Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 eller 16 amp?

Startet av elektrolux, tirsdag 20. januar 2009, klokken 01:29

« forrige - neste »

Baltor

#15
Sitat fra: bosonic på torsdag 05. februar 2009, klokken 23:10
Sitat fra: Ken på torsdag 05. februar 2009, klokken 18:35
Problemmet med min C-tek er at den må stilles in før bruk og må da være lett tilgjengelig

C-tek'en husker innstillingen så det er ingen problem. Den har også innebygd hysterese.

Full-elektroniske ladere går like bra på DC som AC. 230Volt'en(AC) blir filtrert og så likerettet og glattet før den går videre til resten av elektronikken. Kjører man likestrøm (DC) inn i laderen "slipper" denne gjennom filter og likeretter, så enkelt er det...

Da kan jo en liten C-tek brukes :).
Hvorfor ikke plassere den inne i bilen slik at en kan velge vinterstilling når det er vinter uten å ta av nesa?
Hvis en kobler opp en slik boks
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1539.msg12860#msg12860
kan en hente traksjonsspenning i den, 12v til servicebatteriet kan en sende tilbake via dashbordet. (eller legge også dette inn i testboksen)


Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på fredag 06. februar 2009, klokken 11:02
Da kan jo en liten C-tek brukes :).
Hvorfor ikke plassere den inne i bilen slik at en kan velge vinterstilling når det er vinter uten å ta av nesa?
Hvis en kobler opp en slik boks
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1539.msg12860#msg12860
kan en hente traksjonsspenning i den, 12v til servicebatteriet kan en sende tilbake via dashbordet. (eller legge også dette inn i testboksen)
Det var smart, husk bare å være ekstra nøye med sikring (NiCd batteriet leverer 500 A uten å blunke! - 0,03 A er dødelig) og isolasjonen.  114 V DC (likestrøm) er farligere enn 230 V AC (vekselstrøm). CTek Zafir 90 laderen er konstruert for 220 - 240 V AC (som etter likeretting blir 311 - 339 V DC), om den klarer vesentlig lavere DC spenning kommer an på hvor store sikkerhetsmarginer som er lagt inn. Vi vet fra før at for lav innspenning på originalladeren kan føre til havari. Zafir 90 har to festeører så den kan skrues forsvarlig fast. 12 V uttaket på dashbordet er hele tiden tilkoblet 12V service batteriet og er beskyttet med en 25 A sikring, men dimensjonert for 10 A. 3,3A fra Zafir 90 burde gå bra; spenningstapet fram til 12V service batteriet burde bli ubetydelig. Tror det er bedre enn å legge en ekstra ledning eller to gjennom torpedoveggen til 12 V service batteriet; det er alltid en fare for at ekstra ledninger kan plukke opp uønsket støy som forstyrrer bilens elektronikk og lager de merkeligste feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#17
Da er Lidl laderen montert på en såkalt provisorisk måte, som lett blir permanent. Se bildet.

Laderen bulkladet med 1 A og trakk 0,15 A ut fra traksjonsbatteriet. Max ladestrøm er 3,6 A, noe som medfører max 350 mA trekk fra 114V uttaket mitt. Dette er sikret med 630mA sikringer, så det burde gå.

Andre bildet viser 114V 630 mA uttaket på BMS'en. Alternativt kunne laderen vært plugget direkte inn her, og videre inn på 12V uttaket i bilen.

Plutselig kom jeg til å tenke på hva en C-tek 25000 kunne gjort i denne bilen. Innstillt på supply, ville den levert opptil 25 A ved 14V. Kanskje en da kunne kjørt uten DC-DC, og uten batteri. ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Ahhh, veldig fint Electrolux og ingen sjenerende Paktrakr spaghetti der nede.
Jeg har akkurat koblet til en Paktrakr remote der nede. Ettermontering egentlig fordi en remote var dårlig og måtte byttes ut. Ledningene til de blokkene sto klar på en sukkerbit rekke. Utrolig vanskelig å jobbe der nede særlig med mine banan fingre.

Boksen du referere til heter HV eller kontaktorboks, BMSen ligger ved siden av den. Måtte du ta ut boksen til å montere bananhunner?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Ja kontaktorboksen må ut. M.a.o. en jobb som bør vurderes når kassen likevel er senket. Også greit å montere bananene i standard avstand fra hverandre, slik at dobbelbananhann eller lampettstøpsel kan brukes.

Det er veldig lite plass mellom innvendig vegg og utvendig orange ledning. Neste gang skal jeg likevel forsøke å få bananhunnene litt lenger ut mot kanten.

Ser også at jeg kunne valgt 1A sikring, i stedet for 630 mA, da Lidl laderen ser ut til å kunne trekk 500 mA ved max bulklading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

froland

Hei på dere! Jeg har søkt overalt etter den laderen men uten noe resultat. Noen som vet hvem som produserer den laderen? Tronic T4X  Regards Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Svar på det finner du litt lenger opp på denne tråden, på side 1. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da var kontaktorboks 2 bygget opp i en forbedret utførelse i forhold til første boksen.

Nå er det bedre klaring til motorstrømkablene, og sikringer er tilgjengelig fra serviceluka under setet. Avstanden mellom bananene tillater bruk av lampettstøpsel, og dermed kan lader til 12V batteriet plugges rett i her, og legges under luka, og med ledning opp til 12V uttaket i bilen.

Se vedlagte bilder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Fint. Kan vi ha et bilde av undersiden av lokket. Jeg har ikke vært oppi kontaktorboksen før.

En annen løsnig jeg tenkte på var å bruke den gammel ladekontakt til bare 12voltsladeren.
Man kan koble til under valig lading eller ved ferie osv,.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hallo Ken

Undersiden av lokket? Det første bildet viser kontaktorboksen sett gjennom åpningen til lokket, som bare er et lokk, og som står på siden av boksen. Undersiden av lokket er bare flatt og grått, og blir et kjedelig bildet.

Kobles lader til 12V batteriet inn på 114V uttaket er problemet løst, og en trenger ikke koble til extern kabel. Men det kan jo være enklere enn å lage et slikt 114V uttak. Dette var min opprinnelige ide, men blir liksom bare en halveis løsning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

OK, nå skjønner jeg. Man kan se de hoved polene gå gjennom plasten.

Jeg synes at det er en veldig god løsning med ombord lader. Lenger før diskuterte vi mulighet for å skade DC/ DCen ved å ha batteriet ladet fra to kilder samtidig. Det ser ut som å være helt uproblematisk.

Jeg anbefalte en av våre medlemmer på Agder til å gjør det samme siden han har tatt ned batteripakken. Det er han som har en pall med 12 volts så han har litt å gå på.
Jeg nevnt at han spare mye unødig slitasje på vannpumpe så jeg skal finne ut i morgen når jeg hjelpe han med en vannfylling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA