Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Uorginale felger

Startet av enla, tirsdag 22. september 2015, klokken 12:04

« forrige - neste »

enla

Er d mulig å forvarme selve batteriet ved vinterstart på B-klasse electric???
16' BMW i3 (leveres sept.)

Rav4_EV

Ja. Gjøres sammen forvarming av kupe.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

enla

#2
Ok. Takk for svar.

Går det å si noe om effekten på rekkevidde ved kaldstart med denne forvarminga?

Er det noe som er beskrevet i litteraturen som følger bilen?

Virker som det råder liten bevissthet rundt denne funksjonen når det gjelder de andre merkene, bortsett fra litt på i3-forumet. Dvs at Leaf og e-Golf osv. mangler denne funksjonen, etter hva jeg har forstått.
16' BMW i3 (leveres sept.)

Rav4_EV

Ser du er mer enn middels opptatt av denne forvarmingen. Det finnes et utall forskjellige litium-ion batterier med noe ulike egenskaper. Tesla,(Mercedes)og BMW bruker celler som har et smalere temperaturområde for optimal drift. Derfor benyttes oppvarming av cellene. Systemet kjøler også batteriene ned ved høy temperatur.
Det er først og fremst lading/regenering som kan være problematisk. De fleste celler leverer omtrent samme kapasitet selv i kulde.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

enla

Her var det noen å diskutere med ja...

Så du mener at f.eks. batteriet til e-Golf er mindre følsomt for kulde og de dermed ikke har kostet på mulighet for forvarming?

Saken er at slik vi bor er det flere aktuelle destinasjoner med avstand 10 mil, gjerne med et par hundre meter stigning, der rekkevidde dermed blir kritisk vinterstid, så lenge man ikke har Tesla...

Har allerede bestil i3 og der ser det ut som om man skal komme godt ut når det gjelder dette temaet. Gjenstår bare å utrede hvor bra ladepunkt jeg må installere for at ikke forvarminga skal tappe batteriet.

Skal bestille enda en el-bil, derfor litt stressa på å utrede dette. Liker B-klasse veldig godt og interessant om den har et pre her vinterstid kontra e-Golf, på tross av mangel på varmepumpe, ved en aktuell 10 mil "lang-tur".
16' BMW i3 (leveres sept.)

CitB59EL


Har av naturlige grunner ikke kjørt vår B klasse på 10 mil i kulde enda. Men Vi må kjøre flere turer i vinter Stjørdal-Overhalla(187 km) med lade stopp på Steinkjer(95 km).

Dette skal gå helt greit å nå frem til så lenge en sørger for lading av batteri og programering av startstidspunkt med varme så fremt det ikke blir ekstremt kaldt (-20) vil jeg anta.

Kjørte i 2 grader og kraftig regn uten å forvarme fra Overhalla til Steinkjer med demobil i april. Est  total rekkevidde ved ankomst Steinkjer etter 95 km- 123 km. Dette vil si at tørre veier i ca -5 vil gi ca samme rekkevidde. 10 mil bør være innenfor de aller aller fleste dager så fremt en varmer bilen før avgang.

Det har mye  å si på B klassen at batteriet blir skikkelig for varmet før en legger ut på tur særlig når det blir kaldere. Hvis en dropper forvarming i f.eks 5 grader så tar det våres bil ca 7 km før forbruket(30-50 kWh/100 km) begynner å synke pga ferdig med forvarming av batteri. Med korrekt forvarming synker forbruket etter ca 1- 2 km.  Dette er forskjellen på  nå Overhalla med eller uten lading med litt igjen nå på sommer halvåret.

Rav4_EV

SitatSkal bestille enda en el-bil, derfor litt stressa på å utrede dette. Liker B-klasse veldig godt og interessant om den har et pre her vinterstid kontra e-Golf, på tross av mangel på varmepumpe, ved en aktuell 10 mil "lang-tur".

Kan nok tenkes at batterier med bedre klimakontroll har lenger levetid enn de andre.

Som ved valg av battericeller blir også resten av bilen utsatt for kompromiss. B-klassen har en helt annen siluett og dermed større luftmotstand enn E-Golf. Motorveikjøring suger mye strøm vinterstid. Forvent at B-klasse har større forbruk enn E-golf, fordelen er inn og utstigning. Du setter deg inn i en B-klasse, ned i en E-golf.

Mange korte turer med lange pauser gir høyt forbruk på oppvarming uansett. Ved moderate temperaturer og lange turer vil varmepumpe kunne gi gode gevinster. Så er det støyen da. Du må flytte mye luft vinterstid for å hente varme ut av uteluften. Dette gir mye viftestøy.
Kan også være til sjenanse for naboer ved forvarming ute.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

enla

Stjørdal er relevant. For vår del er det snakk om Verdal - Meråker (105 km) og Verdal - Trondheim (90 km med mer motorvei).

Fint at forbruket synker såpass mye raskere ved forvarming. Tapper forvarminga batteriet, slik at batteriet ikke er fullt ved igangkjøring?
På i3 må man ha en viss ladestyrke på strømuttaket for å unngå dette. Har ikke på det rene hvor mye som må til enda. Erfaring evt. med hvor mange kW som må til for B-klasse? Spørsmålet er vel hvor mange kW batterivarmeren drar, i tillegg til kupevarmer.
16' BMW i3 (leveres sept.)

Brosmen

Mener å huske at det stod i brukerhåndboken at forvarming/-kjøling kunne gå noe tregere dersom bilen ikke var koblet til ekstern strøm, så vil nok tro at den kan hente effekt fra laderen når den er tilkoblet.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA