Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av kos, onsdag 05. november 2014, klokken 15:07

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: pwb på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:35
OG når en elbil har ett større karbonavtrykk når den lages og den sikkert har mye kortere levetid så skal det mye til miljømessig (unntatt lokalt miljøhensyn) å si at det er jævla bra for miljø. Synes alle elbiler burde hatt mva og hk avgift for å betale for det store co2 utslippe de har under produksjon.

Ja, for befolkningen vil jo ha økte bilavgifter? Var det ikke slik?
Hmmmm, jeg mener å hørt at mange klager på for høye bilavgifter i Norge, eller husker jeg helt feil? Hvis jeg husker riktig, så må jo elbil være helt supert for de som klager på høye bilavgifter, for elbilen har jo avgiftsfritak? Eller er det også feil nå?
Det er jaggu mye jeg ikke forstår....

kos

Og hvem sa at vi ikke kan sette opp prisen. Når det gjelder besparelsen så gjelder det en livssyklus for en bensinbil. Tenk det.

kos

PWB hvordan har du tenkt å senke nivået til 85g innen 2020 på hele bilparken. med gamle diesel motorer og bensin. De blir nemlig de som får rekningen om elbil og hybridsalget stopper.

Ebe

Det må jo være lov å mene at disse miljømilliardene burde vært brukt annerledes?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

pwb

Sitat fra: kos på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:31
PWB hvordan har du tenkt å senke nivået til 85g innen 2020 på hele bilparken. med gamle diesel motorer og bensin. De blir nemlig de som får rekningen om elbil og hybridsalget stopper.

Tja, ved å lyve om tall kanksje? Kan jo bare si vi er nede i 70g/km ?

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:35
OG når en elbil har ett større karbonavtrykk når den lages og den sikkert har mye kortere levetid så skal det mye til miljømessig (unntatt lokalt miljøhensyn) å si at det er jævla bra for miljø. Synes alle elbiler burde hatt mva og hk avgift for å betale for det store co2 utslippe de har under produksjon.
Kia Soul har 40% lavere utslipp gjennom sitt livsløp som elektrisk kontra diesel (TÜV Nord sertifisert).
Jeg vil nå påstå at det hadde vært "jævla bra" for miljøet om man klarte å kutte utslippene gjennom livsløpet til alle produserte biler med 40% bare ved å endre drivlinje. Forutsatt at personbilen fortsatt skal bestå, men det er en helt annen diskusjon.

Det viktigste etter mitt syn er dog fravær av lokale utslipp. Som syklist puster jeg hver dag inn dritten fra fossilbiler på vei til og fra jobb. Ekkel smak, ekkel lukt og jeg vet at det jeg puster inn er skadelig. Men jeg klarer ikke unngå det. Litt som røyking på bar. Før var det "slik det var". Nå er det svært synlig hvor forpestende røyken var, og ytterst få ønsker seg tilbake til den tiden da barene var belagt med smog.

https://www.linkedin.com/pulse/article/20140625102848-69791647-powered-by-lithium-lifetime-analysis-kia-soul-ev-has-40-smaller-carbon-footprint-than-diesel-version

http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/pollution/diesel-exhaust
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: pwb på onsdag 22. oktober 2014, klokken 05:45
Sitat fra: kos på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:31
PWB hvordan har du tenkt å senke nivået til 85g innen 2020 på hele bilparken. med gamle diesel motorer og bensin. De blir nemlig de som får rekningen om elbil og hybridsalget stopper.

Tja, ved å lyve om tall kanksje? Kan jo bare si vi er nede i 70g/km ?

Already there. Nye biler bruker nå ( PÅ PAPIRET ) 38% mer i snitt enn oppgitt fra fabrikantene.

Økes dette ytterligere kan vi kanskje nå 85 gr målet innen 2020, men da kun PÅ PAPIRET! >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hansi

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:17
Det viktigste etter mitt syn er dog fravær av lokale utslipp. Som syklist puster jeg hver dag inn dritten fra fossilbiler på vei til og fra jobb. Ekkel smak, ekkel lukt og jeg vet at det jeg puster inn er skadelig. Men jeg klarer ikke unngå det. Litt som røyking på bar. Før var det "slik det var". Nå er det svært synlig hvor forpestende røyken var, og ytterst få ønsker seg tilbake til den tiden da barene var belagt med smog.

Enig. Personlig kunne jeg godt tenke meg å sykle i mange tilfeller, men det frister ikkeå sykle ved siden av stinkende biler. Dersom flere tenker noe ala dette vil elbiler ha en ekstra positiv effekt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

K S

Enig med Øyvind h, dieseleksos er noe dritt, bokstavelig talt! Sansynligvis aldri mer dieselbil på oss...

Det er ikke bare når en går/sykler, det er ikke noe bedre i bil heller når en ligger bak dieselstankende biler heller. Tilårskomne Hiace tar kaka...æsj....

Ferry

Det gjør godt å lese at det er flere enn meg som reagerer på eksoslukt. Jeg syns det er spesielt plagsomt når jeg løper eller sykler, og verre jo kaldere luft det er. Det er mulig luktesansen min er overfølsom, men jeg kan ofte merke at noen røyker i bilen foran meg i køa. Etter å ha kjørt elbil har jeg også begynt å legge mer merke til dieseleksos. Noen dieselbiler lager en litt eddikaktig lukt

kos

Dieseleksos nå  på rødlisten av kreftframbringende stoffer. Altså i klasse med de aller verste kreft fremkallende stoffer som eksisterer. Når noen mener at det er greit å dure videre med den innstillingen som forsvarere drap på andre, så taler det for seg selv. Toppen på egoister. Vi skal dele rekningene med de, og samtidig skal de få ta livet av oss med vanene sine. FY. Jeg tåler å bli kalt snylter, men jeg er ikke med på å redusere andres liv med å stå å spy ut dieseleksos i parkeringshus, tuneller osv. Her er det noen som er mer opptatt av egen lommebok enn andres liv. På godt norsk der man ikke har økonomi kompenserer vi med andres liv.

Sigurd

Sitat fra: K S på onsdag 22. oktober 2014, klokken 18:30
Enig med Øyvind h, dieseleksos er noe dritt, bokstavelig talt! Sansynligvis aldri mer dieselbil på oss...

Det er ikke bare når en går/sykler, det er ikke noe bedre i bil heller når en ligger bak dieselstankende biler heller. Tilårskomne Hiace tar kaka...æsj....
Jeg synes faktisk det verste er mopeder og skutere. De har gjerne ikke katalysator og slipper derfor ut mye dritt. Og når de attpåtil er så frekke når jeg står fremst i lyskryss-køen, at de smyger seg _foran_ meg med eksospotta rett inn i luftinntaket mitt, må jeg innrømme at jeg blir aldri så lite irritert. Da går fort resirk-knappen på i alle fall.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA