Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av Hogne-S, søndag 16. november 2014, klokken 08:54

« forrige - neste »

Hogne-S

Hei
Jeg har fått meg en fin VW E-up og er veldig fornøyd med bilen og kjøpet så langt.
Når jeg kjøpte bilen på Møller i Horten så bestilte jeg også en 16 amp hjemmelader til å ha i garasjen.
Fast pris uten moms var 10 000Kr. for standard installasjon.
Standard installasjon forutsatte at en måtte ha 16 amp kurs tilgjengelig, noe jeg hadde. Det ble lagt opp egen 16 amp kurs med automat sikring i 1992 så alt lå til rette for dette, trodde jeg.
Elektriker skulle komme og foreta en befaring først, før jobben ble gjort.
MEN i dag ble jeg oppringt (altså ikke befaring) av elektriker som skulle installere.
På telefon spurte han om den 16 amp kursen jeg hadde, var den eneste 16 ampers kursen jeg hadde til hele garasjen? Det lå jo i luften med en gang at mye mer måtte installeres.
Vel, i følge elektrikeren en 16 amp. kurs var ikke godt nok for 16 amp. Lader! Det var helt klart.
Egen 20 amp. egen kurs måtte installeres først!
Jeg så ingen grunn til å fortsette den samtalen.
Jeg tenkte på dette etterpå å syntes jeg fikk veldig dårlig anbefaling. Hva kan grunnen være til det?
2 hoved grunner til å tenke selv:
1.   Skal en ta den vesentlige ekstra kostanden med å legge opp ekstra kurs til garasjen så bør en vel i hvert fall vurdere å gjøre klar for 32 amp eller mer for fremtidig lader når en først går til det skrittet? Snart kommer det vel en e-golf med 6-7Kw lader innebygd.  Dessuten fremtidige batterier (neste 3 år) har vel vesentlig større kapasitet også?
2.   Dersom du ikke vil ta den store kostanden nå. Det finnes jo nå veggladere til rundt 5000 NOK som kan justeres ned til 15 og 13 amp og da bruke eksisterende 16 amp. Kurs. Hvor mange tusen ekstra er en villig til å betale for å øke lade fart med 1 til 3 amp? «Tanken» blir jo allikevel fylt opp over natten.
Andre som har tanker om dette?

elektrolux

Vil anta at elektrikkeren har en i utgangspunktet marginal fortjeneste på ren montering. Dermed vil han forsøke å selge mer enn du trenger.

Det enkleste er ofte det beste, og et kombistikk montert på den kursen du har kan med fordel brukes både til en Semiportabel ladestasjon, eller til og med original ladekabel.

Bestill dette via forhandleren så blir det momsfritt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Fush

#2
Jeg har bestilt det samme, men basert på informasjonen jeg ble gitt synes jeg ikke dette er urimelig.
Selgeren min sa at laderen hadde "ca 3800w ladekraft" og om det stemmer er du helt i grenseland for hva en 16a sikring tåler. Det er litt svinn i laderen så om den leverer 3800w er du fort helt på limit for en 240v16a kurs. (teoretisk maks 3840w).

Det fortoner seg for meg som åpenbart at du da i beste fall kan ha en helt dedikert 16a sikring med godt dimensjonert kabling for laderen, men at det naturlige når du skal trekke full pupp i opptil 6+ timer er å legge seg litt over maksimal belastning når du setter opp kursen. (20a sikring)

Har du noe som helst annet koblet på samme kurs (lampe i taket, en stikkontakt) synes jeg det er helt rimelig å si at du må ha en kurs på 20a. Har du 3 vanlige lyspærer drar jo dette fort 120w alene.

Noe din selger kanskje også burde opplyst om er at denne typen ladere er ganske følsomme for jordfeil, så jeg vil faktisk tro at din elektriker også vil kreve at det er jordfeilbryter på kursen (altså innebygget i sikringen). Min selger sa tydelig fra om dette


OPPSUMMERING:
Selger fortalte meg at veggladeren leverer bortimot 240v16a strøm til bilen. "ca 3800 watt ladekraft"

Egen forståelse av beskjed: Dette med litt "svinn" av strøm i laderen gjør at en 16a sikring er i minste laget.

Selger fortalte meg også at ladere generelt er ganske kilne hva jordfeil angår og at jeg nok måtte ha en kurs med egen jordfeilbryter på sikringen for å sikre at det ikke oppstod skader på ladestasjon. Sitat "disse er jo ofte montert ute eller i fuktige garasjer".

EDIT: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17260.0.html

Eget resonnement : Skaff 20a kurs med jordfeilbryter i sikringen.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

elektrolux

Legger du opp 20A kurs må denne sikres ned til 16A senere og før bilen. Dermed kan du ikke bruke original ladekabel lengre. Skal du legge opp ny kurs vil jeg heller anbefale å legge opp så mye kabel som mulig f.eks 5x6mm og sikre denne med 16A. Da kan du senere bytte til 3x400V 32A bare ved å bytte sikring i ene enden og stikk i andre enden. ( Trafo fra 230V til 400V kan du montere i eller ved sikring/fordelings skapet )

Bilens lader trekker maks 16A. Spenningen kan variere, og dermed ladestyrken i kW. Uansett er en 16A kurs dimensjonert for 16A strømtrekk og vil lett akseptere 2-3 A mer i korte perioder. Det betyr at om du har et lys eller en garageport åpner kan denne gå på samme kurs.

Legg gjerne opp jordfeilbryter på kursen, men kjøper du en av våre semiportable ladestasjoner har den alt innebygget og er plug and play uavhengig av forandstående sikringer og spenning.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Sitat fra: elektrolux på fredag 31. oktober 2014, klokken 06:58
Legger du opp 20A kurs må denne sikres ned til 16A senere og før bilen.
Monterer en en fast tilkoblet mode 3 ladestasjon 16A (det som feilaktig kalles hjemmelader) kan denne sikres 20A. Og en kan da lade med den medfølgende Type 2 til Type2 kablen.

Sitat fra: Hogne-S på torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:28
Egen 20 amp. egen kurs måtte installeres først!
Jeg så ingen grunn til å fortsette den samtalen.
Jeg tenkte på dette etterpå å syntes jeg fikk veldig dårlig anbefaling. Hva kan grunnen være til det?
I dette tilfelle er det ingen grunn til ikke å benytte eksisterend opplegg.
Kanske elektrikker trodde dette var en kurs til en lader og ikke en til en ladestasjon 16A for en elbil, eller at han ikke helt vet forskjell på disse to apparater.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatLegger du opp 20A kurs må denne sikres ned til 16A senere og før bilen.
Neppe. Går det en dedikert kurs til en veggboks trenger ikke denne sikres mot overbelastning. Kortslutningsvern etter areal, lengde,forlegningsmåte og andre kortslutningsstrømmer.
Når det gjelder råd om peridodisk overbelastning av en kurs synes jeg dette er meget uheldig all den tid man faktisk selger ladeutstyr som profesjonell aktør.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

rhummels

Når vi bestilte e-Up! for 3 uker siden fikk vi beskjed av selgeren om at det måtte en 20A kurs til laderen. Tidligere var 16A nok, men det var til en Bosch lader. Den nye modellen var produsert av Siemens, og hadde som sagt krav om 20A kurs.

R

Griffel

#7
Det må nok helst sees på som en anbefaling, og ikke et krav.
Ved et nyopplegg er det fornuftig.

Er det en eksisterende kurs er blir det tull å kreve dette, en kan selvfølgelig sikre utstyr godkjent for 20A med f.eks 16A eller for den saks skyld enda lavere om en ønsker det.

Ved nyanlegg blir tversnittskravet som oftestes det samme for 16A og 20A kurser, og det er altså helt iorden å sikre en fastmontert 16A ladestasjon (det som noen feilaktig kaller hjemmelader) med 20A, og prisen blir den samme.

Monterer en derimot en 16A CEE stikkontakt, for tilkobling av en semiportabel ladestasjon, må denne sikres 16A, og setter en opp en ny schuko for elbillading må denne sikres med maksimum 10A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA