Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpt brukt Nissan Leaf, 13 dager senere er det null liv

Startet av aaa3, torsdag 13. juli 2017, klokken 15:28

« forrige - neste »

aaa3

Bilen er 3 år nå, og på service. Jeg må skifte bremseskivene foran pga rust.  >:(
Dette er baksiden av medaljen, jeg bruker jo ikke bremsene noe særlig.
Er det flere der ute med samme erfaring?

jorn67

Dette er et kjent problem for de som kjører i Oslo-området med mye veisalting. Jeg måtte faktisk bytte bremseskiver på den gamle Outlander'n (ikke PHEV) etter 3 år selv.

På min 2016 PHEV fikk jeg rådet fra bilforhandler at man også må bruke "vanlige" bremser jevnlig for å unngå rust.

blazius

Hadde bilen på 2 års service nå, fikk ingen slik anmerkning.

RayBomb

Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

aaa3

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:31
Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?

De anbefaler, som jorn67 skrev, å bruke vanlige bremser jevnlig.

leafnor

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:31
Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?
- Skrevet med Tapatalk på iPad
[/quote
Ja, kaldgalvanisering.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25228.msg427850.html#msg427850

Min PHEV (2014) fikk full runde nå på dekkskiftet. Kjøpte den brukt i januar, og bremsene trenger "sinkspraykur" for å stå mot saltet. Forøvrig, jeg sprayet på alt snnet med tegn til rust også. Bærebroer etc.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

erik e

Be om "smøring" av bremser når du har service. Koster noen hundrelapper ekstra og dine bremser vil holde mange år/10 000 vis av km..
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Capt

Skrur av regeneriring og bruker kun bremser når jeg skal på kortere turer der jeg vet at jeg har nok strøm. På langturer blir det regeneriring.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

Oddaa

Hvilke bremsedeler sprayer dere med sink for å hindre at bremsene setter seg fast som følge av for lite "mosjonering"? Ville heller trodd at det er rensing og smøring som må til jeg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

leafnor

#9
Alle deler!
Størst effekt har slik spraying for seg når en gjør rent først, så sprayer.
Forøvrig mye annet som ruster under bilen også. Har eid min siden januar, den kom da fra Nederland og så nesten ny ut under (2014). Jeg hadde den på bukk og sprayet på sinkspray allerede da. I dag etter 4 måneder i saltsuppen her, og det er tydlig begynt å ruste på sveiser i opphenget.
Frem med sinksprayen. Bremsene tok jeg etter påske ved hjulskifte.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Niff123

Det ser slett ikke pent ut.
Det har ikke falt meg inn å begynne å se etter rust av betydning allerede etter et par år. Er biler tilpasset norske forhold bedre beskyttet? Jeg mener å ha fått med meg en ekstra rustbehandling (som dog enkelte mener bare er halvgod).
Er det enighet om at sinkspray hjelper og er det rette produktet?

Carlos

Hei
Ser at ingen nevner vask! det er spesielt viktig for dere som bruker vaske automat. Spyl bremse skiver og deksler ofte spesielt om vinteren. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre og ta en hard oppbremsing om dagen. Obs se i speilet først!

Carlos

Hei igjen
Glemte en ting, så mye som vi bruker på bil så har vi rå til en understells behandling  :)
   



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA