Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er du fornøyd med navigeringen i Teslaen?

Startet av tomrh, søndag 16. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

tomrh

http://www.nettavisen.no/na24/solvik-olsen---elbilpolitikken-er-meningsls/8503885.html

Han mener virkemidler som kjøring i kollektivfelt, gratis bom, gratis parkering og også gratis lading gjør at folk velger elbil foran kollektivtrafikk, og varsler store endringer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leif1

Helt enig. Her har staten lagd Incentivene og så pålagt andre å betale for dem.
Fortsett i stedet med null avgifter og moms på miljøbiler.
Konvertitt fra S til X

NegativeElectrode

#2
Det rare med argumentasjonen hans, særlig sykkelpolitikk er at han kutter bevilgninger til sykkelveier. Det samme gjelder vel togsatsning.

Spent på om han slenger på moms og andre avgifter mens det er medvind blant folket.

De fleste av problemene (de som har sett på kollektivfeltet på E18 sier at det ikke er elbilene som er problemet, men veiløsningene) er jo lokale problemer. I resten av landet er det ikke sånn.

Solvik Olsen bruker også det ene gode tiltaket til å slå ihjel det andre. Problemet er for mange biler på veiene, og det kommer av for dårlige kollektivløsninger. Når Frp bruker kollektivtransport som argument mot noe annet så er det noe som ligger bak.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Skrotenisse

Den dagen de idiotiske politikerne kommer med bedre kollektivttilbud så skal jeg droppe bilen, inntil da blir den. Bor midt i Oslo sentrum, jobber i Ås (rettere sagt mellom Ås og Ski). Eneste bussen som kommer ut dit slutter å gå klokken 15:45.. Kjipt når jeg jobber fast 2 dager i uken til 23:00, som låseansvarlig og jourhavende i varehandel så hender det at jeg ikke blir ferdig før 23:30. Forventer han at jeg skal ta kollektivt dagen etter for å komme meg hjem?
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Vind

Det man også glemmer i denne diskusjonen er at mange bruker el-bil i jobben.  Det vil si at det er mye næringstrafikk i kollektivfeltet i dag.  For dem er ikke kollektivt en mulighet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rio

Onde tunger vil nok mene at Solvik-Olsen er "meningsløs"! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Dette er Nettavisen og en FRP-politiker, saklighetsnivået blir dermed ganske lavt...

"En bussjåfør vi snakket med nylig sier at han hver dag er 20 minutter forsinket fordi han sitter i kø med elbilene i kollektivfeltet. "

Dette er en norsk versjon av "Some say that...", som er en vanlig frase når man ønsker å få egne subjektive meninger til å fremstå som seriøse eller faktabaserte.

Jeg har kjørt elbil (og fossilbil) på E18 i ti år og ser få problemer forbundet med elbil.
Med stoppeklokken har jeg målt forsinkelsene (fossilbilene som sperrer kollektivfeltet skaper) og vi snakker i snitt om fem minutter mellom Asker og Aker Brygge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:16
Dette er Nettavisen og en FRP-politiker, saklighetsnivået blir dermed ganske lavt...

"En bussjåfør vi snakket med nylig sier at han hver dag er 20 minutter forsinket fordi han sitter i kø med elbilene i kollektivfeltet. "

Dette er en norsk versjon av "Some say that...", som er en vanlig frase når man ønsker å få egne subjektive meninger til å fremstå som seriøse eller faktabaserte.

Jeg har kjørt elbil (og fossilbil) på E18 i ti år og ser få problemer forbundet med elbil.
Med stoppeklokken har jeg målt forsinkelsene (fossilbilene som sperrer kollektivfeltet skaper) og vi snakker i snitt om fem minutter mellom Asker og Aker Brygge.

Thomas
Støtter din observasjon.  Det er kun noen få ganger det er minutter forsinkelse.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Carl Anton Stenling

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:16
Med stoppeklokken har jeg målt forsinkelsene (fossilbilene som sperrer kollektivfeltet skaper) og vi snakker i snitt om fem minutter mellom Asker og Aker Brygge.

Snittet er sikkert riktig, men i korte perioder er det langt verre kø ved Blommenholm. Jeg har målt 11 minutter forsinkelse for bussen mellom Sandvika og Høvik tirsdag 9. oktober kl. 8.
Uansett er nok 20 minutter forsinkelse en klar overdrivelse, men det bekymrer meg at kollektivfeltsituasjonen på E18 ved Oslo svekker omdømmet til elbilsaken.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nagela

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 04. november 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:16
Med stoppeklokken har jeg målt forsinkelsene (fossilbilene som sperrer kollektivfeltet skaper) og vi snakker i snitt om fem minutter mellom Asker og Aker Brygge.

Snittet er sikkert riktig, men i korte perioder er det langt verre kø ved Blommenholm. Jeg har målt 11 minutter forsinkelse for bussen mellom Sandvika og Høvik tirsdag 9. oktober kl. 8.
Uansett er nok 20 minutter forsinkelse en klar overdrivelse, men det bekymrer meg at kollektivfeltsituasjonen på E18 ved Oslo svekker omdømmet til elbilsaken.

Greit nok at det kan være ille ved Blommenholm, men ville forsinkelsen ha gått fra 11 min til 0 min hvis elbilene ikke hadde vært der ?
Ser det som mere sannsynlig at det muligens hadde gått fra 11 til 9 min ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Ferry

Kan ikke noen av dere som kjører eller tar buss fra Sandvika til Oslo dokumentere turen med Waze, Runkeeper e.l. ? Gjerne mange dager i strekk og på ulike tidspunkter. Jeg lar meg ikke overbevise om at problemet er så stort før noen kan komme med dokumentasjon. For ei stund tilbake var jeg med i en elbil på nevnte strekning, ca. kl. 0830 en torsdag. Da gikk det ihvertfall glatt hele strekningen, men en enkelt tur beviser ingenting.

Thomas Parsli

Dette er selvfølgelig ikke så enkelt som å måle hvor mange minutter bussen er forsinket:

* Det var forsinkelser for ti år siden også, den er bare blitt større (med økt trafikkmengde)
* Trafikken på E18 har økt vesentilig de siste ti årene, det skaper selvfølgelig mer forsinkelse
* Køen i kollektivfeltet varier enormt, fra dag til dag -og tilsynelatende uavhengig av mengden biler på E18

Så lenge problemet er av/påkjøringsfeltene ved Sandvika, Blommenholm og Høvik -og køen (i kollektivfeltet) etter disse stedene er minimal- synes jeg dette er et konstruert problem.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rav4_EV

Vi må huske på at FrP var det eneste partiet som stemte i mot å fjerne private minibusser fra kollekivfeltet.
Nå er de ute og vingler på glatta igjen. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Vind

Sitat fra: Ferry på onsdag 05. november 2014, klokken 12:12
Kan ikke noen av dere som kjører eller tar buss fra Sandvika til Oslo dokumentere turen med Waze, Runkeeper e.l. ? Gjerne mange dager i strekk og på ulike tidspunkter. Jeg lar meg ikke overbevise om at problemet er så stort før noen kan komme med dokumentasjon. For ei stund tilbake var jeg med i en elbil på nevnte strekning, ca. kl. 0830 en torsdag. Da gikk det ihvertfall glatt hele strekningen, men en enkelt tur beviser ingenting.
Jeg kjører der hver dag - med elbil (og noen ganger diselbil).  Problemet er ikke særlig stort.  Noen få kaosdager finnes jo - hvor alt står alle veier - men det er gjerne kombinert med ulykker osv.

Vanlige morgener går det litt tregt fra Sandvika til Blommenholm, og litt tregt ved Høvik påkjøring, men ellers går kolletivfeltet i 80, og vanlige felt i 20-80/90-
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA