Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knops bil tilbys mot vrakpant. Fullt kjørbar. Knokses på mandag.

Startet av kjetil200, tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:33

« forrige - neste »

kjetil200

Hei!

Har planer om å bytte bil i forbindelse med skifte av jobb over nyttår. Jeg kommer til å pendle ca 68 km hver vei på strekningen Vinterbro - Grålum. Dvs at 95 % er på E6 uten særlig køkjøring. Jeg kan lade hjemme hver dag, men kan ikke basere meg på å få ladet på jobb hver dag. Det er derfor uaktuelt med ren EL-drift (for dyrt med tesla).

Jeg har planer om å få prøvekjørt en Outlander på strekningen for å sjekke forbruket, men det er ikke så lett å få klemt dette inn før jul.

Jeg har i dag en Volvo med 2,4 dieselen som greier strekningen på ca 0,57. Jeg lurer på om jeg i det hele tatt trenger å vurdere Outlanderen i denne sammenheng, eller om jeg skal se meg om etter en mindre dieselbil mtp kostnad / km?

Kjetil

erik e

En mindre diesel bil er nok "lurere" for lommeboka. Drivstoff utgifter er bare en liten del av bilholdet.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jkirkebo

Sitat fra: kjetil200 på søndag 30. november 2014, klokken 10:52
Hei!

Har planer om å bytte bil i forbindelse med skifte av jobb over nyttår. Jeg kommer til å pendle ca 68 km hver vei på strekningen Vinterbro - Grålum. Dvs at 95 % er på E6 uten særlig køkjøring. Jeg kan lade hjemme hver dag, men kan ikke basere meg på å få ladet på jobb hver dag. Det er derfor uaktuelt med ren EL-drift (for dyrt med tesla).

Mindre el-bil er vel ikke utelukket på denne strekningen vil jeg si. Du bør greit klare tur/retur sommerstid, og vinterstid de gangene du får ladet på jobb. Vinterstid de gangene du ikke får ladet er alternativet evt. 10-15 min. hurtiglading på vei hjemover. Ishavsveien har flere ladere på Vestby og på Rygge, med abonnement er disse noenlunde rimelige å bruke og det er alltid ledig plass der.

En Leaf Nordic edition er jo også drøye 200.000 rimeligere enn en Outlander, om du ikke trenger 2WD og større bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjetil200

Takk for svar! Jeg ser også på Volvo V60 med D2 motoren som et alternativ. Har familie på vestlandet og det blir noe upraktisk med ren elbil dit.

thorlar

Hva med en brukt Opel Ampera? Kjører 80 km på el. Burde klare 0,25 omtrent på sommerstid, litt mer om vinteren...

Finnes flere 2 års gamle til salgs for 250 - 280 tusen. Fortsatt 6 års garanti på batteripakken. Komfortable og godt utstyrte.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

kjetil200

Ikke noe dum tanke det med Ampera. Men, jeg har et behov for baggasjeplass og Volvo V60 / Ford Focus etc. var i utgangspunktet akkurat stor nok for meg

Espen Hugaas Andersen

#6
En nyere elbil, f.eks e-Golf, med webasto bør kunne gjøre turen. Det er jo en slags hybrid, bare at brenselet brukes ikke til fremdrift.

Ellers vil trolig Golf GTE ha lavere forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 18:21e-Golf med Webasto? Aldri hørt om før. Fortell.
Jeg har ingen direkte erfaring med det, men jeg vet at det er mulig å installere på de fleste elbiler. Trolig også e-Golf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

smaug01

Det er en helt annen sak og det blir ikke hybrid av det.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA