Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes B-klasse electric drive

Startet av Go-carter, søndag 02. november 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Nå kommer snart vinteren, og får å kunne få kjøpt flere elbiler i fremtiden ønsker jeg å gjøre dagens elbil mest idiotsikker for husstanden(les: samboer).

Tror dermed en Webasto eller Eberspächer kunne vært en fin ting å ha nå i vinter. To spørsmål dukker da opp:

1: Er det noen som har fått plass til dette i en Think med AC? Er jo så fullt i motorrommet at hjelp. Gjerne bilder av installasjonen om noen har :)

2: Luft, eller vann? Hvis sistnevnte - hvordan unngår dere at bilen starter varmekolben? Kunne også tenkt meg GSM/fjernstyring av varme, derfor heller jeg mer og mer mot luft.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Jeg anbefaler vannvarmer i serie med den elektriske. Du kan ha velgebryter for el, diesel eller begge. Hvis du tar av støtfangeren tipper jeg det er god plass under frontbjelken.
For fjernstyring er OVMS en flott mulighet, søk opp tråden om den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

E.H.G.A

Jeg var hos elbilmek med min Think med Ac, de mente det skulle være plass til en liten tank i området fremfor PCU- oppe til venstre. Anbefalte også bensin, fremfor diesel...

Lynet

#3
Fordel bensin:
-lukter ikke så mye av eksosen
Ulempe bensin:
-veldig brannfarlig

Fordel diesel:
- ikke så brannfarlig
- de fleste kan kjøres på biodiesel
Ulempe diesel:
- lukter av eksosen ved start og stopp
- de fleste har litt høy effekt på laveste trinn
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mohpet

Sitat fra: Go-carter på fredag 17. oktober 2014, klokken 22:30
Hei!

Nå kommer snart vinteren, og får å kunne få kjøpt flere elbiler i fremtiden ønsker jeg å gjøre dagens elbil mest idiotsikker for husstanden(les: samboer).

Tror dermed en Webasto eller Eberspächer kunne vært en fin ting å ha nå i vinter. To spørsmål dukker da opp:

1: Er det noen som har fått plass til dette i en Think med AC? Er jo så fullt i motorrommet at hjelp. Gjerne bilder av installasjonen om noen har :)

2: Luft, eller vann? Hvis sistnevnte - hvordan unngår dere at bilen starter varmekolben? Kunne også tenkt meg GSM/fjernstyring av varme, derfor heller jeg mer og mer mot luft.
Hei, sier du at den nye kolben din også er gåen? Eller er det mer mtp antall tilgjengelige km på vinteren?
P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Det er med tanke på kilometer. Kolben min fungerer perfekt :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Bra, min også - fikk jo ny etter vinteren, ble noen kalde måneder
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

#7
Jeg bygget inn Webasto i min Think høsten 2012. Den hadde ikke AC, men det bør være mulig å få det til om man kan lage seg noen spesialtilpassede braketter, etc:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg63162.html#msg63162

Koblet det slik at både det originale varmeapparatet og Webasto-varmeren kunne benyttes hver for seg. Dvs, når Webastoen ble slått på, ble el-varmeren deaktivert. For 90% av turene kunne bilen varmes med ren elektrisk kraft, mens de få gangene jeg hadde behov for maksimal rekkevidde brukte jeg fossilvarmeren.

Programmerte også det GSM-baserte monitoreringssystemet 'OVMS' slik at det kan starte en tilleggsvarmer i bilen via OVMS-appen. Kan absolutt anbefale denne løsningen. OVMS gir i tillegg ladestatus, batteristatus, varsling, feilkoder og mye mer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg63162.html#msg63162
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Har sett mye på de OMVS-greiene. Er det greit å forstå for en passe kreativ sjel, eller er det mye lodding og programmering? Kunne tenkt meg det.

Holder litt an på tanken om å koble meg inn på vannvarmer-strømkretsen, har fortsatt halvannet år med garanti igjen :)'

Takk for link! Skal ta en kikk.
EDIT: Der du har montert webastoen, sitter det en AC-kompressor i min. Motorrommet er -helt- fullt. Tror eneste ledige plass igjen må være enten i frontfanger som noen påpeker, eller evt i hjulbrønnen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA