Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av steinidar, fredag 12. desember 2014, klokken 19:47

« forrige - neste »

Dennis

#30
Tror de ble laget i Taiwan eller Kina de tidligere :P

http://www.cens.com/cens/html/en/news/news_inner_43640.html

sven erik

ser man på skipes utslipp + leie bilens utslipp sammen er det ikke hverre å  bruke fly

teslaz

Sitat fra: Leif1 på fredag 28. november 2014, klokken 14:22
Altså... Jeg har kjøpt meg en bil. Den skal virke. Ikke stå på verksted i halvannen måned og vente på deler.
De av dere som har eksepsjonelt god tid, evt er alvorlig miljøbevisste får heller sende en mail til Tesla og be de sende det med seilskip om dere vil.
GODT SAGT!!!!  ;D ;D
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Havebigfun

Det er synd at Tesla har satt seg i en situasjon hvor de er nødt til å bruke fly.
Dette er en varslet krise som vi har visst om i mange måneder. Hadde man fulgt litt bedre med og satt igang tiltak umiddelbart etter at DU- problemene ble åpenbare kunne man levert de nye DU med båt. De har sett det ann for lenge- Laumbs mail til Elon er vel årsaken til flytransporten nå- ellers ville det kommet senere- med enda raskere fly :o.

Muffinman

Selv er meg mest av alt spent på om de delene som kommer nå faktisk er konstruert slik at de holder resten av levetiden til bilen. Om vi i løpet av våren begynner å se rapporter på svikt også her er det en fallitterklæring.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. november 2014, klokken 10:05
Selv er meg mest av alt spent på om de delene som kommer nå faktisk er konstruert slik at de holder resten av levetiden til bilen. Om vi i løpet av våren begynner å se rapporter på svikt også her er det en fallitterklæring.

Tesla solution : De minsker bare effekten igjen .. No problem ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

krl

Har noen en idé om hvor mye effekten kan reduseres før dette er en reklamasjonssak, med mulighet for å heve kjøpet? Det finnes neppe alt for mange sammenlignbare saker, selv om bensin- og dieselbiler selvsagt også kan få oppdatert motorstyringsprogramvaren under en service (uten at man nødvendigvis legger merke til noe)..

AndersinOslo

I 2006 vant en X-trail (automat bensin) eier i tingretten mot Nissan da bilen hadde for få hk i forhold til hva de solgte den som.

Han fikk ca 40.000 i erstatning. Nissan anket selvsagt saken, og Borgarting frikjente Nissan med begrunnelsen "det er vanlig med et slikt effekttap gjennom automatkasse".

Så Nissan kan oppgi 140 hk, så skal kunden selv forespørre hva som vil bli effekten på hjulene med automat, og svaret er ca 120 hk. Mens avgiften er beregnet av de 140 hk.

Så Staten fikk avgiftene sine, Nissan beholdt det overfakturert og bileieren tapte.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

nortrahof

Det virker underlig på meg at de sender komplette DUs med motor/inverter som flyfrakt?
En vesentlig del av vekten utgjøres av motoren (som er en "veritabel kobberklump"). Således kunne man ha spart seg frakt (og CO2-utslipp).

Betyr dette at det er drevet på motorakslingen som er "problemet"? - Noen som vet eksakt hva/hvilke problem som disse klunke- eller saglyder stammer fra?
Returneres alle DUs uåpnet til USA eller blir de åpnet/forsøkt reparert her i Norge?

Jeg kan forstå at de sender komplette DUs dersom "problemet" ligger i drevet på motorakslingen men når jeg leser andre tråder, så virker det som at dette er et mer sammensatt problem som det virker kan ligge flere steder i gearoverføringen?
Med enkle, skråskårne drev som sitter fast på motorakselen (uten splines), vil denne bli utsatt for betydelige aksielle krefter i begge retninger. Kreftene vil nok bli noe redusert dersom akslingen kan vandre aksielt grunnet at det elektriske feltet i motoren vil trekke rotoren tilbake? Dette krever nok større aksiell vandring enn det som kan tillates. Derfor lurer jeg på om endedekslene som må ta opp aksielle krefter er endret på nye DUs?

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amoss

Sitat fra: nortrahof på søndag 30. november 2014, klokken 13:54
Betyr dette at det er drevet på motorakslingen som er "problemet"?

Etter det Elon sa så var det den akslingen som var problemet. Han sa da tydelig at det var splines på akselen som gikk inn i girkassen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Dennis på fredag 28. november 2014, klokken 14:41
Tror de ble laget i Taiwan eller Kina de tidligere :P

http://www.cens.com/cens/html/en/news/news_inner_43640.html

I filmen som diskuteres her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18122.0.html
så vises produksjon av motorer på Fremont. Filmen ble tatt opp i våres, så dette var før ombygningen av fabrikken, og før de begynte å produsere de nye motorene til D modellene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA