Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Waberg, onsdag 26. november 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

Waberg

Alle selgere sier forskjellige ting. Det eneste som gjør at jeg ikke har bestilt bilen enda er lyden bilen lager når den lader. Bilen vil lade utenfor soveromsvinduet til naboen. Jeg har bare hørt den lade på 11kw laderen. En selger sier at den støyer mye mindre på hjemmeladeren, men en annen sier at det ikke er noen forskjell. Er det noen som vet om det er forskjell? Jeg har lest andre innlegg her om naboer så ikke er så happy med Zoe.
En annen ting. En av selgerne sier at jeg kan sette den til å lade når jeg vil via appen. Men en annen sier at dette ikke går. Hva er riktig?

Hva har dere betalt for vinterhjulene? 14900 er drøyt.

Og til slutt. Hva har dere fått med på kjøpet?
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

hdh

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye støy den lager når du lader på 11KW, men det er i hvertfall merkbar støyforskjell mellom vanlig schuko 3,6KW og 22KW semihurtig. Og appen tillater å sette opp en såkalt ladekalender, og du kan starte og stoppe lading med et tastetrykk.

Det er nok ikke alle forhandlere som er like godt informert om hvordan ting funker på Zoe. Ble ganske fort åpenbart at jeg kunne mer om Zoe enn selgeren jeg kjøpte min av her i Moss. ;)
Sort '14 Renault Zoe Intens

abc

Min er satt opp til å lade mandag til fredag fra kl 0300 på natta. Da er den klar til jeg skal ut på tur om morgenen.

Kommer til varm og fulladet bil 0630  :)

Skulle jeg ønske å endre ladetidspunkt kan jeg gjøre det fra telefon, pc og i bilen.

Jeg lader bil og varmer kupe noenlunde samtidig siden jeg har en uklar tro på at selve ladingen også utvikler litt varme. Jeg aner ikke om det er rett og kan sikkert like greit lade bilen når jeg kommer hjem og plugger inn kabelen.

Det er ikke laderen som kommer til å plage naboen din, men bilen. Har du hørt den lade på 11 kw, så har du hørt hva du kommer til å sette utenfor naboen din. Kan være en tanke å reflektere over eventuelle tidspunkt for lading som passer naboen bedre enn andre. Tidsrommet er vel jevnt over ca 2 timer på en vanlig 11kw lading, men det er helt avhengig av kjørelengde og hyppighet på lading.

Kynisk sett så har du jo angreretten på 30 dager...

Ta en titt inn vinduet til naboen og se i hvilke tidsrom tv'en står på. Da vet du når du kan lade med god samvittighet  :)

Flips

Sitat fra: abc på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:42
Jeg lader bil og varmer kupe noenlunde samtidig siden jeg har en uklar tro på at selve ladingen også utvikler litt varme. Jeg aner ikke om det er rett og kan sikkert like greit lade bilen når jeg kommer hjem og plugger inn kabelen.
Dette vil gjøre at batteriet er varmt når du drar om morgenen, dermed får du lenger rekkevidde om vinteren. :)

TM

Sitat fra: Flips på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:56
Sitat fra: abc på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:42
Dette vil gjøre at batteriet er varmt når du drar om morgenen, dermed får du lenger rekkevidde om vinteren. :)
Er ikke sikker på at det stemmer ? De antall kWh du fyller på batteriet mens det er driftsvarmt vil vel ikke bli borte selv om batteriet blir kaldt ? I brosjyren til Zoe står det dessuten at man ikke skal bruke utsatt lading hvis bilen står ute i under 15 kuldegrader. Å lade et dypfryst batteri kan være skadelig for batteriet, så jeg ville nok lade når jeg parkerer og starte kupevarmer kort tid før du skal kjøre. Kupeen er vel uansett så dårlig isolert at du fyrer for kråka også  ;)

Flips

Sitat fra: tmaehlum på onsdag 12. november 2014, klokken 05:51
Sitat fra: Flips på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:56
Sitat fra: abc på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:42
Dette vil gjøre at batteriet er varmt når du drar om morgenen, dermed får du lenger rekkevidde om vinteren. :)
Er ikke sikker på at det stemmer ? De antall kWh du fyller på batteriet mens det er driftsvarmt vil vel ikke bli borte selv om batteriet blir kaldt ? I brosjyren til Zoe står det dessuten at man ikke skal bruke utsatt lading hvis bilen står ute i under 15 kuldegrader. Å lade et dypfryst batteri kan være skadelig for batteriet, så jeg ville nok lade når jeg parkerer og starte kupevarmer kort tid før du skal kjøre. Kupeen er vel uansett så dårlig isolert at du fyrer for kråka også  ;)
Leste det et annet sted på elbilforumet. Om det er riktig vet jeg ikke, men det gir jo litt mening.

ZOE

Jeg sliter enda med støy fra min trafo, dette er til 3,6kw lader. Denne er montert på loftet. Har gammelt hus med dårlig/ikke eksisterende isolasjon mellom etasjene.

Elektriker skrudde trafoen fast i gulvet under sikringsskapet etter løfte om at den ikke laget lyd, det tok han helt feil i. Den lager ganske mye lyd og ganske mye vibrasjoner.

Nå har hatt den stående på en rull med glava dyttestrimmel, og det hjalp litt.

Idag var jeg innom jula og kjøpte disse:
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/lastesikringsutstyr/vibrasjonsdemper-416083/

Så nå er trafo montert som følger fra gulv: 3 striper glava dyttestrimmel (for å ungå direkte kontakt med gulvet), en treplate (gammel hylleplate ca 1,5" tykkelse), vibrasjonsdempere, trafo.

Nå har jeg ikke sjekket med bilen på lading (=mye lyd), men jeg hører det på soverommet nedenfor selv på "tomgang" enda.

Det som er irriterende er at den egentlig ikke lager noe særlig lyd, står jeg ca 2 m i luftlinje (samme rom) så hører jeg den knapt. Men i etasjen under blir det tydeligvis resosnans.

Hvis det er like mye lyd i morgen så må den flyttes ut (ned i kjellertrappen) noe som ikke er ideelt både for levetiden (utendørs), visuelt og praktisk. Den er i grunnen helt ute av veien der den står idag.

Er det noen som tilfeldigvis har peiling på hva som kan hjelpe for å fjerne støyen?


abc

#7
Problemet du har er et eget fag. Jeg har vært litt i ytterkanten av problemet og kan vel si at jeg ikke har hatt suksess dessverre, men det er en helt annen historie som gjelder høytrykkspumper og pulser som går i vannet.

Du må sørge for at trafoen ikke får direkte kontakt med vegg eller gulv. Jeg tolker det slik at den er satt fast på en treplate.

Under treplaten ville jeg ha lagt kanskje 10 cm med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/

Jeg ville også ha sett kritisk på den første meteren med kabel for å være sikker på at den ikke får plante vibrasjonsstøy / during inn i byggkonstruksjonen. Den kan eventuelt isoleres med isolasjon egnet for formålet. Her snakker jeg kun om de første par festepunktene som er innenfor en meter eller så.

Til slutt ville jeg ha vurdert å legge isolasjon i ca 1 meters omkrets rundt trafoen. Vegg og gulv. Rett og slett fordi lyden kan forplante seg også når det ikke er direkte kontakt.

Og ja. Det er ikke sikkert at du hører problemet når du står ved trafoen. Men to etasjer ned kan det hende at det durer kraftig. Igjen, du må komme deg opp og bort fra reisverket.

De sakene du har kjøpt på jula duger ikke. De har jeg også prøvd. Det gjelder spesielt om du plasser ting slik at all vekten kommer på de.

Siste tanke er å gå til noen som sender store pakker og emballerer med sånne små luftposer på remser. Du kommer vel ut å kjøre pga vekten, men det kunne ha vært interessant å hørt om det hjalp som en midlertig fiks.

torjen6

#8
Prøv disse, Artikkelnummer   40-8387, oss Clas Ohlson.
Vibrasjonsdempere for vaskemaskin. Bilde 1




Bilde 2
Og dette funger Acoustiblok, har det i min hjemmekino, litt dyrt men funker som juling!
http://www.romisolering.no/?gclid=COXG0Oes9sECFST3cgodniIAgg


Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Baard

Renault Zoe, 2014

K S

Sitat fra: Baard på torsdag 13. november 2014, klokken 09:35
Hva med å henge den i taket?

Hvis taket er forankret i Vår Herres himmel går det bra, da blir den isolert fra huset...

Spøk tilside, tror desverre at vibrasjonene (det er jo snakk om vibrasjoner fra en transformator) vil forplante seg videre også fra taket. En kan nok dempe det noe med  å henge via fjærer, kanskje gummistrekkfisker til båtfortøyning eller lignende, men da må en ha sikringstropper hvis/når disse ryker.

Det er feks bannlyst å montere utedel til varmepumper på trevegg, nettopp pga vibrasjon.

Elektrikeren som er så innigranskauen dum og monterer en transformator på loftet skulle pinadø hatt god gammeldags juling! Tullball.  >:(

Er det deres problem???? Få elektrikeren til å flytte transformatoren ned i kjelleren eller ut i garasjen hvis mulig, problem løst!  ;D

Waberg

Takk for svar. Da er bil bestilt. Får ikke håpe jeg ryker uklar med naboene.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

K S

Sitat fra: Waberg på torsdag 13. november 2014, klokken 20:06
Takk for svar. Da er bil bestilt. Får ikke håpe jeg ryker uklar med naboene.

Tror du får en kjempebil. Noen få minuser, men prisen matcher ingen. Bare husk å få plassert transformatoren på et fornuftig sted!!! :-)

ZOE

Da har vi testet støydemping V4 . Denne gang med 4 takhimlingsplater, gummiklosser og en firk med himlingsplater skrudd sammen rundt. Det siste var egentlig bare fordi jeg hadde en haug slike plater.

Resultat; tja..
Det er ganske mye bedre enn når den sto rett på gulvet og lyden er nok ikke hørbar i alle rommene lenger.
Men det er nok likevel nok til at jeg må få den flyttet.
I ett hus med litt bedre isolasjon tror jeg denne løsningen hadde gjort susen, det er som en fjern brumming i etasjen under. I motsetning til først når det var som en heftig brunbjørn med olme hensikter. 

K S

Har du mulighet til å feste den på skorsteinen? Fortrinnsvis med beslag feks bestående av to flatjern, kanskje 30 x 3 mm, bare bore hull og gjennomgående skruer før en klemmer de på pipa. Skjønner? Kan sende skisse hvis dere ikke forstår :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA