Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Sidewinder, fredag 28. november 2014, klokken 20:38

« forrige - neste »

Trafikkbestyrer

Hei

Hvor mye mer strøm bruker bilen min med 5 personer kontra 1 person på samme strekning (Svelvik - Oslo s) 6,6 mil sier GPS,n. Så regner med forbruk på ca 50 %

smaug01

Er farten jevn, dvs ikke mye start og stopp, er nok forskjellen liten. Selv har jeg hatt bilen helt full bare noen få ganger men de gangene har jeg ikke merket noe forskjell. Forskjellen er sikkert der men jeg kunne ikke merke noe fra eller til på prosentmåleren i bilen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Trafikkbestyrer

Så bra å høre :) jeg er helt fersk elbil eier. Takk for svar, skal jeg måle i morgen. Vi blir 5 til Oslo å 2 hjem i gjenn.

Midgard

Min erfaring er at jeg bruker ca 6% mer på turen til hytta med bagasje og 4 personer. Enn om jeg hadde kjørt alene.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Kjell Leaf

Sitat fra: Trafikkbestyrer på fredag 14. november 2014, klokken 22:33
Så bra å høre :) jeg er helt fersk elbil eier. Takk for svar, skal jeg måle i morgen. Vi blir 5 til Oslo å 2 hjem i gjenn.
Det positive er at du regenererer mer med tung bil, men selvsagt ikke like mye som når du skal akselerere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Ikke lett å gi et helt nøyaktig svar fordi det er umulig å sammenligne uten å kjøre to identiske biler etter hverandre. En med bare fører og en med full bil. Jeg har faktisk opplevd å sette ny pers. på en tur i lavt strømforbruk en rute med full bil kontra bare meg selv. Men generelt bruker man litt mer strøm enn vanlig.
Fremtiden er elektrisk.

Trafikkbestyrer

Turen er nå over :) resultate er ganske overraskende. Startet hjemme med 105 km, kom fram med 25 km i gjenn.
På vei hjem (2 stk), startet på 85 km, kom hjem med --- altså tomt batteri. Vil si at forholdene var det samme begge veier.
Ganske overraskende at vi brukte 5 km mere på tur hjem enn til!!!! Vi hadde tross alt Lier bakken på tur til

smaug01

Så den nye oppgraderte Leafen vil komme med 500kg ekstra på midjen for økt rekkevidde? Hihi
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Spørsmålet er hvor mye stigning det egentlig er på veien hjem. Det kan være litt mer nedover enn du tror til, og mer motbakke på veien hjem. Trenger ikke rare motbakken for at det stjeler mer strøm. Er slik til og fra jobb for meg. Er et sted som er helt flatt - ser det ut som, men klarer aldri å få strømmåleren til å ligge lavt. Andre veien ligger den på nøytal plass og litt regen. Vind har også en del å si, vær og temperatur.
Fremtiden er elektrisk.

havardr

Jeg opplevde det samme med at jeg brukte mer strøm hjem enn til Oslo. Bor selv i Holmestrand.
Jeg antar det er fordi jeg ikke tenkte like mye på bakken opp fra Lysaker mot Liertoppen som er bratt nok, og veeeeeldig lang, i forhold til Lierbakken som er veldig bratt på kort tid. Hadde man redusert hastigheten til den samme som man hadde brukt i Lierbakken ville nok resultatet vært ganske så likt

Gliderman

Jeg bruker som regel 10-15% mer fra Oslo til Holmestrand enn til Oslo.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Trafikkbestyrer

Da må det være den i Lysaker som gjør det, godt å få oppklart dette :) den oppoverbakken ved påkjøringsfeltet ved Asker er også ganske lang å bratt, mulig den også er litt batteri killer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA