP (proximity) til PE (jord)
CP (control) til PE (jord)

Hvis det er lagt til ekstra funksjoner utover dette, så kan man vell åpne boksen og se om det går fler enn 2 signalledninger fra boksen til pluggen? Dersom det kun er to signal er det bra. Hvis det er mer enn 2 signalledninger, så må man begynne å tenke. :P


Edit: Men så lenge ladeboksen er sertfisert og bygd ihht  IEC 61851 standarden, så har de vell ikke lov til å legge inn egne "ting/spesialiteter". Da bryter de med standarden.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. april 2015, klokken 06:36
Vi selger "plug and play" kabler for slik bytte.
Jeg er enig i at det er mer rett fram å bytte hele kablen enn å bytte plugg. "plug and play" er det vel ikke siden denne kablen bare skal ha plugg i ene enden og kobles til en tidliger type 1 boks i andre.
Det er al grunn til å tro at det vil virke.

Sitat fra: phingoc på lørdag 04. april 2015, klokken 19:21
Edit: Men så lenge ladeboksen er sertfisert og bygd ihht  IEC 61851 standarden, så har de vell ikke lov til å legge inn egne "ting/spesialiteter". Da bryter de med standarden.
Et lang liv har lært meg at at det finnes mange kreative ingeniører også hos produsenter, og noen sertifiserings ordning finnes vel ikke. Det går legge til ytterlige funksjoner uten å bryte med standarden så lenge interface mot bil i dette tilfelle type 1 virker, har en en boks med stikkontak er det 2 interfacer som må tilfredstille standarden.
Men altså, så lenge du klarer å få riktig motstand på rett plass, og riktig leder på rett pinne skal det virke.
(Forøvrig er det normalt bare en signalledning fra plugg til boksen, control pilot).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

phingoc

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. april 2015, klokken 06:36
Vi selger "plug and play" kabler for slik bytte.

Vet du om man skal bruke L1 og L2 i type2 pluggen, eller L1 og N? (i tillegg til PE)
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA