Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.

Startet av ErikMe, fredag 06. juni 2014, klokken 21:36

« forrige - neste »

ErikMe

I følge elbil ekspertene skal batterier lades til 80 prosent for maks levetid. Det finnes ingen mulighet til å sette maks charge level. 

Pleier å lade til 80 prosent hvis jeg vet kjøreturen kun er 2-3 mil. Må gjøre dette manuelt eller med timer for å ikke lade helt fullt

Er dette meningsløst ? Virker ikke som om Mitchubitchi fronter 80 prosent lading av batteri...

Cowboystrekk

Jeg tror problemet er løst ved at Mitsu har lagt inn sperre i topp og bunn. Skal jeg tippe så er neppe mer enn 10 kWh tilgjengelig for bruk. I norsk klima trives dessuten batteriene bedre pga lav temperatur. Høyt ladenivå i lav temp vil tilsvare enn reelt lavere ladenivå enn i høyere temp.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

#2
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:13
Jeg tror problemet er løst ved at Mitsu har lagt inn sperre i topp og bunn.
Ja, det er slik for i-MiEV. Batteriprodusenten tester batteriene ved å lade dem opp til 4,1V pr. celle. Men når bilen er "fullt" oppladet, er det bare 3,95-3,96 V pr. celle. Hvor mange prosent dette utgjør helt nøyaktig vet jeg ikke, men anslår det til ~85%. Regner med noe tilsvarende for Outlander PHEV slik Cowboystrekk sier. For ladbare hybrider er dette greit, men elbiler burdte ha mulighet å overstyre dette der bileier kan ofre levetid på rekkeviddens alter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

EinG

Når jeg har brukt hurtiglaner ser det ut som den stopper på ca 80% men det er og mulig å starte lader igjen og da fortsetter den litt til før den stopper igjen.

geos

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:13
Jeg tror problemet er løst ved at Mitsu har lagt inn sperre i topp og bunn. Skal jeg tippe så er neppe mer enn 10 kWh tilgjengelig for bruk. I norsk klima trives dessuten batteriene bedre pga lav temperatur. Høyt ladenivå i lav temp vil tilsvare enn reelt lavere ladenivå enn i høyere temp.

Du kan ikke overlade batteriet. Det virker som alle produsenter av PHEV biler ikke utnytter hele batteriet: Det lar seg ikke lade helt opp (90%) og ikke helt ut (10% igjen)

Dette fordi det ikke er bra for et LiPo batteri å bli helt fulladet, og katastrofalt og lade det helt tomt: Dessuten får du da ikke startet bensinmotoren...

Når de sier 80% fulladet, menes det 80% av de KWh du har tilgjengelig: Outlander PHEV har 12KWt batteri, mens det fra det jeg kan lese er kun 10 KWt  som er tilgjengelig.


diax

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:58
Batteriprodusenten tester batteriene ved å lade dem opp til 4,1V pr. celle. Men når bilen er "fullt" oppladet, er det bare 3,95-3,96 V pr. celle. Hvor mange prosent dette utgjør helt nøyaktig vet jeg ikke, men anslår det til ~85%.

3,96/4,1*100=96,59%  :)

tomrh

#6
Sitat fra: diax på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: tomrh på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:58
Batteriprodusenten tester batteriene ved å lade dem opp til 4,1V pr. celle. Men når bilen er "fullt" oppladet, er det bare 3,95-3,96 V pr. celle. Hvor mange prosent dette utgjør helt nøyaktig vet jeg ikke, men anslår det til ~85%.
3,96/4,1*100=96,59%  :)
Hvis det hadde vært helt lineært så og 0% = 0V. :)

0% = 3,25V iflg en portugiser som har målt på i-MiEV, så spenningendringen fra 0-100% blir bare 4,1-3,25=0,85V. Et bedre lineært estimat er derfor (1-(4,1-3,96)/0,85)*100 = 83,5%

Dette er også feil fordi spenningskurven ved utladning er ikke-lineær, den faller raskt fra topp til ca. 3,7V hvor den blir liggende (tilnærmet vannrett kurve), for så å falle raskt nedover når det er tilnærmet tomt. Iflg http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries table 4 utgjør hvert 0,1V dropp i toppen ca. 10% utladning, altså 4,1V - 3,96V = 0,14V eller ~14% utladning, altså ~86% av topp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA