Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omlegging til vinterdekk. Ved utlevering

Startet av tomrh, fredag 07. november 2014, klokken 14:44

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: tomrh på fredag 24. oktober 2014, klokken 08:28
Man oppnår at flere vil bruke kjøretøyet mindre og vente lenger med å selge. Akkurat det vi ønsker for fossiler, fordi en fossil i bakhånd er en rekkeviddeforsikring for en ny elbilkjøper.
Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker det. Trafikksikkerhetsmessig er ikke en eu-kontroll nok. Det er fint at bilen ikke er gjennomrusten og har bremser, men det er milevis forskjell på kollisjonssikkerheten på en bil fra 2000 og en ny. Jeg vil heller at folk som trenger:
1 bil - kjøper ny PHEV enn ny fossil/beholder sin gamle hvis en elbil med ca 15 mil rekkevidde ikke er nok.
2 biler - har en elbil og en PHEV enn en ny/gammel forensikkerhetsskyldfossil
e-Golf | X75D

tomrh

Jeg frykter egentlig at ladbare hybrider kan komme til å true elbilsalget om de får for gode betingelser, det gode blir da det bestes fiende. Klart at folk heller velger ladbar hybrid enn ren elbil om alt ellers er likt, se bare på Outlander PHEV. Null rekkeviddeangst, 4x4, kan trekke stor henger. Og yter som ren elbil på korte distanser. En helt genial bil, vi holdt nesten på å kjøpe den i våres. Men nybilprisen skremte oss litt, samt bakseteplassen, vi valgte istedet å kjøpe Leaf og reparere gammelbilen som rekkeviddeforsikring og "campingbil" (vi har campingvogn).

Nå finnes det jo en tråd om avgifter phev der mange phev-relaterte poenger er diskutert allerede. Jeg vil ihvertfall tro at ren elbil + ekstra "ubrukt" fossil forurenser svært lite, mens ladbar hybrid både kan forurense lite eller mye avhengig av kjørelengde på el og brukerens ladevaner. Vi må forsatt stimulere til salg av elbil, mens phev etterhvert vil selge seg selv i større grad ettersom modellutvalg og bruksområde utvides, slik Outlander PHEV er et godt eksempel på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sigurd

Sitat fra: Råde på fredag 24. oktober 2014, klokken 09:14
Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker det. Trafikksikkerhetsmessig er ikke en eu-kontroll nok. Det er fint at bilen ikke er gjennomrusten og har bremser, men det er milevis forskjell på kollisjonssikkerheten på en bil fra 2000 og en ny.

Jeg vet ikke hvorfor folk er så bekymret for sikkerheten i litt eldre biler? Det er da VELDIG MYE større forskjell på trafikksikkerheten som sjåføren bidrar med enn den som sikkerhetsutstyret i bilen bidrar med? Kolliderer du i 200 km/t dør du like mye i en ny mercedes som i en gammel lada...

Jeg synes det burde vært obligatorisk teoriprøve for alle med førerkort f.eks. hvert 10. år. Det kunne antakelig redusert trafikkfarlige situasjoner mye mer enn å bytte ut alle bilene hvert 10. år.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

elektrolux

Den økte sikkerheten i nyere biler spises gjerne opp av mer aggressiv kjøring. Derfor er en gjerne mindre utsatt for å kollidere i utgangspunktet med en eldre usikker bil. Ikke helt uten grunn at Reliant 3 hjuling regnes som den tryggeste og minst kollisjonsutsatte bilen i England.

Det siste vi må ønske oss er enda mer utgifter på sertifikatet. Hvorfor ikke heller satse på flere programmer på TV om trafikksikkerhet slik de har i Tyskland. Interresante programmer som tar for seg trafikale situasjoner og riktig kjøring. Alle tysker vet f.eks hva en skal gjøre om et utrykkningskjøretøy skal fram. I Norge er det like interresant hver gang. De fleste bare stopper opp og sperrer likegodt hele veien for utrykkningskjøretøyet. Utrykkningsbilnene
må omtrent kjøre opp i rumpa på bilene med sirene og blålys for å få dem til å flytte seg ut av veien.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

VigdisA

Har en langtrekkende elbil og en fossil med hengerfeste som brukes lite. Forsøkte å få ned antall km på forsikringen på fossilen, men den var allerede nede i laveste sats. :( Elbilen må vi kanskje dra opp et hakk til.  Elbilen erstatter i praksis ikke bare vanlige bilreiser, men også en del flyreiser. Kunne nesten ha solgt fossilbilen tenker jeg innimellom, men på den annen side kan man jo like gjerne spare miljøet ved å la bilen gå lite. Og så har man den i backup til de turene der man trenger hengerfeste eller en bil nummer to. Fylte ikke tanken på fossilen mer enn noen få ganger det siste året, og har mange forsikrings km å ta av. Håper bare ikke at jeg må la elbilen stå, og kjøre fossil for å spare i forhold til tillatt kjørelengde om en stund.
Kanskje man kunne hatt forsikring med max kjørelengde for to biler tilsammen?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA