Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av siforko, mandag 10. november 2014, klokken 14:57

« forrige - neste »

Ohm

Har hatt 4 VW som er kjøpt nye, bare den siste som var med alt utstyr, DSG og 4-motion som var problematisk. Møller har vært kjempeflinke og jeg har fått meget god service. Poenget mitt er at eGolf har mye tekniske finesser som det sikkert er dyrt å fikse utenom garanti.

Litt usikker på eksakt forbruk på varmeapparet. Har ikke funnet noen funksjon for måling av det. Men maks tror jeg det tar 5 kw. Det går en del strøm til fyring, siden den ikke har VP. Men det blir godt og varmt, og for meg spiller noen mil rekkevidde fra eller til ingen rolle. MEN, hadde det vært mulig å få VP, hadde jeg kjøpt det. Med tanke på verditap, så er jeg ikke bekymret. Den er såpass billig, at så lenge jeg ikke må betale for å bli kvitt den om feks 5 år, har jeg hatt en meget billig bil om den så er verd 0,-. Den forrige VW min tapte seg 300 000 på 4 år, altså vesentlig mer enn hva jeg gav for eGolfen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Thomas Parsli

Alle har forskjellig erfaring, men tallene fra Adac og NAF viser at det kan være greit med garanti på VW...

Jeg har dårlig erfaring med VW Touran (turboen gikk ved 105.000km og den ble levert inn før svinghjulet rakk å knele) og en kollega har en halvannet år gammel Golf som VW aldri klarte å holde lenge på veien (motorproblemer).

For min del blir det neppe VW igjenn -og kollegaen min ville nok skydd VW som pesten hvis han klarte å heve kjøpet uten å bruke advokat. En god innbyttepris og en enda bedre prise på e-Golf gjør at han forblir VW-kunde noen år til, men spesielt fornøyd er han ikke....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

#17
De fleste feil motorfeil som er nevnt her er uaktuelle på en e-golf. Det som er dyrt å fikse på denne bilen er vel batterier. Da har det greit å ha 8 års garanti.

For min del så synes jeg 2 års intervall på service med hyggelige servicepriser bidrar gjør bilholdet billigere. Det kan ikke sies om alle konkurrentene.

Uansett bør elbileiere generelt ha mindre verksted rett og slett fordi man kvitter seg med flere (tusen?) bevegelige komponentdeler som man ikke trenger med elmotor og batteri.

Hva kan du gå så alvorlig galt selv om det er en er ny VW?

Ohm

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:13

Hva kan du gå så alvorlig galt selv om det er en er ny VW?

Det er mye elektronikk ombord i eGolf. Mye som kan gå galt i salt, kulde og mye fukt. Ser for meg at feks ladekontakten umulig kan holde særlig lenge, den begynner allerede å bli litt slarkete og vond å få inn etter kun 6 000 km. Dessuten er det ikke allverden med kompetanse på eGolf i Norge, den er jo akkurat kommet hit. Feilsøking 1 dag uten garanti blir fort dyrt. Tenk hva releer og bokser koster på en vanlig bil? Vil anta at delene som har med lading, motorstyring, BMS osv ikke er helt gratis på eGolf. Batteriene er jeg mindre bekymret for, det er enkelt og utprøvd. Er ikke spesielt skeptisk til VW, men jeg mener bestemt at man bør ha garanti på en ny elbil, særlig når prisdifferansen mellom import og norsk pris ikke er nevneverdig stor. Kjøper man imidlertid en brukt Leaf, bør det være rimlig greit og man sparer ganske mye konta en ny.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Gordon Retriever

Sitat fra: soarer på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:06
Er mann heldig så har VW forhandlerene sikret seg et stort antall av bilene som står usolgte rundt i Tyskland. Ryktene sier at mange side importører har sikret seg mange biler også.

Det er nok primært parallellimportører som kjøper opp demo- og utstillingsbiler som selges unna i Tyskland. Standardkonfigurasjonen av e-Golf er annerledes i Tyskland, og ting som adaptiv cruisekontroll, city-brems og hurtiglading er ekstrautstyr.  Med mindre man finner en meget velutstyrt tysk forhandlerbil, har man en e-Golf som er noe ukurant med norske øyne.

schcar

Hei

Gratulerer!
Bestilte e-Golf uten varmepumpe 6 uker før deg med lovet levering uke 43. Den dag i dag er WV ikke i stand til å fortelle når de kan levere. Noen vage hentydninger om første kvartal neste år kanskje før jul. I følge forhandler får de i øyeblikket ikke informasjon om produksjonen fra WV - skyldes kanskje en dårlig krasjtest i USA som gjør at de må bygge inn en forsterkning i fronten for hånd på produksjonslinjen.

Uansett gjelder vi oss veldig til å få den nye eGolfen - herlig å kjøre og går som ei kule. Ser også ut som en bil.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

e-Kvaase

Vil som andre har nevnt råde alle til å kjøpe fra norsk VW forhandler. Dette pga. utstyrsvariasjoner, samt nybilgaranti på 5 år, hvis det skulle skje noe med bilen. De norske bilene er godt utstyrt. Det er det vel verdt å vente på.

chaha

Jeg bestillte min e-Golf uten varmepumpe 5. september. Forhandler snakket om levering Q1 2015. Ringte derfor denne uken til Møller sentralt, og fikk beksjed om at jeg kunne forvente levering uke 49-51.

Elbert

Sitat fra: chaha på onsdag 29. oktober 2014, klokken 09:46
Jeg bestillte min e-Golf uten varmepumpe 5. september. Forhandler snakket om levering Q1 2015. Ringte derfor denne uken til Møller sentralt, og fikk beksjed om at jeg kunne forvente levering uke 49-51.

Hvor bestilte du? Jeg bestilte dagen før deg, men ikke fått noe endring i leveringstid.

john-r

eg bestilte med vp 28. juli, avbestilte vp uke 42. fikk produkjsonsbekreftelse uka etter med uke 47:) synd å avbestille varmepumpa men for meg er de viktigere å få bilen enn rekkevidden...
e-golf
pure white, sort skinn, 18" salvador.
nesten alt av utstyr

chaha

Sitat fra: Elbert på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:30
Sitat fra: chaha på onsdag 29. oktober 2014, klokken 09:46
Jeg bestillte min e-Golf uten varmepumpe 5. september. Forhandler snakket om levering Q1 2015. Ringte derfor denne uken til Møller sentralt, og fikk beksjed om at jeg kunne forvente levering uke 49-51.

Hvor bestilte du? Jeg bestilte dagen før deg, men ikke fått noe endring i leveringstid.

Jeg bestillte hos Møller bil Larvik

thomanie

Sitat fra: schcar
...
I følge forhandler får de i øyeblikket ikke informasjon om produksjonen fra WV - skyldes kanskje en dårlig krasjtest i USA som gjør at de må bygge inn en forsterkning i fronten for hånd på produksjonslinjen.
...
Noen som har en pålitelig kilde til denne etter hvert berømte krasjtesten, eller er det bare enda ett rykte?

Resonnementet mitt er at dersom det var tilfelle, så ville *alle* utleveringer av e-Golf stoppet helt opp, også de *uten* ventepumpe, og det ser ikke ut til å være tilfelle.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

moonbuggy

#27
Sitat fra: thomanie på torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:16
Sitat fra: schcar
...
I følge forhandler får de i øyeblikket ikke informasjon om produksjonen fra WV - skyldes kanskje en dårlig krasjtest i USA som gjør at de må bygge inn en forsterkning i fronten for hånd på produksjonslinjen.
...
Noen som har en pålitelig kilde til denne etter hvert berømte krasjtesten, eller er det bare enda ett rykte?

Resonnementet mitt er at dersom det var tilfelle, så ville *alle* utleveringer av e-Golf stoppet helt opp, også de *uten* ventepumpe, og det ser ikke ut til å være tilfelle.

T
Neida, her er en referanse http://www.reuters.com/article/2014/09/24/us-volkswagen-mqb-insight-idUSKCN0HJ0WL20140924

Man måtte rett og slett forsterke e-golf, antagelig p.g.a. ekstravekten fra batteriet. Det førte til manuelle tilpasninger på produksjonslinjen. Man måtte manuelt hjelpe robotene. Det var rett og slett ikke plass til flere roboter på samlebåndet. Det baller fort på seg, når ting går for fort. VW måtte rett og slett få på plass en nullutslippsbil i USA til 2015, på samme måte som Mercedes Benz. E-golf er et bra produkt, men ble nok påskyndet. MB B class electric er bare venstrehåndsarbeid, for å dekke opp for
myndighetskravene i USA.

thomanie

Takk moonbuggy.

Kunne ikke finne noe som helst om dette hos IIHS eller NHTSA, snarere tvert imot. Forklaringa står dog i retuers-lenka: "simulated U.S. crashtest"

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

moby666

#29
Men derimot BMW i3 er en elbil som er utviklet som en elbil. Eneste BMW ikke fikk med seg at rekkevidden er viktigst på en elbil  ;D Derfor laget BMW en merkelig bil med et merkelig lite batteri med et merkelig lite bagasjerom for 4 personer....

Som oftest er originalen best!

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:41
Sitat fra: thomanie på torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:16
Sitat fra: schcar
...
I følge forhandler får de i øyeblikket ikke informasjon om produksjonen fra WV - skyldes kanskje en dårlig krasjtest i USA som gjør at de må bygge inn en forsterkning i fronten for hånd på produksjonslinjen.
...
Noen som har en pålitelig kilde til denne etter hvert berømte krasjtesten, eller er det bare enda ett rykte?

Resonnementet mitt er at dersom det var tilfelle, så ville *alle* utleveringer av e-Golf stoppet helt opp, også de *uten* ventepumpe, og det ser ikke ut til å være tilfelle.

T
Neida, her er en referanse http://www.reuters.com/article/2014/09/24/us-volkswagen-mqb-insight-idUSKCN0HJ0WL20140924

Man måtte rett og slett forsterke e-golf, antagelig p.g.a. ekstravekten fra batteriet. Det førte til manuelle tilpasninger på produksjonslinjen. Man måtte manuelt hjelpe robotene. Det var rett og slett ikke plass til flere roboter på samlebåndet. Det baller fort på seg, når ting går for fort. VW måtte rett og slett få på plass en nullutslippsbil i USA til 2015, på samme måte som Mercedes Benz. E-golf er et bra produkt, men ble nok påskyndet. MB B class electric er bare venstrehåndsarbeid, for å dekke opp for
myndighetskravene i USA.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA