Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye seter

Startet av Diravi, fredag 17. oktober 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:51
Enda verre er dobbeltmoralen rundt miljøet når det er mange elbil-eiere som også har store fossilbiler SUVer de bruker utenom rushen inn til de store byer.

Biler som står forurenser svært lite.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kos

 :) Når lønner det seg å kjøpe elbil?
Elbil er flotte greier. Jeg har en enkel tankegang når det gjelder bil. Det er dyrt.
Så til prisen:
jeg eide to fosilbiler som dekket mitt behov for 42 000 km i året.
Noe som ente i en pris på 54 000 kroner i bensin i året. jeg bor nær to bomringer og reiser en del med ferger pris ca 12 000 per bil altså 24000 kroner samlet ble dette 78 000 kroner.

jeg har gått til anskaffelser av fornuftige elbiler som dekker både korte turer og lengre turer.
Dette kostet meg i underkant av 800 000 kroner.
Utgiftene til drivstoff er satt til 8000 kroner. noe som er for høyt. Så deler jeg 800 000 på 8 år og så på 12 mnd sum 8333 kroner.  Så var det prisen på bensin og bompenger og ferge sum 78000 - 8000 = 70000 delt på 12 =5833

Så hva koster det å ha en tesla og en zoe som gir meg vær morgen en rekkevidde på 50 mil ( ladet 80% som sikrer lang levetid på batteriene totalt ca 1.8 mil kilometer i året totalt himmelsk over mitt nivå) 8333 - 5833 =  2500 kroner til sammen eller 1250 kroner bilen per mnd.


I mitt regnestykke  er ikke forsikringer veiavgift osv da dette er etter min mening ubetydelige likt.

Jeg har prøvd dette i 6 mnd og bare gliser.  ;D ;D ;D
ALDRI MER EN BEBSINBIL.

eHaakon

Byttet ut en 5,5 år gammel Opel Meriva diesel, restverdien dekket akkurat restgjelden.  Mange snakker om stort verditap på elbiler, men små dieselbiler er heller ikke mye verdt etter 5 år...  Uansett, fullfinansierte en Leaf på 7 år til ca samme månedlige kostnad som Opelen.

Situasjonen nå: Halv pris på forsikring dekker mer enn differansen til det gamle lånet.  Drivstoff til 1/5 av prisen minus lading på jobb når det er min uke i kjørelaget.  Ingen bompenger og ingen årsavgift å snakke om enn så lenge.  2 til 3 tusen kroner spart per måned.  Om bilen har 0 i restverdi etter 7 år har ingen ting å si, jeg kommer allikevel ut i pluss i forhold til forrige bil.

Og så er det utrolig behagelig med en støysvak bil som er varm hver morgen, og som ikke forurenser og knapt har slitasje på bremsene pga regenerering av strøm til batteriene.  Leafen har blitt bil nr 1; Dieselfokusen kommer ut av garasjen de dagene vi må ha hver vår bil eller skal på langtur, og med litt flere ladestasjoner på vei til oslo ser jeg frem til helgeturer på batteri også. 
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

kos

Hei
Noen hevder at det å kjøre gammel bil er lønnsomt. Noen som prøver å lure seg selv.
gammel bensin eller diesel koster penger og eneste måten å spare penger på er å ikke bruke den. Om du har gammel bil som står i ro så er det mer lønnsomt å ha en tråsykkel som står i ro. Bruker du den lite kan du  kjøre taxi.

Har du et behov for å kjøre eks 20000 km i året vil en elbil til 190 000 ikke være så langt fra ren butikk. Men og her er et stort men - det er nesten umulig i Norge å komme under 3 kroner km med et bilhold uansett biltype. Så en bil som kjører 20 000 i en by med bomring vil i løpet av 5 år ha et regnestykke som ser omtrent slik ut:

bensinbil vrak 12000 i bomutgifter  + 22 000 i bensin verditap 0. Da bilen er et vrak etter 5 år
12000 + 22000 = 34000 x 5 = 170 000

Vrake bensinbilen kjøpe Zoe = Vraket 25000 + 2500 vrakpant Innkjøp 199 000 = 171000
Drivstoffutgifter 10 000

Altså koster ny elbil 11000 pluss eller ca 2200 i året. Nå tenker jeg at vraket koster noe i de 5 årene som en bil med garanti ikke koster. Og jeg har lyst å se den bilen som har 200 + kilometer som kjører 100000 til uten å bryte sammen totalt.

Så elbilvenner la de som kjører gammel forurensende biler bare gnåle. De betaler godt for gnålet sitt.

tomrh

Sitat fra: kos på mandag 20. oktober 2014, klokken 11:01
Noen hevder at det å kjøre gammel bil er lønnsomt. Noen som prøver å lure seg selv.
Noen er optimister og tenker ikke på å føre opp verkstedsutgifter når man setter opp budsjett. For det er vanskelig å budsjettere med siden ting bare plutselig går i stykker. Men de er høyst reelle og *betydelige* for eldre biler. Vi satte 5000 kr/år i vårt første elbilbudsjett i 2012, men det er altfor snilt for 10+ år gamle biler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Kjenner mange med gamle biler som nesten ikke har verkstedutgifer i det hele tatt. Mange overdriver drivstoffutgifter for å forsvare elbilkjøpet også.

pwb

Sitat fra: kos på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:34
:) Når lønner det seg å kjøpe elbil?
Elbil er flotte greier. Jeg har en enkel tankegang når det gjelder bil. Det er dyrt.
Så til prisen:
jeg eide to fosilbiler som dekket mitt behov for 42 000 km i året.
Noe som ente i en pris på 54 000 kroner i bensin i året. jeg bor nær to bomringer og reiser en del med ferger pris ca 12 000 per bil altså 24000 kroner samlet ble dette 78 000 kroner.

jeg har gått til anskaffelser av fornuftige elbiler som dekker både korte turer og lengre turer.
Dette kostet meg i underkant av 800 000 kroner.
Utgiftene til drivstoff er satt til 8000 kroner. noe som er for høyt. Så deler jeg 800 000 på 8 år og så på 12 mnd sum 8333 kroner.  Så var det prisen på bensin og bompenger og ferge sum 78000 - 8000 = 70000 delt på 12 =5833

Så hva koster det å ha en tesla og en zoe som gir meg vær morgen en rekkevidde på 50 mil ( ladet 80% som sikrer lang levetid på batteriene totalt ca 1.8 mil kilometer i året totalt himmelsk over mitt nivå) 8333 - 5833 =  2500 kroner til sammen eller 1250 kroner bilen per mnd.


I mitt regnestykke  er ikke forsikringer veiavgift osv da dette er etter min mening ubetydelige likt.

Jeg har prøvd dette i 6 mnd og bare gliser.  ;D ;D ;D
ALDRI MER EN BEBSINBIL.
De fleste må ta opp lån så viktig å få med evt renter her også.

kos

Hei
I miner beregninger tar jeg ikke med lån. Enkelt må du låne til elbil må du låne til bensinbil.
Mitt fokus er om det lønner seg å kjøpe elbil og det gjør det.
Har lang erfaring med biler i alle aldre og kjører du noen kilometer i året, så kalkuler med verksted.
Som et paradoks så koster en bil i Norge stort sett over 3 kroner km uansett drivstoff.
Noe som alle beregninger som er gjort på disse sidene underbygger.
kjører du 20 000 km i året vil nok bilen koste deg over 60 000. Om man ikke velger å lure seg selv da.
Om man ikke bruker bilen så vil den fortsatt koste penger. Ingenting er dyrere enn en ny bil som ikke blir brukt.

timingbeltkiller

#23
Sitat fra: kos på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 00:49
Mitt fokus er om det lønner seg å kjøpe elbil og det gjør det.
INGEN TVIL
elbil lønner seg sammenlignet med fossilbil av samme type og prisklasse.

IKKE OPPLAGT
elbil lønner seg sammenlignet med fossilbil i (betydelig) lavere prisklasse.
Til det utgjør kapitalutgiftene (avskriving kjøpesum + rentetap investert kapital) en altfor stor andel av en bils totalkostnader. I tillegg kommer endel utgifter som øker med bilstørrelsen (dekk, forsikring, karosserivedlikehold, ..., ....).

HELLER IKKE
- opplagt elbilene vil forbedre sin konkurranseevne kontra fossilbilene i samme eller større takt enn de nåværende norske konkurransefordelene avvikles.
- opplagt hvor raskt utvalget elbiler i karosserityper, størrelser mv kommer til å nærme seg alt vi har å velge mellom blant fossilene.

BILVALGET
er langt på vei rasjonelt svar på 2 spørsmål:
1. Vilke biler har jeg råd til?
2. Vilke biler dekker (helt ut) mitt personlige behov?

Med god økonomi kan du glemme spørsmål 1.
Med trang økonomi må du ofte glemme 2.

PERSONLIG
er mitt idealbehov en liten handy el stv med hengerfeste og min 350 km EPA rekkevidde. Inklusive kommende model 3 eksisterer ikke denne bilen i dag.

Endrer jeg "el stv" til "stv" er det biler i bøtter og spann som dekker behovet 100%.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pwb på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:02
Kjenner mange med gamle biler som nesten ikke har verkstedutgifer i det hele tatt. Mange overdriver drivstoffutgifter for å forsvare elbilkjøpet også.
Tja, jeg har ikke sett mange veldig urealistiske drivstoff-regnestykker. Noen er kanskje litt på kanten, men det utgjør ikke mye uansett.

Stort sett bruker en fossilbil mellom 0,5 l/mil diesel og 1 l/mil bensin. Altså i området 6-13 kr/mil. Trolig vil over 90% av fossilbilene på markedet vil havne innenfor dette. Om man da bruker 8 kr/mil eller 10 kr/mil kommer jo an på hva man faktisk sammenligner med. Om man sammenligner bensin 5-serie med Model S vil regnestykket bli ett annet enn om man sammenligner Yaris hybrid med i-MiEV.

Jeg har sett litt mer urealistiske regnestykker for elektrisitetsforbruket, der de verste ikke tar dette med i det hele tatt. Stort sett er det snakk om 1,5-2,5 kWh/mil, og 0,6-1 kr/kWh, eller 1-2,5 kr/mil. Men enkelte lader en del på gratis offentlige ladepunkter, så det kan forsåvidt være lavere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 07:44
Tja, jeg har ikke sett mange veldig urealistiske drivstoff-regnestykker. Noen er kanskje litt på kanten, men det utgjør ikke mye uansett.
ENIG,
de aller fleste er av egen erfaring (smertelig) klar over realistisk driftstoff forbruk til (egne) fossilbiler.

DERIMOT
ser det ut til mange undervurderer kapitalutgiftenes som overlegent største kostnad med bilholdet når de regner seg fram til at stor luksus elbil lønner seg kontra liten fossilbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Sitat fra: pwb på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:02
Kjenner mange med gamle biler som nesten ikke har verkstedutgifer i det hele tatt.
Noen kan å mekke selv også. En på jobben min holder seg til gammel Opel Vectra som han "kan" ut og inn, men bruker ganske mye tid under bilen for å spare titusenvis av verkstedkroner. Klart, er man i en sånn situasjon kan man vel sette denne utgiftsposten lavt...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:38
Noen kan å mekke selv også.
Dette faktum er grunnen til å selge en bil hvor reparasjonene begynner å komme,
ofte lønner seg for både selger og kjøper.

MEN det er et stort MEN.
Jo nyere en bil er, jo mer elektronikk fins det som krever utstyr til å hanskes med
som den relativt fattige bruktbilmekker ikke har mulighet til å skaffe seg.

Rent eksempelvis er det en enkel skruesak å bytte ut et defekt batteri på eldre biler.
På de siste trengs tilgang til og kunnskap om bilens datasystemer.

Dette eliminere muligheten for hobbymekanikeren til å gjøre store deler av vedlikehold og reparasjoner selv.
Og med det utryddes han som bruktbilkjøper.
Det vil igjen redusere bruktbilprisene.
Og muligens bare gjøre det mulig å selge bruktbiler til rene gi-bort-priser.

RENT BORTSETT
fra i de gode gamle dager var skruinga lett fordi det under panseret
var god plass med mye luft omkring delene.
I dag fins omtrent ikke luft og plass.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pwb

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:51
Har noen "normale" el-bilister noen konkrete regnskap som faktisk viser at det lønner å bytte til en ny elbil seg når man tar med finanskostnader, verditap og faste kostnader i forhold til å beholde sin gamle fossilbil?

F.eks:
Her i Oslo så koster det f.eks. ikke 100 000 i bomutgifter i året, vi har også mye bra kollektivtilbud i rush.

Hvorfor er det så lønnsomt med elbiler i de store byene?

Thomas Parsil: Hvis du er så miljøbevisst så skjønner du kanskje at miljøfotavtrykket av din elektroniske murstein er mye større enn å f.eks. bruke kollektiv, sykkel eller gange. Tenk også på at det du handler (unøvendig?) kanskje blir fraktet på bunkeroljebåter som alene kan spy ut like mye giftstoffer i atmosfæren som tusenvis av fossilbiler.

Selv har jeg plan om å bytte til el-bil i neste omgang, men jeg vil heller være ærlig og kalle et slikt kjøp et forbrukerkjø fordi jeg er en lat materialistisk bileier som liker å kjøre raske små biler. At det er snakk om stort sett upraktiske biler, med høyt verdifall og svært tvilsom totaløkonomi mener jeg det ikke er nødvendig å skjule i all halleluja-pratet om miljø på slike el-bilforumer.

Bom-fritaket er også svært tvilsomt så lenge elbilene bruker de samme veien og lager de samme køene og tar opp de samme parkeringsplassene. Men det kan vi skylde på politikerne fordi de ikke har valgt rushtidsavgift med km-regularitet istedenfor å kreve 100% betalt hele døgnet og kun for de stakkarne som bor på visse vei avsnitt i visse store byer.

Enda verre er dobbeltmoralen rundt miljøet når det er mange elbil-eiere som også har store fossilbiler SUVer de bruker utenom rushen inn til de store byer.

Byttet til elbil for bilen som brukes til pendling til fra ski (Siggerud) - oslo (Helsfyr). Måte låne ca 100.000,- Dieselbilen vi hadde fra før brukte ca 0,6 l/mil. Årlig kjørelengde på den "gamle" bilen var ca 30.000km. Har nå kjørt snart 16.000 på elbilen (ion) som vi fikk i slutten av April, regner med at vi klarer å bruke den ca 25.000km i året for den vil nok gå mindre når det er kaldt vil jeg tro, så den andre bilen må jo da gå tilsvarende lenger.

Sparer ca 17.000,- i året på drivstoff (da trukket fra 3000,- i strøm). Bompenger er det mindre med siden det ble dekket av jobben (måtte bare skatte av dem). Sparer en del på forsikring og årsavgift.

Bilen vi byttet inn var en Pug 207 2009 mod 1.6 HDI Prem. som vi fikk 50.000,- for. Klart at jeg kunne brukt de 100.000,- som måtte brukes på elbil på reperasjoner og hatt ett billigere bilhold enn å kjøpe en ny elbil, men gjorde det for garantien sin del og det er jo "bedre" med faste utgifter enn plutselig står regning på reperasjon.

Å bytte ut en bil som ikke er klar for skroting vil aldri lønne seg. Det vil nok også alltid lønne seg å kjøpe en billig vanlig bruktbil og bruke penger på reperasjoner enn å kjøpe en ny elbil. Unntak er nok de med mye bompenger/ferger.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA