Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger i storbyene

Startet av Lynet, tirsdag 18. november 2014, klokken 16:06

« forrige - neste »

Lynet

Et batteri med isofeil ble ofret for å se hvordan innmaten på batteriet er konstruert.
Trinn 1 var å gå løs på topplaten med vinkelsliper.
Da dukket isolasjonsstoffet opp, merkelig masse.... Plater som lett går i oppløsning.
Trinn 2 var å kappe opp topplaten på selve batteriet, da var vi uheldig å komme i berøring med varmeplaten som ligger rett under blikkplaten.

Edit 1:Men dessverre er det ikke plass til bilder på forumet!!!
Edit 2:Da var det ordnet plass :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kethorp

Kan du legge bilder på dropbox eller noe slik?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Go-carter

Er vel ikke noe problem å legge ved bilder via vedleggsknappen? Evt legg de ut på dropbox som ovennenvte foreslår.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

#3
Her ser vi tydelig hvor det har vært varmgang!
Det var også tydelig både på blekket, varmeplaten og isolasjonsplaten over cellene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Her er varmeplaten, som tidligere nevnt var den utrolig sprø og lett å skade.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Vi kappet noen av brokoblingene og dro ut et par celler. Det er ikke tvil om at det har vært betydelig varme løs!
Den rustfrie ytterkappen på batteriet var forøvrig lys brun, noe som kan tyde på at den har vært litt for varm? Eller blir rustfritt lysbrun med årene?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Her er bilde av temperaturfølerne. To som sitter høyt og en lavt. De var bare dyttet ned i utsparingen på isolasjonen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA