Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelader til e-Golf - pakken til VW eller kjøpe en annen?

Startet av e-Kvaase, fredag 19. desember 2014, klokken 21:38

« forrige - neste »

e-Kvaase

Har bestilt e-Golf.
Lurer på hvor effektiv forvarming av bilen er og hvilke muligheter man har.
Kan man stille inn hvor lenge den skal stå på i forhold til klokkeslett etc.
Hva er maks tid for forvaming?
Må bilen være tilkoblet for benytte varme?

Er den like effektiv som en Defa 1300 watt kupevifte?

Grunnen til at jeg spør er at innbyttebilen står utendørs i dag, den har full Defa SmartStart pakke.
Da må Defa vifta ofte gå i mellom 1 - 4 timer for å tine ruter etc. avhengig av utetemperatur.

Noen som har litt erfaringer med denne forvarmingen, nå som det er blitt litt kaldere ute?

Eikesaas


Audigaudi

Hvis man bruker appen for å forvarme blir den stående på i overkant av 20 minutter, hvis jeg husker riktig. Man kan velge om man skal være koblet til strøm eller ikke. Det styres fra appen. Varmeapparatet tar ca. 3-4 kW hvis jeg har sett riktig på måleren, så det er greit å være bevisst dette hvis man ikke står koblet til strøm.
Effekten er ikke ekstrem, men det blir en viss lunk etter nevnte 20 minutter.

Husker jeg riktig kan man sette den på avgangstimer og hvis jeg har skjønt det korrekt virker den da litt annerledes. Men her må noen supplere med mer info.

poskare

Testet den på e-Golfen jeg lånte i går og i dag. Hadde den på lading og brukte timeren i menysystemet og skrev inn avgangstid. Da var bilen helt ok varm og god når jeg skulle kjøre. Den starter oppvarming iht. hvor kaldt det er ute og så langt jeg kunne skjønne fra manualen  sørge for at innstilt Temp på klima var oppnådd ved avreise. Som det nevnes ovenfor. Fungerer også på batteri uten lading, dette er et valg du kan skru av eller på, dvs. du kan si at når bilen ikke er tilknyttet strøm, skal den heller ikke varme opp kupeen.

valvolainen

Tro om den belaster strømnettet, altså at den starter lading samtidig som man starter forvarming når bilen er ferdigladet?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Råde

Sitat fra: valvolainen på lørdag 06. desember 2014, klokken 09:21
Tro om den belaster strømnettet, altså at den starter lading samtidig som man starter forvarming når bilen er ferdigladet?
Ja, det gjør den, men vil også dra litt fra batteriet i starten. Det er vel sånn omtrent et 5kW varmeelement, og da klarer ikke en 2-3kW strømforsyning å gi hele. Behovet vil falle etter hvert som bilen blir varm, og da lades batteriet opp igjen.
e-Golf | X75D

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ohm

Jegvtror ikke den tar fra batteriet, men forvarmer med ca 2 kw. Har startet oppvarming og reist etter feks 10 min, uten at det har gått ut over rekkevidden. Dette gjelder når den er koblet til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA