Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan forlenge rekkevide på bilens WiFi

Startet av grånissen, søndag 07. desember 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

grånissen

Har en 2011 "amerikansk" Leaf som mista første batteristrek på 40000 km. Slik jeg har forstått det
representerer 1. strek 15 % tap. De resterende strekene representerer 6,25 %. Så når "førstemann" har gått tapt, tar det nok dessverre ikke så lenge før nestemann går fløyten også.

Hadde min bil inne på service rett etter at første strek forsvant, og fikk "fem stjerner" på ALLE kategoriene på batteritesten. Etter det jeg forstår beskriver disse stjernene kun ADFERDEN til eier, altså om den lades mye til 100%, antall hurtigladninger, høye uttak av strøm osv osv. Batteritesten sier ikke noe om hvor bra batteriet ditt er. Så for min del er denne testen aldeles verdiløs.

Så nå har jeg kjøpt en WIFI dongel og lastet ned Leaf Stat på iPhonen, til den nette pris av 300 kr totalt. Skulle ønske jeg hadde denne kunnskapen FØR jeg kjøpte bilen. Overvåker nå batteriet nøye.



Så til dagens dillemma:

Bør jeg være forsiktig, og ikke lade 100 %, ikke lade for langt ned osv for å forlenge levetiden, eller bør jeg "gønne på" med å alltid topplade, la den stå så lenge som mulig med toppladning, kjøre gris osv for å tvinge batteriet ned under 70 % sånn at batterigarantien slår inn?

P.t. har jeg 82,5 % restkapasitet (54,6 Kwh). Altså et tap på 17,5 prosent på tre år. Klarer  jeg å "degradere" den 13 % til i løpet av de to åra jeg har igjen?

Skal forsøke et par måneder nå med "hardkjør" og se hvor mye jeg klarer å tyne batteriet ned.

Rio

Verd å få med seg at batteriet består av en rekke individuelle celler, og garantien dekker bare å få totalen opp til 70%, ved å bytte individuelle celler. De bytter ikke hele batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: grånissen på lørdag 22. november 2014, klokken 12:14
Har en 2011 "amerikansk" Leaf som mista første batteristrek på 40000 km. Slik jeg har forstått det
representerer 1. strek 15 % tap. De resterende strekene representerer 6,25 %. Så når "førstemann" har gått tapt, tar det nok dessverre ikke så lenge før nestemann går fløyten også.

Hadde min bil inne på service rett etter at første strek forsvant, og fikk "fem stjerner" på ALLE kategoriene på batteritesten. Etter det jeg forstår beskriver disse stjernene kun ADFERDEN til eier, altså om den lades mye til 100%, antall hurtigladninger, høye uttak av strøm osv osv. Batteritesten sier ikke noe om hvor bra batteriet ditt er. Så for min del er denne testen aldeles verdiløs.

Så nå har jeg kjøpt en WIFI dongel og lastet ned Leaf Stat på iPhonen, til den nette pris av 300 kr totalt. Skulle ønske jeg hadde denne kunnskapen FØR jeg kjøpte bilen. Overvåker nå batteriet nøye.



Så til dagens dillemma:

Bør jeg være forsiktig, og ikke lade 100 %, ikke lade for langt ned osv for å forlenge levetiden, eller bør jeg "gønne på" med å alltid topplade, la den stå så lenge som mulig med toppladning, kjøre gris osv for å tvinge batteriet ned under 70 % sånn at batterigarantien slår inn?

P.t. har jeg 82,5 % restkapasitet (54,6 Kwh). Altså et tap på 17,5 prosent på tre år. Klarer  jeg å "degradere" den 13 % til i løpet av de to åra jeg har igjen?

Skal forsøke et par måneder nå med "hardkjør" og se hvor mye jeg klarer å tyne batteriet ned.
Bruk bilen slik du vil ha mest glede av den.
Du klarer nok ikke å utløse garantien, batteritapet flater ut ifølge ekspertene, tapet er altså størst i starten.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rav4_EV

Trådstarter skrivet at han har amerikansk Leaf.
Da er batterigaranti en uaktuell problemstilling.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 22. november 2014, klokken 21:11
Trådstarter skrivet at han har amerikansk Leaf.
Da er batterigaranti en uaktuell problemstilling.

Hvis ikke selger har gitt garanti tilsvarende norsk/europeisk på egenhånd. Finnes ganske mange importører som gjør det.

Hvor mye en sånn garanti er verdt og om selskapet fortsatt eksisterer når det eventuelt blir aktuelt er en helt annen sak.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 22. november 2014, klokken 21:11
Trådstarter skrivet at han har amerikansk Leaf.
Da er batterigaranti en uaktuell problemstilling.

Hvis du faktisk leser innlegget så er jo spørsmålet nettopp om batterigaranti:

"tvinge batteriet ned under 70 % sånn at batterigarantien slår inn?"

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

klawrenc

Det ser ut som om Leaf Stat kunne vært interessent å prøve, men fungerer den med EuroLeaf (2013-14), og hvis så, trenger man den Wifi greie?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

emil

Sitat fra: klawrenc på lørdag 22. november 2014, klokken 23:14
Det ser ut som om Leaf Stat kunne vært interessent å prøve, men fungerer den med EuroLeaf (2013-14), og hvis så, trenger man den Wifi greie?

Ja. (som nevnt i den andre tråden)

grånissen

Info om Leaf Stat:

http://www.broadreachsoftware.com/products/leafStat/

Link til wifi-dingsen:

http://www.amazon.com/Elm327-Wirless-Diagnostic-Reader-Scanner/dp/B00AOIM2CC

Ikke like bra som Leaf Spy, men hvis du er iPhone-mann er det en helt grei løsning! Du får ikke opp status på de individuelle cellene, men det er uansett totalstatusen som utløser garantien.

Når det gjelder min garanti, så er bilen solgt med fem års garanti fra første reg.dato. 

BE

Hvorfor ikke bare kjøpe en billig eller brukt Android-mobil til formålet? Hvis Leaf Stat, samt Wifi-ODB2 koster så mye til sammen, høres det nesten ut som om det er en billigere løsning.

Alternativt er det kanskje noen som har et Android nettbrett. Dette kan utmerket godt også kobles til en billig Blutetooth ODB2 dongle. (En slik dongle tar minimalt med plass og fås kjøpt til under kr 50,- )
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på søndag 23. november 2014, klokken 11:19
Hvorfor ikke bare kjøpe en billig eller brukt Android-mobil til formålet? Hvis Leaf Stat, samt Wifi-ODB2 koster så mye til sammen, høres det nesten ut som om det er en billigere løsning.

Var det jeg gjorde. Slo til på tilbud på operatør låst telefon til 200kr + dongle for 50-lapp (og deksel + garmin-gpsfeste for $3-4 tilsammen) for et drøyt år siden. Men er man kronisk epleavhengig fungerer LeafStat til det viktigste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA