Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dobbeltlader borte som valg

Startet av Avh, tirsdag 24. mars 2015, klokken 22:41

« forrige - neste »

Avh

Mulig dette er spurt om før men: finnes det måter å måle strøm som ikke blir så dyrt?  Skal installere 32A i bedriftsgarasje og da sier elektriker at egen måler må monteres. Det betyr eget måleID opp mot nettleverandør og årsabonnement dertil. Alternativet blir uten måler og "sjablonpris". Noen som forresten vet hva den bør ligge på?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kodalse

I denne saken nevnes ca 12000 for 32A med måler, ca 4000 mindre for 16A:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19332.0
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elbil-1

du kan bruke denne.

http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler-/36-4500

giveren monteres i sikringsskapet, på 32A kursen

kan måle både 1.fas og 3.fas.

da slipper du egen måler.


TB

#3
Sitat fra: Avh på tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:07
Mulig dette er spurt om før men: finnes det måter å måle strøm som ikke blir så dyrt?  Skal installere 32A i bedriftsgarasje og da sier elektriker at egen måler må monteres. Det betyr eget måleID opp mot nettleverandør og årsabonnement dertil. Alternativet blir uten måler og "sjablonpris". Noen som forresten vet hva den bør ligge på?

Er det mulig å strekke kabel til eksisterende måler? Hvis dette er mulig, men det er ynskje om å måle forbruk vil ein "seriemåler" / "minusmåler" vere smart. Dette er ein intern måler, som gjer at fordeling av kostnader blir gjort korrekt. Det er ingen offisiell måler frå nettselskapet, dvs. ingen faste avgifter.

Efergy er ikkje så godt eigna, denne kan lett nullstille seg t.d. om batteri går tomt, eller ved skifte av batteri - eller om nokon trykker på den.

Sjekk med elektriker om han kan levere / montere seriemåler - her er eksempel på slike målere:
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/230V/546/1
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1

Alternativ er å bestille ladepunkt som har inkludert kWh måler pr. punkt. Om du uansett skal ha type 2 ladepunkt er dette liten ekstra kostnad.

Eksempel:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
SitatMot pristillegg på 700 kr leverer vi nå disse ladestasjonene med en kombinert kWt teller og effektmåler. Denne teller forbrukt strøm og viser hvert 30 sec ladeeffekten i Watt.


Er planen å bruke CEE kontakt er seriemåler mest praktisk. Plasser denne i sikringsskap der tilførsel blir henta.

Om du skal bruke schuko kontakt er det maks 16 A, og kan ikkje bli brukt direkte. Er mulig ved å splitte opp 32A tilførsel til fleire 10/16A kontakter. Der kan ein seriemåler bli plassert i underfordeler.

I hht. nye retningslinjer er ikkje schuko aktuell måte å lade elbil på lenger.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: kodalse på tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:22
I denne saken nevnes ca 12000 for 32A med måler, ca 4000 mindre for 16A:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19332.0
Pris omfattar: "digital strømmåler/ kWh måler i sikringsskap, 20 meter kabelstrekk, gjennom murvegg sikringsrom, og 32A enfase stikkontakt på vegg. Alt dokumentert i.h.h.t forskrifter. "

Ein kWh måler koster normalt 500 - 2000 kr.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA