Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal vurdere om elbiler må ut av kollektivfeltene

Startet av alexkl, torsdag 26. februar 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

alexkl

Ringte å hørte med Motorforum Oslo, Laderen ( den nye typen) skal annkomme i september, med en pris på ca 15 000 kr.

Rimelig stiv pris for kun en ladekabel, sammenlignet med blant annet Tesla som ladekabel ligger på under 5000kr og det er endel elektronikk i den også.

Noen som hørt noe annet?

zbk

Jeg venter også i spenning ( :) ) på endelig utsalgspris, så det hadde vært fint om ZapTec eller Renault hadde vært i stand til å gi noe offisiell informasjon.

Skjønner ikke hvorfor prisen skal bli så absurd høy i forhold til andre standard ladekladder på markedet. Litt ekstra kan man forstå, men ikke tre-gangeren. Gir de livstidsgaranti på den kan det kanskje forsvares, men sånn det ser ut nå er det ikke noe jeg kommer til å spandere på meg.

Litt mer nøktern prising ville sikkert gjort produktet salgbart til andre enn Zoe-eiere også. Vil tro at et skikkelig galvanisk skille til strømnettet kan ha sine fordeler for dem også.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

En kan sammenligne vanlige ladekladder med en FM radio og Zaptec sin med skilletrafo med en LED flatskjerm om en ser på hvor mye mer teknikk som er involvert i Zaptec sin. Da blir plutselig Zaptec sin ikke så dyr i forhold.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. februar 2015, klokken 08:44
En kan sammenligne vanlige ladekladder med en FM radio og Zaptec sin med skilletrafo med en LED flatskjerm om en ser på hvor mye mer teknikk som er involvert i Zaptec sin. Da blir plutselig Zaptec sin ikke så dyr i forhold.

Likevel usikker på om forskjellen i bruksverdi er stor nok til å forsvare prisforskjellen. For alle andre enn Zoe-eiere tror jeg i alle fall ikke at det er det. Lytter du på radio gir ikke flatskjermen ekstra nytteverdi, selv om det er mye ekstra elektronikk som følger med. :-)

Vil dog presisere at jeg er imponert over produktet! Jeg tror bare det priser seg ut av et stort markedspotensiale.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

#4
Jeg synes du gjør litt den samme feilen som Renault ledelsen. Du skriver at den er så avansert denne Zaptec ladekabelen at kundene gjerne betaler 20.000 for den.  Men jeg er sikker på at kundene kun ser på hvilken funksjon denne laden har. Hvis det er slik at den kun kan trekke 10A, ladetiden for bilen med denne kabelen er 10 timer eller mer, så gir den 0 merverdi for kunden i forhold til en vanlig kabel til 5000 kr. At den er så dyr og eksklusiv er mer en ulempe, fordi den kan bli et attraktivt tyveriobjekt. Det har heller ikke kommet fram hvilken beskyttelse den vil ha (IP klassifisering). Hvis den ikke kan ligge ute i regn og sludd, så har den mindre bruksverdi enn andre løsninger. Hvis du får skade på kabelen som ikke er dekket av garantien, så vil du om noen år komme i en situasjon hvor kabelen koster uforholdsmessig mye i forhold til bilens restverdi. Jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Denne løsningen er utviklet for å eliminere en begrensning med bilen som ellers vil gjøre den uselgelig i Norge. Da blir det feil å sette prisen så høy som 20.000 kr. 10.000 ink. mva ville vært en fornuftig pris, forutsatt at den da ikke har en fantastisk funksjonalitet utover å kunne lade bilen med 10A.(som jeg ikke har oppdaget)

TM

dessuten, de kundene som lar seg imponere av flatskjermer vil kanskje heller bruke penger på en ny IPad eller 4K TV. Går ut fra at det ikke er støtte for TV eller Adroid basert nettleser på denne ladeløsnigen  ;D

sigurdi

Hjelper lite om det er super fancy, folk ser faktisk på pris fungsjon og så pris, dobling kanskje OK men trippling så blir det ikke mange solgt.
Hjelper ikke å ha verdens råeste Oled om en kun får solgt et par stk.
Men produksjons kostnaden og utviklings kostnadene må tjenes inn, og da må de finne en pris slik at fortjenesten blir størs mulig.
Høy pris med få solgte gir ikke automatisk bedre fortjeneste en lavere pris og 2-3 ganger flere salg. (Større volumet gir som oftes lavere produksjons kostnader)
Selv håper jeg at prisen blir OK deres type 2 lader, slik at jeg får utnyttet 3fas i garasjen, vist ikke klarer jeg meg fint med enfas 32A.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA