Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du?

Startet av SmartGridStudentprosjekt, fredag 22. mars 2013, klokken 16:48

« forrige - neste »

SmartGridStudentprosjekt

Hei!
Vi er en gruppe studenter i faget Eksperter i Team på NTNU som ser på muligheten for å plassere små ladeparker(i størrelsesordenen ti parkeringsplasser) i boligstrøk som et tiltak for å regulere effektbruken i strømnettet. I den forbindelse ønsker vi å kartlegge eksisterende elbileieres holdning til lading av bilen. Vi setter stor pris på om nettopp du tar deg tid til å svare på undersøkelsen ved å klikke på linken under:

http://goo.gl/HRlKu

Eventuelle kvalitative tilbakemeldiger er også velkommen under!

paracord

Kjempeflott at noen viser interesse for dette temaet... :)

elektrolux

Som alltid er spørsmålene feil:

- For det første bør dere inkludere muligheten for gratis bom som en av grunnene til å kjøpe Elbil. Er sikker på at dette er en stor grunn. Andre grunner er tilgang til miljøfilen, eller kollektivfeltet som det fremdeles kalles.
- Så er ikke alternativene til Elbil tilstrekkelige. Siden jeg og sikkert andre har sverget på å aldri betale bompenger bør mopedbil/MC/Traktor elc være et mulig alternativ til Elbil
- Og skal en betale for ladingen kan en likeså godt lade hjemme, så her mangler også alternativet Ikke aktuelt.


Så til hovedpoenget nemlig tilgang til batteriets kapasitet. Få ting er dyrere en strøm ladet inn på et batteri, og så tappet ut. Det koster i levetid, og slitasje, og kun uvitende vil tilby dette uten skikkelig kompensasjon. Et batteri koster gjerne 50-60000 kr, og er utslitt etter 2-3000 Cyclusser. Skal en bruke en ekstra cykluss / døgn er batteriet utslitt på halve tiden. Dette koster bileier dyrt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

klauss

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. mars 2013, klokken 17:16
Så til hovedpoenget nemlig tilgang til batteriets kapasitet. Få ting er dyrere en strøm ladet inn på et batteri, og så tappet ut. Det koster i levetid, og slitasje, og kun uvitende vil tilby dette uten skikkelig kompensasjon. Et batteri koster gjerne 50-60000 kr, og er utslitt etter 2-3000 Cyclusser. Skal en bruke en ekstra cykluss / døgn er batteriet utslitt på halve tiden. Dette koster bileier dyrt.

Spørreskjemaet har (nå) separate spørsmål for om det er ok 1) å la kraftselskapet styre når batteriet lades og 2) å la kraftselskapet kunne tappe batteriet delvis. Så vidt jeg skjønner forringer ikke leverandørbestemt lading levetiden på batteriet. Men å la strømleverandøren lade batteriet ut igjen er jeg skeptisk til uten et detaljert regnestykke og økonomisk kompensasjon.

Lading f.eks. på natta med lavere strømpris hadde vært veldig bra! Særlig med tanke på at ny fornybar energi har sterkt varierende effektproduksjon og som ikke nødvendigvis samsvarer med forbruket. Dessuten kommer bedre utnyttelse av overføringskapasitet som også tilsier at forbruket bør flates ut over døgnet/uka.

DannyRS

Litt sent svar.. men ramlet over rapporten som denne spørreundersøkelsen er inkludert i. Ligger på smartgrids.no.

Sikkert interessant lesing for mange her på forumet.
Link
'14 Nissan Leaf Acenta

Beamer Screamer

All lading/utlading av batteriet sliter på dette, men det varierer i stor grad av hastigheten dette skjer med samt batteriets oppladede nivå. Det optimale for Li-Ion er (så vidt jeg har lært ut ifra bl.a. diverse linker her på forumet) sakte lading rundt 50% av batterinivå.

Tallene kan sikkert diskuteres lenge, men tar vi utgangspunkt i en kostnad for batteriet på 60.000 kr og levetid på 3000 sykluser a 15 kWh så koster det 20 kr for hver syklus, dvs. 1,3 kr pr kWh i batteriet. Så man skal i så fall ha en ganske frisk prisdifferanse mellom natt/dagtid for at det skal lønne seg å lade om natten og sende strøm på nettet på dagtid.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

JohanH

Morsom rapport. Bra teknisk analyse men merkelig at de estimerte linjært økende salg av elbiler når de datapunkter de hadde tydelig viser på at det danner seg en eksponensiell kurve, se vedlagt bilde...

Det kan tillegges at salget av elbiler i 2013 ble 10769 st og ikke som de her linjært estimerte kring 5500 st. Her er den faktiske kurven:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA