Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?

Startet av zbk, onsdag 26. august 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

zbk

Sitat fra: overter på tirsdag 18. august 2015, klokken 10:23
Har opplevd noe av det motsatte. Satte fra meg bilen med 77% og da jeg startet opp igjen etter ca 2 timer var det 83% tilgjengelig.

Har man startet med toppladet batteri er typisk dette det som skjer. Selv har jeg opplevd fra 25% til 32% på en halvtime. Problemet som beskrives her oppstår ved hurtiglading som reelt lader til 80-85%, mens bilen viser 95-99% ved ladeslutt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Startet på 100% kjørte en tur og ladet på 43kW

28%-89%, energi levert 12,7 kWh (i følge måler på DBT laderen til Fortum)

Enkel beregning : 61% opplading (av et batteri på 22kWh) trenger 13,42 kWh. Altså er det allerede her et avvik...

Surret litt rundt etter at jeg hadde ladet opp uten at det fremkom noe større reduksjon i batteristatus.
Kom meg hjem også (hjemtur med litt mer forsiktig kjøring siden laderen var opptatt når jeg hadde tenkt å "toppe opp") og endte hjemme på 21%
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

Har sjekket litt mer, og det ser ut til at all lading over 80% fører til en SOC som er mer eller mindre bingo.

Ladet hjemme med (opptil) 11 kW fra 44%-93% , 49% på 1 time og 16 minutter.

Startet lading igjen etter 4 timer 30 minutter, da hadde batteriet sunket til 87%.
Ladet 1 time og endte da på 99% ( sikkert inne i batteribalansering)

Ventet 2 timer 45 minutter, men da var batteriet heldigvis fortsatt 99%

Har meldt dette til Renault/Motor Forum og bilen skal inn på en sjekk i morgen, så får vi se hva som blir resultatet....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Jeg venter også på en innkallelse til uthenting av ladelogger og sjekk av SOC-visning. MotorForum lokalt er i dialog med Renault sentralt. Tror nok mest det er slett arbeid fra Renault og noe som kan rettes opp med Software. Spm blir om det tas tak i av Renault sentralt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere


hsa77

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 18. august 2015, klokken 12:16
Startet på 100% kjørte en tur og ladet på 43kW

28%-89%, energi levert 12,7 kWh (i følge måler på DBT laderen til Fortum)

Enkel beregning : 61% opplading (av et batteri på 22kWh) trenger 13,42 kWh. Altså er det allerede her et avvik...
Måleren på stolpen viser hva som er levert til bilen, ikke hva som har kommet inn på batteriet. Ved lading forsvinner en del energi i form av varme (10%?), så misvisningen er nok enda større...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Emil :
Det er vel omtrent det som er holdningen fra Renault sentralt tenker jeg, kan ikke klandre lokal forhandler eller RBI de har jo ikke laget SW, men kanskje hvis nok eiere klager......

Hsa77:
Slik jeg ser og forstår går det nok MINST så mye i tap, Chameleon ser etter hvert ut til å være en luring... Kanskje derfor en ikke kan lade på 6A ? Det er ikke nok til at det kommer frem til batteriet....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA