Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kjøpe 2001-02 Think

Startet av Betacar, fredag 19. desember 2008, klokken 11:36

« forrige - neste »

Betacar

Hei

Tidlig i sommer kjøpte jeg en defekt Think 2000 (3 defekte batterier).
Nå har jeg klart å kjøpe meg 3 brukte batterier  ;D

Batteripakken på Thinken var tom da jeg satte den i fra meg, og 2 av de 3 "nye" batteriene er også tomme.  Det 3. batteriet er fulladet, så jeg må lade ut dette først.

Hvordan tapper/belaster jeg (det fulladete) batteriet ut på best mulig måte?
   Ved total utlading på enkelte typer batterier er det vel fare for polvending?

Bør jeg få alle batteriene ned på ett bestemt "nivå", ved nedtapping/belastning?

Ps. kommer til vannfyllingsspørsmålene oxo  ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Du kan koble opp en halogenpære over hvert batteri, og tappe dem tomme på den måten.

Etter det må du lade dem litt for å få spenningen opp i 6 Volt igjen, slik at bilens lader vil starte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Har ingen egen erfaring med bytte av blokker (enda), men har lest at første ladingen skal være initieringslading (ikke initiallading) med påfølgende vannfylling. Tror teksten på diagnoseinstrumentet er "initier nytt batteri".

De forskjellige ladetypene er beskrevet i Saft-manualene:
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. desember 2008, klokken 12:40
Du kan koble opp en halogenpære over hvert batteri, og tappe dem tomme på den måten.

Etter det må du lade dem litt for å få spenningen opp i 6 Volt igjen, slik at bilens lader vil starte.

Jeg har en blybatterilader som har 12V og 6V.  Regner med at jeg kan bruke 6V instillingen da  :)
Er det snakk om en 5minutter da?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

Polvendingen snur seg nok så fort når du lader og med en 6V lader vil du ikke kunne lade for mye inn i blokken uansett, men poenget ditt er jo å få dem alle jevnt lave. Det kan hende noen blokker vil kreve mer enn 10 min, spesielt dersom laderen din er liten og ikke gir så mye strøm.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Betacar

Ja, jeg har kun en vanlig billig lader 12/6V hvor jeg kan velge ladestrøm 5,4A eller 2,4A.   Forslag til ladetid 5,4A eller 2,4A etter hel tømming?
     Om ikke annet kan jeg vel legge meg på 8 minutter  ;)


Eget svar til sørsmål over (polvending)
Leste i teknisk-manualen (linken over) og så at "en og annen gang med" (occasional) polvending ikke ville skade batteriene (ref s. 17). 
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Betacar

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

Sitat fra: Betacar på torsdag 11. desember 2008, klokken 20:34
Hvordan måler jeg vanntemperaturen før vannfylling?

er det snakk om batterier som sitter i bilen eller løse batterier? Løse batterier kan du ikke fylle med vann dersom du ikke har en skikkelig konstantsrømslader.

Dersom de sitter i bilen måler du enten ved å se på diagnoseinstrument dersom du har et slikt, eller du måler kjølevannstemperaturen i beholderen på venstre side rett under frontruten.

Sitat fra: Betacar på tirsdag 09. desember 2008, klokken 23:37
 Forslag til ladetid 5,4A eller 2,4A etter hel tømming?

Det var ikke verst å kunne lade med så pass mye strøm i en billig lader. Du kan trygt lade på 5,4A i 10 min. Blokken vil være nesten tom selv etter dette. Du får ikke inn mer en 5,4A X (1/6h) = 0,9Ah
Du trenger for øvrig ikke å tømme blokkene helt til null. Det er nok å ta dem ned nok til at alle er på 6V i hvile. Når du setter dem inn i bilen og kjører en ladesyklus vil de overlades så mye att de vil bli utjevnet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Litt sent med innlegg her , men jeg må si at hvis man bruker "initier  nytt batteri"  så er den funkjon beregnet til en hel ny batteripakke. All batteridata fra den gamle vil gå tapt tror jeg, er det er litt uheldig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Evan Tuer (evLites "far") sa at Initial-lading kunne være skadelig for gamle blokker, og at jeg burde kjøre bare Maintenance-lading (den som brukes ved vannservice) etter at jeg hadde fått inn to "nye" blokker.
Boogie kan vel svare for seg selv, men han sa det samme da jeg hentet blokkene hos han etter rekondisjonering.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Underlige uttalelser, som sikkert er hentet ut fra sammenhengen.

Initiallading og servicelading er så like at de kun kan skade batteriet ved feil bruk.

Servicelading lader 5 timer med 10A etter fullført bulklading, mens Initiallading durer på med 10A i 12 timer uansett utgangspunkt.

Dermed bør initiallading kun brukes på tomme batterier, mens serviceladingen godt kan avsluttes tidlig, såsandt spenningstoppen er nådd, og batteritemperaturen er minst 25 C
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. februar 2009, klokken 17:37
Underlige uttalelser, som sikkert er hentet ut fra sammenhengen.
Jeg tror på at du vet bedre enn meg for jeg er nybegynner i dette, men i tilfellet Evan er det ikke tatt ut av sammenhengen.
Jeg hadde avtalt å sende evLite'n min over til han for å få den oppgradert, men så kom batterieksplosjonen og da sendte jeg han en mail og sa at jeg ville vente til batteripakkene var inne igjen så jeg fikk tatt Intiallading på dem før jeg sender evLite'n.
Hans svar var: "I would advice to do a maintenance charge after installing them, don't use the initialisation charge as it's too severe for old batteries."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Jeg ser poenget til Elektrolux. I utgangspunktet blir dette omtrent det samme.
Men som du sier så MÅ pakken være tom for at init lading ikke skal komme på toppen av det som allerede er der.
Jeg har også sett at telleverket for overlading registrerer flere overladingstimer ved initlading enn ved servicelading.
Hvorfor vet jeg egentlig ikke. En logging av de to lademønstrene vil antagelig avsløre det.

Det er også noe usikkerhet rundt initlading om det blir ladet i 12 timer eller 15 timer. Begge deler finnes i dokumentasjonene avhengig av hvilken manual man bruker.

Ved en rekondisjonering og erstatning av "tapte" blokker snakker vi om blokker som ikke er nye, men som har vært i bruk til ganske nylig. De trenger ikke noen init lading for å "komme i gang" slik nye blokker gjør.

Ved å velge vanlig vannservice tar vi ingen unødvendige sjanser, men blokkene trenger noe tid på å kjøre seg inn, så jeg annbefaler at man ikke kjører pakken lenger ned enn til ca 50% etter første lading, neste 40% osv til man kommer ned mot 10%.

Da burde pakken være rimelig innkjørt.
Samtidig anbefales det ikke at man kjører noe særlig under 10% lenger. Blokkene har både alder og historikk imot seg, og det er ikke nødvendig å stresse dem for mye. Får de lov til å være innenfor sitt naturlige arbeidområde, så fungerer det greit.

Spørsmålet om dette da kan sees på som "tomt", så vil jeg si ja. Du får ikke noen krystalisering i dette arbeidsområdet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA